Spis treści
Żyjemy w czasach gdy PR i marketing przenikają się wzajemnie. Prowadzenie biznesu wiąże się z koniecznością promocji na różnych płaszczyznach. A wynika to z prostego powodu. Aby ludzie kupowali Twoje usługi lub produkty wcześniej muszą poznać i polubić Twoją markę. Czym jest agencja public relations i w jaki sposób może pomóc Twojej firmie bez względu na jej branżę i wielkość? Przygotowałam kompendium wiedzy o agencjach public relations.
Historia public relations
PRowiec to stosunkowo nowy zawód, jednak pomysł wykorzystywania komunikacji w celu utrzymania pozytywnej reputacji istnieje od dawna. Podstawy PR sięgają starożytnej Grecji. Dopiero na przełomie XIX i XX wieku ukształtowała się branża public relations. A następnie ewoluowała i się zmieniała. Rozróżnia się tradycyjny PR, który wykorzystuje konwencjonalne kanały — telewizję, prasę i radio. Jednak żyjemy w czasach digital PR (cyfrowego public relations), który wykorzystuje różne metody online w celu budowania świadomości marki. PR online polega na komunikacji z różnymi kanałami — portalami tematycznymi i lokalnymi, blogerami i influencerami poprzez wywiady, artykuły sponsorowane, podcasty oraz współpracę z Youtuberami. Nowa era PR wykorzystuje copywriting, wydarzenia, kampanie produktowe oraz różne kanały social mediów.
Co to jest PR?
PR to nadal nie do końca rozumiane narzędzie. Wiele osób uważa, że jest to jedynie forma marketingu, inni myślą, że to relacje z mediami. Moim zdaniem działania PR to zaplanowany i bardzo ważny dla każdej firmy proces zarządzania komunikacją pomiędzy organizacją a jej różnymi odbiorcami. Inaczej mówiąc, jest to sztuka zarządzania tym, w jaki sposób ludzie postrzegają Twoją firmę. PR to złożona i nieustannie rozwijająca się dziedzina, która obejmuje szeroką gamę usług.
Usługi PR
Wśród usług public relations wyliczyć można:
- Relacje z mediami — współpraca z prasą, radiem, opiniotwórczymi portalami internetowymi i telewizją poprzez wywiady, konferencje prasowe, materiały prasowe i artykuły sponsorowane.
- Influencer marketing — współpraca z blogerami i influencerami. Ludzie ufają bardziej ludziom niż markom, właśnie dlatego influencer marketing nie traci na popularności.
- Pozycjonowanie i SEO — pomagają kształtować sposób, w jaki opinia publiczna postrzega twoją markę.
- Zarządzanie kryzysowe — chroni reputację firmy w przypadku trudnych i negatywnych zdarzeń.
- Obsługa social mediów — prowadzenie komunikacji w mediach społecznościowych.
- Event marketing — to modne narzędzie PR i marketingu, które przynosi mnóstwo niesamowitych korzyści.
- Copywriting dla biznesu (marketing treści) – pomoże przyciągać potencjalnych klientów, ułatwi promocję produktów i usług oraz zwiększy konwersję.
Czym zajmuje się agencja PR?
Agencja Public Relations dba o reputację swoich klientów. Zazwyczaj kojarzy się z opracowywaniem i przesyłaniem materiałów prasowych do mediów. Jednak głównymi celami PR są kreowanie wizerunku, budowanie świadomości marki oraz zarządzanie jej reputacją.
Ranking agencji Public Relations
Agencja Olive Media — butikowa agencja digital, social media i public relations
– "Olive Media to agencja PR i marketingu, która świadczy usługi w zakresie social media marketingu oraz influencer marketingu. W obszarze PR zajmujemy się strategią komunikacji, prowadzimy działania mające na celu kreowanie pozytywnego wizerunku klientów, budujemy relacje z mediami, organizujemy eventy i kampanie marketingowe, a także zajmujemy się tworzeniem treści PR i zarządzaniem kryzysowym. W ramach social media marketingu i influencer marketingu pomagamy naszym klientom w dotarciu do nowych grup odbiorców, zwiększaniu zasięgów i budowaniu lojalności wobec marki. Staramy się tworzyć oryginalne kampanie, które wyróżnią się na tle konkurencji i zachęcą do interakcji z marką.
Usługi Olive Media kierujemy do zarówno firm, jak i osób prywatnych, które chcą wzmocnić swoją obecność w mediach i zwiększyć świadomość swojej marki. Dzięki naszemu doświadczeniu i wiedzy w branży możemy pomóc w osiągnięciu sukcesu w sferze marketingowej i PR. Jeśli chcesz zająć się promocją swojego produktu lub marki w sposób skuteczny i profesjonalny, warto skorzystać z naszych usług’’ – mówi założycielka i właścicielka Olive Media, Olivia Drost.
Triple PR — Agencja Public Relations
– "Triple PR specjalizuje się w strategicznym doradztwie komunikacyjnym. Wspieramy pozytywny wizerunek produktów, usług, firm oraz osób zarządzających. Odpowiadamy za cały proces integracji komunikacji z otoczeniem – mediami, partnerami, liderami opinii i influencerami.
Nasz model biznesowy zakłada maksymalną koncentrację na kliencie i realizację zamierzonych celów. Komunikacja, którą planujemy, ma być skuteczna, a jednocześnie zoptymalizowana kosztowo. Charakteryzuje nas analityczne podejście, myślenie strategiczne i koncentracja na celach biznesowych klientów. Wyróżnia nas jakość i indywidualne podejście we współpracy.
Klienci otrzymają od nas pełne wsparcie i szereg usług komplementarnych. Wspieramy marki w zakresie: działań Media Relations, kampanii CSR, prowadzenia biura prasowego, konferencji prasowych, eventów, content marketingu, szkoleń, obsługi social mediów, współpracy z blogerami i influencerami.
Działamy na rynku od 2008 roku. Zaufało nam już ponad 150 podmiotów. Wspieraliśmy marki jak m.in.: Cushman & Wakefield, Wydawnictwo Czarna Owca, ILF, Tchibo, Natura Siberica, Inter-Vion. Obecnie obsługujemy klientów marek m.in.: Skoda, Hebe, Grupa Reesco, Autobaza.pl, Centrum Medyczne VenaMed, Ekocuda" – podkreśla Partner Triple PR, Anna Olkowicz.
Agencja PR Festcom
– "Festcom świadczy kompleksowe usługi PR, z zakresu social mediów i influencer marketingu. Prowadzimy także działania eventowe. Słowem, wspieramy klientów od momentu przygotowania strategii komunikacji marki do jej pełnej realizacji – krok po kroku. Analizujemy potrzeby klienta, a następnie dobieramy odpowiednie narzędzia mediowe. Wszystko po to, by budować i wzmacniać wizerunek naszych klientów oraz ich produktów, a w konsekwencji – bardzo konkretnie wspierać sprzedaż.
Agencja PR Festcom to blisko dwadzieścia lat doświadczenia w PR i działaniach marketingowych. W tym czasie nasz zespół pracował z wieloma branżami – m.in. z branżą beauty, lifestyle, z rynkiem FMCG, finansowym, a także z rolnictwem i przemysłem ciężkim. Prowadziliśmy dla tych klientów działania z obszaru PR, social mediowych i eventowych (od targów, przez konferencje, webinary i śniadania prasowe dla mediów). Bezsprzecznie naszą mocną stroną jest sektor beauty (w rozumieniu komercyjnym i profesjonalnym) – od lat dużą część z naszych klientów stanowią producenci i dystrybutorzy kosmetyków, a także organizatorzy wydarzeń branżowych.
Trzy kluczowe hasła, które powinien brać pod uwagę klient w przypadku wyboru agencji PR to: doświadczenie, kompleksowość i współpraca. To także trzy aspekty, które stanowią o przewadze rynkowej Festcom-u. Po pierwsze, nasze wieloletnie doświadczenie pozwoliło nam na doskonałe poznanie rynku mediowego i nawiązanie relacji z dziennikarzami oraz influencerami – a to podstawa efektywności w PR. Po drugie, działamy kompleksowo, czyli pracujemy nie tylko z mediami społecznościowymi, ale także z blisko 400 portalami i wydawnictwami. Po trzecie, zawsze w przypadku pracy z klientem, stawiamy na współpracę i empatię. Klient jest twórcą marki i to on doskonale wie, jakie jej cechy pragnie uwypuklić. Dobry PR-owiec powinien potrafić uważnie słuchać. My potrafimy" – wskazuje Agnieszka Nowakowska, współzałożycielka Agencji Festcom.
Huge Voice – Agencja kreatywna 360 stopni
– "Agencja Huge Voice obsługuje głównie firmy i marki oparte na innowacjach. Posiada szeroką ofertę usług z zakresu komunikacji marketingowej i wizerunkowej. Jako jedna z niewielu agencji w Polsce specjalizuje się w tworzeniu i wdrażaniu strategii opartych na autorskich, naukowych metodach badawczych. W zarządzaniu realizowanymi projektami agencja wykorzystuje potencjał metodyk zwinnych. Wysokie tempo realizacji kampanii wizerunkowych i marketingowych napędzane jest sprintami i oparte na nieustającym procesie doskonalenia metod oraz procedur. Potencjał agencji Huge Voice sprawdza się najlepiej w sytuacjach, gdy istnieje konieczność dogłębnego zrozumienia specyfiki branży i zastosowania niestandardowych form i metod dotarcia z komunikatami do odbiorców. Członkowie zespołu tworzącego agencję od lat blisko związani są ze środowiskiem startupowym. Agencja należy do Stowarzyszenia Agencji Public Relations SAPR oraz jest członkiem Klastra IT — powiązania kooperacyjnego firm branży informatycznej. Efektem współpracy ze środowiskiem naukowym i branżą IT jest wysoki poziom digitalizacji usług agencji oraz szerokie wykorzystanie nowoczesnych technologii i narzędzi komunikacji online" – akcentuje Grzegorz Hajduk — CEO i Creative Director w Huge Voice.
Khaki — agencja PR
– "Khaki Agencja Public Relations sp. z o.o. powstała 18 lat temu jako Khaki Showroom — miejsce przyjazne stylistom mody pracującym dla magazynów drukowanych takich jak Twój Styl, Zwierciadło, Pani itp. Początkowo pomagaliśmy stylistom w realizacji sesji zdjęciowych, wypożyczając ubrania, wzory z kolekcji naszych klientów z naszego showroomu. Jesteśmy jedną z kilku pierwszych agencji fashion PR w Polsce i nadal jedną z niewielu o takiej specjalizacji. W trakcie naszej działalności, odpowiadając na potrzeby zmieniającego się rynku, rozszerzaliśmy nasze działania o współpracę z portalami online oraz z influencami i gwiazdami. Zmiany rynkowe, zamknięcie większości tytułów drukowanych piszących o modzie spowodowały, że nasze działania coraz mocniej kierowały się ku internetowi i influencer marketingowi. Największą rewolucję odczuliśmy w trakcie pandemii, która spowodowała, że styliści przestali realizować sesje zdjęciowe a wydawnictwa przerzuciły się w większości na gotowe materiały zdjęciowe. Aktualnie showroom to ułamek naszej pracy, chociaż nadal wypożyczamy z niego wzory do sesji, ale też dla gwiazd czy influencerek na tak zwane "ścianki". Zajmujemy się prowadzeniem działań PR dla marek fashion, beauty oraz lifestyle, organizujemy eventy mediowe oraz dla influencerów i szeroko współpracujemy z influencerami promującymi reprezentowanych przez nas Klientów. Poza tym prowadzimy social media kilku marek od Instagramu po LinkedIn. Pomagamy młodym, polskim twórcom zaistnieć w świadomości odbiorcy a dużym firmom umocnić pozycję rynkową. Natomiast wszystkim Klientom pozyskiwać publikacje w mediach oraz współpracę z liczącymi się osobami w przestrzeni social mediów.
Jesteśmy agencją butikową, co oznacza, że działamy w małym zespole, odpowiadając za każdego klienta i projekt solidarnie od A do Z. To daje nam przewagę nad dużymi agencjami, w których często spory zakres obowiązków wobec klienta oddawany jest w ręce niedoświadczonych stażystów. U nas jest stały team, który działa razem od lat i ma poczucie dużej odpowiedzialności za wyniki marek, którymi się opiekujemy. Klienci są nam wierni, mamy marki będące z nami od kilku lat. Najdłużej pracowaliśmy dla jednej z firm przez 14 lat. To nasze najlepsze rekomendacje. Partnerów do współpracy pozyskujemy bardzo często z polecenia, tylko czasami z przetargów. Aktualnie opiekujemy się 6 markami" – wyznaje Paulina Grajek – CEO agencji Khaki Public Relations.
A PRiori Communications — agencja konsultingowa
– "Prowadzę agencję PR — A PRiori Communications. Zajmujemy się komunikacją marek, produktów, instytucji i miejsc. Bazując na globalnym pozycjonowaniu marek oraz ich celach biznesowych, tworzymy strategie i wdrażamy plany dostosowane do polskiego rynku.
W A PRiori tworzymy małą, ale dopracowaną strukturę. Ważne jest dla mnie, by droga do naszego zespołu była jak najkrótsza, dlatego dbam o single point of contact i jakość współpracy. Buduję relacje oparte na transparentności i zrozumieniu dla biznesu klienta. Tworząc komunikaty prasowe, staramy się, by przekaz był jasny i esencjonalny. Działamy w myśl zasady ukrytej za zdaniem: Gdybym miał więcej czasu, napisałbym krótszy list. Szanujemy czas odbiorców naszych treści.
Współpracuję z międzynarodowymi firmami, które działają na wielu rynkach, jak również z właścicielami mniejszych marek i produktów, a także markami osobistymi ekspertów.
Są to zwykle długotrwałe relacje – za PR linii Wizz Air odpowiadamy od 2015 roku, a z marką Tork działamy już 8. rok. Nie wszystkie nasze współprace odbywają się na podstawie kontraktów – działamy też projektowo. Widoczność klienta budujemy na mocnych fundamentach: relacjach z dziennikarzami/mediami, regularnych działaniach i tworząc wartościowy content" – wskazuje Anna Borzym, CEO w A PRiori Communications.
Dobra agencja PR sprawi, że Twoja marka stanie się rozpoznawalna, zbuduje społeczność, poprawi wyniki sprzedażowe, a także zadba o komunikację i styl wypowiedzi firmy we wszystkich kanałach. Dopieści o SEO, zbuduje sieć fanów zainteresowanych marką, dotrze do tych, którzy jeszcze mają obiekcje i skutecznie rozwieje ich wątpliwości. Sprawi, że Twoja firma będzie wypowiadać się w wyjątkowym i unikalnym stylu, a działania promocyjne twojej marki nabiorą rozpędu i pozostawią konkurencję daleko w tyle.