PolecanyBiznes.plBiznesKobiecy BiznesAlina Roszczyńska: Ubezpieczenie w biznesie zapewnia spokój w kryzysowych momentach
Alina Roszczyńska ekspert branży ubezpieczeniowej

Alina Roszczyńska: Ubezpieczenie w biznesie zapewnia spokój w kryzysowych momentach

przez Renata Zielezińska

Spis treści

Ubezpieczenia to temat, do którego większość osób podchodzi "jak pies do jeża". A przecież także w biznesie – bez względu na to, czy jesteś freelancerem, czy prowadzić małą firmę, czy ogromne przedsiębiorstwo – zdarzają się nieprzewidziane sytuacje. Dobra polisa ubezpieczeniowa daje gwarancję spokoju w trudnych momentach. Dlaczego warto się na nią zdecydować i jak wybrać najlepsze ubezpieczenie dla firm? Zapraszam na rozmowę z wyjątkową agentką ubezpieczeniową — Aliną Roszczyńską z Growth LD.

 

Kiedy i w jakich okolicznościach zrodził się pomysł, aby otworzyć własną agencję ubezpieczeniową?

Moja przygoda z ubezpieczeniami zaczęła się 12 lat temu. Nie od razu pojawił się pomysł na własny biznes. To miała być krótka przygoda w poszukiwaniu swojego miejsca na rynku pracy, która już po miesiącu przerodziła się w misję. Zrozumiałam, że to najlepsze dla mojego rozwoju, ale i dla usług, jakie mogę dawać drugiemu człowiekowi – gwarancję "świętego spokoju".

Temat sukcesji w firmie rodzinnej powinien poznać każdy przedsiębiorca, który chcąc być niezależny, a zarazem przewidujący, nie zostanie zaskoczony w życiu przez tzw. okoliczności. Wystarczy stworzyć tzw. dobry "plan finansowy na kolejne lata".

 

Co było najtrudniejsze na początku?

W zasadzie wszystko. Nie wiedziałam nic o ubezpieczeniach, oprócz tego, że "firmy nie wypłacają polis" (śmiech). W moim DNA mam wpisane, że jeśli coś robić w życiu, trzeba to robić najlepiej, jak się tylko da. Pozostało mi szukać najlepszych w tej branży, a najlepsi to agenci, którzy osiągnęli poziom MDRT, bo to 1% najlepszych z najlepszych w branży ubezpieczeń na świecie. Zaczęłam ich szukać, słuchać, uczyć się od nich i przekazywać tę wiedzę dalej.

 

Czy biznes ubezpieczeniowy jest wymagający?

To bardzo specyficzna branża, bo to praca z człowiekiem z różnych dziedzin gospodarki. Dlatego ten biznes wymaga doskonałej znajomości produktów ubezpieczeniowych, ale i wiedzy medycznej, prawniczej, psychologicznej oraz z wielu innych dziedzin. W tym biznesie bardzo ważne jest słuchanie drugiego człowieka, etyka, rzetelność świadczonych usług, po to, by dopasować ubezpieczenie do potrzeb klientów, a nie na odwrót.

 

Czy są takie firmy, które muszą mieć ubezpieczenie?

Są zawody, które mają wymóg ubezpieczeniowy wpisany w ich działalność, lecz powiem szczerze, każda firma powinna posiadać ubezpieczenie skrojone do tego, czym się zajmuje. Dobrze by było, aby obejmowało ono ewentualne zagrożenia finansowe, jakie mogą się pojawić. Bezpieczniej płaci się pieniędzmi ubezpieczyciela za szkody, które powstały w trakcie działalności, a nie swoimi, ponieważ może ich być zbyt mało. Wystarczy zapłacić tylko "abonament" (uśmiech).

 

A dobrym pomysłem jest ubezpieczenie biznesu bez względu na branżę i wielkość?

Jak już mówiłam, każdy biznes powinien posiadać swoje ubezpieczenie, niezależnie od wielkości, od ilości lat działania na rynku i niezależnie od tego, czy firma zatrudnia tysiące osób, czy jest to działalność jednoosobowa. W każdej branży istnieje ryzyko powstania szkody, straty finansowej, czy wstrzymania działalności np. z powodu choroby właściciela, czy innej osoby decyzyjnej w firmie.

 

Twoim zdaniem powiedzenie "przezorny zawsze ubezpieczony" sprawdza się także w biznesie?

Oczywiście, że tak. Powiem jeszcze więcej, warto być mądrym przed szkodą.

 

Ubezpieczenie w biznesie to popularne rozwiązanie? Jak wiele firm wykupuje polisę ubezpieczeniową?

Z tym bywa rożnie. Spotykam wiele firm, które posiadają "jakąś tam polisę", tak na wszelki wypadek. Życie jednak w chwili szkody mocno weryfikuje takie ubezpieczenie. Jeśli kupuje się "jakieś tam ubezpieczenie" to tak jakby się grało w Toto Lotka, może akurat utrafi się, a może nie… (śmiech). Proponuję, by dobrze przeanalizować swoje potrzeby z agentem, który poprzez odpowiednio rozwiązanie zapewni wypłatę z polisy w razie konkretnego zdarzenia losowego.

 

Jak zabezpieczyć finansowo biznes?

To bardzo szeroki temat. Wszystko zależy od specyfiki branży, wielkości firmy, ilości udziałowców, ale i… rodziny. Warto pamiętać, że ubezpieczenie majątku firmy, OC działalności, to nie wszystko, nie można zapominać o spojrzeniu na działalność biznesu również poprzez pryzmat prawno-testamentowy. Każdy przedsiębiorca ma też rodzinę, co dobrze uwzględnić w zabezpieczeniu finansowym. Dlatego patrzy się na biznes, na wszystkie elementy, które go dotyczą w jakikolwiek sposób i dopiero wówczas opracowuje się plan w razie sytuacji "W".

 

Po co, w jakim celu można ubezpieczyć firmę? Jakie są zalety wykupienia polisy ubezpieczeniowej dla firmy?

Jak wspominałam wcześniej, lepiej płacić za powstałe szkody pieniędzmi ubezpieczyciela, niż spieniężać majątek firmy, rodzinny czy zawierać pożyczki.

 

A freelancerzy prowadzący własny biznes (często w domu), także powinni się ubezpieczyć Twoim zdaniem?

Odpowiem pytaniem – a co się stanie, gdy nie będą mogli wykonywać swojej, czy jakiejkolwiek innej pracy? A co jeśli… pytań mogę wypisywać wiele. Odpowiem jednym słowem: TAK.

Alina Roszczyńska ekspert branży ubezpieczeniowej

Ile kosztuje ubezpieczenie firmy jednoosobowej i dlaczego warto w nie zainwestować?

Często słyszę to pytanie. Otóż dla jednych firm to koszt kilkuset zł, a dla innych to koszt kilkudziesięciu, kilkuset tysięcy złotych. Nie ma kwoty jednej. Każda firma, każdy właściciel ma swoje indywidualne potrzeby, są różne ryzyka w zależności od specyfiki branży, wielkości firmy i obrotów. Warto to zrobić dobrze, nie kierując się tym, ile płaci firma "za rogiem".

 

Co obejmuje ubezpieczenie firmy?

Firma to majątek trwały, obrotowy, intelektualny, to flota samochodowa, to pracownicy, to w końcu najważniejsza osoba w postaci właściciela/właścicieli, udziałowców firmy. Nie wystarczy tylko ubezpieczyć mienie firmy, OC, teren i ogrodzenia, park maszynowy, trzeba pamiętać o tym, że biznes to ludzie. Każda branża ma swoją specyfikę i swoje potrzeby. Najważniejsze, by nie pominąć żadnego aspektu, który będzie miał wpływ na funkcjonowanie firmy w przyszłości. Trzeba usiąść z zaufanym agentem, ta osoba będzie wiedziała, co zrobić, by "przedsiębiorca spał spokojnie".

 

Programy emerytalne – na czym polegają i dlaczego warto się na nie zdecydować?

To często pomijany dziś temat, zwłaszcza u młodych osób. Wiele razy słyszę, że "nie wiem, czy dożyję". A ja odpowiadam: "A co będzie, jak dożyjesz? Jakiej wysokości będzie twoja emerytura? – obecnie dla 40-latków ZUS wylicza emeryturę w wysokości 1418 zł". Jak widać: WARTO odkładać już dzisiaj. Im wcześniej się zacznie, tym większą ma się szansę na godziwą prywatną emeryturę.

Nie ważne ile masz lat, trzeba zacząć już dzisiaj! Rozpoczynając odkładanie pieniędzy w programie emerytalnym w wieku 30 lat, można zdecydować się na niższe sumy. Jednak im jesteśmy starsi, tym mniej czasu jest na odłożenie odpowiedniej kwoty. By zapewnić sobie emeryturę w wysokości 5000 zł trzeba mieć odłożone na koncie emerytalnym 1 000 000 zł.

Przy odkładaniu przez wiele lat zadziała procent składany, dlatego trzeba to zrobić jak najwcześniej. Wówczas przyrostu na koncie, niezależnie od koniunktury (oczywiście ważne jest mądre oszczędzanie) będzie sporo.

Planowanie przyszłej emerytury warto oprzeć o dywersyfikację portfela inwestycyjnego, w którym nie zabraknie choćby któregoś z takich programów jak: IKE, IKZE, TFI lub innych programów wybranych przez zainteresowanego. W każdym planowaniu trzeba uwzględnić również sytuacje, które są nieprzewidywalne dla człowieka, które mogą zakłócić regularne odkładanie.

 

Jak zacząć inwestować? I czy można inwestować i nie stracić pieniędzy?

Każda inwestycja jest związana z ryzykiem, nawet inwestycje w złoto i brylanty, bo ktoś może nam je ukraść, można też je zgubić. Inwestycja w ziemię też rodzi ryzyko, bo w wyniku trzęsienia ziemi może ona zniknąć (wiem, że to bardzo skrajny przykład). Wszelkie inwestycje trzeba oprzeć o swój profil psychologiczny, by nie przeżywać stresu w trakcie trwania programu. Można inwestować z dużym zyskiem, ale to rodzi duże ryzyko, a można inwestować bez ryzyka, z mniejszym zyskiem. To wszystko – to kwestia mądrego wyboru, ale i mądrej pracy z agentem w kolejnych latach.

 

W jaki sposób promujesz swój biznes w branży ubezpieczeniowej?

W zasadzie mój biznes promuje się sam. Uwielbiam pracę z ludźmi, spędzania z nimi swojego czasu, np. w klubach (m.in. Europejski Klub Kobiet Biznesu), grupach biznesowych (m.in. BNI, MZP LEWIATAN), grupach wyjazdowych. Wspieram przedsiębiorców poprzez spotkania sukcesyjne, dostarczam wartości i szkolę liderów, współpracując z największą światową organizacją MLCT (Maxwell Leadership Certified Team). Prowadzę wiele konferencji, współtworzę wywiady, a ponadto moi zadowoleni klienci stanowią najlepszą promocję mojego biznesu.

 

Jak wygląda Twój typowy dzień w pracy?

Zaczynam stosunkowo o wczesnej porze, bo o godz. 5.00 rozpisując dokładnie plan dnia i segregując sprawy na ważne i mniej ważne. Na te, które mogę delegować innym osobom z zespołu i te, które muszę wykonać sama. Potem kilka minut lektury "dla rozwoju swojego umysłu" i praca biurowa. Ważnym elementem jest omówienie kilku najważniejszych spraw z zespołem. Spotkania w terenie lub online to moja codzienność, a zarazem to, co faktycznie robię. Kończę pracę o różnych porach, wszystko zależy czy są to spotkania na temat ubezpieczeń, czy są to np. szkolenia, sesje coachingowe. Co drugi dzień czas na półgodzinny spacer w ciągu dnia. Weekendy są dla rodziny, ale bywają też i wyjątki.

 

Co daje Ci największą satysfakcję w życiu zawodowym?

Z pewnością jest to pomoc ludziom oraz to, że nie tylko dostarczam im zamówione przez nich odpowiednio wcześniej pieniądze, ale że mogę rozwijać się wraz z moimi klientami. W tej pracy zyskuje się ogrom przyjaciół. Praca agenta ubezpieczeniowego jest bardzo wymagająca, angażująca, ale i dająca ogrom satysfakcji. Niejednokrotnie jestem jedyną osobą, która przynosi pieniądze w trudnych sytuacjach, kiedy inni wyciągają po nie rękę.

 

Na co zwrócić szczególną uwagę podczas wyboru oferty i zawierania polisy ubezpieczeniowej dla firmy?

Polecam zacząć od wyboru odpowiedniego agenta, bo to on powie, co jest w danej sytuacji najważniejsze. Każda ma inny problem. Jeśli wybiera się tylko firmę ubezpieczeniową, to za mało, bo nie można być lekarzem, ślusarzem, prawnikiem, sklepową, handlowcem, budowlańcem itd.

Każda firma ubezpieczeniowa opiera swoje polisy o OWU, a to trzeba się nauczyć czytać, ale i potem wiedzieć, jak dochodzić roszczeń i kiedy dochodzić tych roszczeń. Wybierając nieodpowiednie polisy dla określonych potrzeb, może się okazać, że w sytuacji, kiedy miało być wsparcie finansowe – to go nie ma.

 

Co przyniesie nam rok 2023 i kolejne lata w branży ubezpieczeniowej?

Branża ubezpieczeniowa w Polsce rozwija się bardzo prężnie i w zasadzie nie odbiega od rynków na całym świecie. Firmy ubezpieczeniowe wciąż starają się dopasowywać zakresy produktów pod potrzeby swoich klientów. Tym, co mnie cieszy, jest coraz większa świadomość ubezpieczeniowa wśród klientów oraz fakt, że społeczeństwo zaczyna rozumieć, że można naprawdę wziąć odpowiedzialność za swoje życie i nie czekać na moment, gdy już nic nie można zrobić.

 

Zdradzisz czytelnikom portalu ludzi biznesu PolecanyBiznes.pl swoje biznesowe marzenia, plany i cele na przyszłość?

Moja Mapa Marzeń jest co roku zapełniana nowymi celami. Wiem, że prawo przyciągania pomaga mi w ich realizacji. Moje marzenia związane są z dożywotnim członkostwem MDRT, ze stworzeniem zespołu ubezpieczeniowego i szkoleniowego, który będzie współpracował ze mną przez lata. Ponadto kocham podróże, wspieranie fundacji dziecięcych czy osób niepełnosprawnych.

Moje życie jest dla mnie podróżą z pasją, w której mogę przekazywać swoją wiedzę innym.

Alina Roszczyńska ekspert branży ubezpieczeniowej

Alina Roszczyńska — właścicielka Kancelarii Ubezpieczeniowej i Firmy Szkoleniowej

Alina Roszczyńska — absolwentka studiów Prawa i Administracji z zakresu Zarządzania Przedsiębiorstwem, studiów podyplomowych z zakresu audytu jakości oraz Dietetyki. Ukończyła wiele kursów z dziedziny Neurocoachingu, Coachingu biznesowego. W ramach działalności firmy Growth LD prowadzi Kancelarię Ubezpieczeniową i Firmę Szkoleniową. Jest:

  • agentką ubezpieczeniową – specjalistką od finansów, planów sukcesji i zabezpieczeń finansowych w firmach i rodzinie;
  • mówcą motywacyjnym, coachem, trenerem przywództwa — zrzeszona w międzynarodowej organizacji Maxwell Leadership Certified Team;
  • konsultantką stylów osobowości MaxiDISC.

Laureatka wielu prestiżowych nagród w branży ubezpieczeń, autorka webinarów z tematyki ubezpieczeń i sukcesji. Jej misją jest pomaganie ludziom, by żyli tak, jak sobie zaplanowali.

FB: https://www.facebook.com/alina.roman.750

Strona: www.alinaroszczynska.pl

Powiązane artykuły

Napisz komentarz