PolecanyBiznes.pl - portal biznesowyBiznes6 wskazówek, które pomogą wyróżnić firmę spośród konkurencji

6 wskazówek, które pomogą wyróżnić firmę spośród konkurencji

przez Renata Zielezińska

Konkurencja w biznesie jest dla klientów oraz dla firm bardzo pożądanym zjawiskiem. Dzięki niej mogą wybrać firmę, które towary lub usługi najbardziej im odpowiadają pod względem jakości, cen czy obsługi klienta. Dla firm jest to zaś czynnik motywujący do ciągłego ulepszania swojej oferty. Jakie działania najskuteczniej pozwolą wyróżnić firmę na tle konkurencji? Sprawdź, które sposoby pomogą Ci zyskać przewagę na rynku.

 

Wskazówka 1: poznaj swoich klientów i ich potrzeby

Być może słyszałeś już o tym wiele razy. Może nawet masz stworzony obraz idealnego klienta. Tylko czy korzystasz z informacji, które dzięki temu udało Ci się uzyskać? Znajomość klienta jest podstawą prowadzenia firmy. Załóżmy, że prowadzisz piekarnię i wypiekasz chleb. Kto jest Twoim klientem? Mogłoby się wydawać, że każdy, bo przecież chleb jest bardzo powszechnym produktem. Nie jest to jednak zgodne z prawdą. Są osoby, które chleba nie jedzą. Są takie, które jedzą tylko bezglutenowy, żytni albo z mąki orkiszowej. Jeżeli chciałbyś sprzedać swoje wypieki wszystkim, mógłbyś się bardzo rozczarować. Dlatego tak ważna jest wiedza o osobach, które kupują dany produkt lub usługę. W ich zrozumieniu pomogą Ci zarówno informacje demograficzne, jak i stworzenie listy ich zainteresowań czy potrzeb. Swoją ofertę będziesz kierować tylko do tej grupy, która rzeczywiście szuka takiego chleba, jaki wypiekasz. To pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu.

 

Wskazówka 2: poznaj swoją konkurencję

Nigdy nie staraj się kopiować konkurencji. Możesz się kimś zainspirować, ale nie rób plagiatu. Pamiętaj, że kopia nigdy nie będzie wyjątkowym i jedynym oryginałem. Żeby skutecznie wyróżnić swoją firmę spośród konkurencji, potrzebujesz wiedzieć, z kim rywalizujesz o uwagę klienta. Poszukaj informacji o tym, kto oferuje podobne usługi lub produkty. Sprawdź, czym Twoja oferta się wyróżnia. Co robisz inaczej? Jaką masz przewagę? Może to będzie lepszy produkt, wysoka jakość, gwarancja zadowolenia, szybszy termin realizacji albo kompleksowość obsługi? Na tej podstawie zbudujesz komunikację, która przekona do Ciebie klienta.

 

Wskazówka 3: słuchaj intuicji i bądź sobą w biznesie

Stwórz unikalną firmę, wyjątkowy produkt lub usługę, jednak zawsze słuchaj swojej intuicji. Prowadzę własny biznes już 10 lat i czasem robię coś ekspresowo i wbrew rozumowi. Inni, widząc moje działania, często pukają się w czoło i przewidują mi szybką klęskę. Zawsze jednak gdy słucham intuicji w biznesie, okazuje się, że projekt, który powstał to strzał w dziesiątkę, a przedsięwzięcie cieszy się ogromnym zainteresowaniem i przynosi wyjątkowe zarobki. Polecam, bo ten system zawsze działa, szczególnie w połączeniu z wysokiej jakości usługami (ponieważ świadczę usługi copywritingu, usługi wirtualnej asystentki oraz jestem wydawcą 3 portali), pasją w biznesie oraz gwarancją satysfakcji klienta i miłą obsługą.

 

Wskazówka 4: pokaż klientom, dlaczego warto wybrać Twoją firmę.

Gdy wykonasz trzy poprzednie zadania, to przygotowanie oferty, która porwie Twojego klienta i zostawi w tyle konkurencję, będzie prostsze. Dlaczego klient ma wybrać Twoją firmę? Pokaż mu, że rozumiesz jego potrzeby i oczekiwania. Dbasz o zdrowie, stosujesz produktów spełniających odpowiednie normy lub posiadających certyfikaty? A może zdejmujesz z barków klientów ciężar codziennych żmudnych działań albo piszesz teksty na zamówienie z pasją i przyjemnością? A może Twoja firma otrzymała nagrodę, została doceniona za swoją pracę? Pochwal się referencjami, podziękowaniami za współpracę. Nieustannie podnosisz swoje kwalifikacje i szlifujesz umiejętności? Pokaż klientowi wszystko to, co sprawia, że sam chciałbyś skorzystać ze swoich usług. Dbaj o wysoką jakość oferowanych usług lub produktów oraz wiarygodność i satysfakcję klienta.

 

Wskazówka 5: dbaj o klienta swego, jak siebie samego

Dobry produkt lub wyjątkowa usługa to podstawa. Nikt nie będzie polecał Twojej firmy, jeżeli jakość produktów czy usług będzie na niskim poziomie. Pamiętaj jednak, że liczy się nie tylko to, co sprzedajesz, ale też to, jak sprzedajesz. Szalenie istotne jest również wrażenie, jakie po sobie pozostawisz. Klient, który jest dobrze traktowany przed zakupem, chętniej wyda pieniądze u Ciebie niż u konkurencji. Tak samo ważna jest obsługa posprzedażowa. Nawet jeżeli coś się popsuło, nie zadziałało poprawnie lub było uszkodzone, to szybko i rzetelnie rozpatrzona reklamacje także działają na korzyść Twojej firmy.

 

Wskazówka 6: na bieżąco dostosowuj się do panujących trendów i tendencji na rynku

Rynek nieustannie się zmienia, a wraz z nim potrzeby klientów. Marka, która chce się wyróżnić na tle konkurencji, musi stale monitorować trendy i tendencje panujące na rynku. Jeżeli pojawi się coś nowego, to od Twojej szybkiej reakcji zależy, czy firma wykorzysta to do zbudowania swojej przewagi. Nie lekceważ zmian, które zachodzą, tak jak zrobiła to firma Kodak. Uznali, że cyfrowe aparaty nie staną się popularne, a do fotografii zawsze będą potrzebne aparaty z kliszą.

I na koniec ostatnia, najważniejsza uwaga. Nie konkuruj na rynku ceną. Ta strategia bardzo rzadko przynosi korzyści w długoterminowej perspektywie. A przecież chcesz, by Twoja firma przetrwała dłużej, niż tylko do końca roku.

 

Nie ma czegoś takiego jak stabilność w biznesie. Wcale też nie trzeba wykańczać konkurencji, jak błędnie wiele osób myśli. Moim zdaniem konkurencja jest potrzebna, bo motywuje firmy do świadczenia lepszej jakości usług oraz oferowania lepszych produktów. Rynek oraz potrzeby klienta często weryfikują życie wielu firm. Warto jednak dbać o nieustanny rozwój swojego przedsiębiorstwa oraz stworzyć wyjątkową firmę, która będzie miejscem przyjaznym dla klienta. Mam nadzieję, że powyższe wskazówki sprawią, że Twoja firma wkrótce znajdzie się na liście polecanych firm lub w rankingu polecanych biznesów. Ja działam według powyższych zasad już od dekady, zatem to naprawdę działa. Choć prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, to nieustannie się ona rozwija, a i zarobki z miesiąca na miesiąc stają się bardziej satysfakcjonujące.

 

Popularny portal biznesowy to pierwsze źródło informacji dla przedsiębiorców i przedstawicieli świata biznesu.

Powiązane artykuły

Napisz komentarz