Spis treści
Treści sponsorowane to skuteczne narzędzie marketingowe. A także doskonały sposób budowania świadomości marki oraz gromadzenia społeczności wokół niej. W jaki sposób wykorzystać materiał płatny do promocji swojej marki? Jakie powinien mieć cechy i jakie korzyści przyniesie firmie? Liczy się nie tylko sam tekst, ale także miejsce jego publikacji! Przygotowałam kompendium wiedzy dotyczące promocji w artykule sponsorowanym.
Czym jest artykuł sponsorowany?
Najprościej mówiąc, treści sponsorowane to rodzaj płatnej reklamy w sieci lub publikacjach drukowanych. Ich głównym celem jest dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów. Mogą przybrać formę artykułu, zdjęcia, a także postu lub wideo w mediach społecznościowych. Aby nie wprowadzać odbiorców w błąd Urząd Konkurencji i Konsumenta zaleca ich odpowiednie oznaczanie. Decydując się na reklamę w formie artykułu sponsorowanego online, firma zyskuje multum korzyści wizerunkowych, sprzedażowych oraz pozytywnie wpływa na pozycjonowanie własnej strony. Oryginalna treść generuje zaangażowanie, buduje i wzmacnia świadomość marki, nie mówiąc wprost o tym, co sprzedajesz.
Rodzaje treści sponsorowanych
W zależności od tematu i budżetu formą reklamy sponsorowanej może być:
- artykuł w prasie drukowanej
- artykuł na portalu
- artykuł na blogu
- reklama w radio lub telewizji
- baner reklamowy
- film
- post w mediach społecznościowych
- podcast
- e-booki
- książka
- webinar
Artykuł sponsorowany królem marketingu cyfrowego. Jakie niesie korzyści dla biznesu?
Publikacje online w dzisiejszych czasach jest niezbędne. Pozwalają zaprezentować markę szerokiemu gromu odbiorców. W ten sposób poznają oni firmę, usługi i produkty. Artykuł sponsorowany może przynieść multum korzyści Twojej marce. Pomaga też osiągnąć różnorodne cele. Na przykład zwiększa sprzedaż.
Co więcej, jeśli zawiera odnośnik do twojej strony www, zyskujesz wartościowy link. Wspiera on pozycjonowanie oraz stanowi nowe źródło ruchu na twojej stronie. Wykupując artykuł sponsorowany w magazynie, na blogu czy portalu klient pragnie zyskać wszystkie korzyści niemal natychmiastowo. Najczęściej jednak ta forma reklamy przynosi długofalowe efekty.
Zalety treści sponsorowanych dla firmy
- wzmacniają silną markę
- pozwalają dotrzeć do nowych odbiorców
- doskonale zwiększają sprzedaż w firmie
- mają ogromną siłę rażenia (ale tylko te dobrze napisane!)
- budują sieć zaufanych konsumentów wokół marki
- niosą wartość, a wówczas nie stają się rzucającą się w oczy reklamą
- w internecie ciągle żyją, ponieważ na większości portali i blogów pozostają na stałe.
Dlaczego artykuł sponsorowany to najlepszy sposób promocji dla Twojej firmy?
Istnieje mnóstwo powodów, dla których firmy inwestują obecnie w treści sponsorowane. Jednym z zasadniczych czynników jest fakt, że coraz więcej osób blokuje reklamy w przeglądarkach. Przeprowadzone badania potwierdzają, że aż 40-60% użytkowników nie chce oglądać banerów reklamowych. Dlatego reklamodawcy są skłonni do przyciągania uwagi potencjalnego klienta w bardziej subtelny sposób.
Artykuł sponsorowany a miejsce publikacji
Decydując się na płatne treści, dużo uwagi należy poświęcić miejscu, w którym materiał ma zostać opublikowany. Znane i rozpoznawalne portale czy blogerki za udostępnianie miejsca do publikacji oczekują sowitej zapłaty. Można jednak zdecydować się na materiały sponsorowane i obniżyć koszty promocji. Dobrym pomysłem są publikacje na niszowych portalach i blogach. Najlepiej takich, które mają wiernych czytelników. Wykupienie artykułu sponsorowanego w takich miejscach może być niezwykle atrakcyjne dla twojej firmy. Nie tylko wzmocni wizerunek marki, ale także zwiększy sprzedaż i korzystnie wpłynie na pozycjonowanie. Pojawienie się treści promocyjnych w takim medium oznacza polecenie przez portal lub blog. Działa tutaj zasada autorytetu i social sellingu.
Przygotowanie artykułu sponsorowanego. O czym musisz pamiętać?
Pierwszym elementem jest określenie grupy docelowej. Trzeba do niej dostosować styl i charakter wypowiedzi. Następnie ustalam temat publikacji lub produkty, które w niej pokazać. Kolejny element polegający na przygotowaniu artykułu sponsorowanego do publikacji to zapoznanie się z materiałami związanymi z produktami i firmą. Najlepsi copywriterzy SEO sprawdzają trendy związane ze słowami kluczowymi. Natomiast treści sponsorowane przygotowywane z myślą o pozycjonowaniu powinny zostać opublikowane na dobrej jakości domenach.
O czym pamiętać w trakcie pisania treści sponsorowanych? Dla dobrego copywritera to temat rzeka. Ważne, aby przygotować treści merytoryczne, przydatne dla czytelnika. Najpierw trzeba zastanowić się, co chcesz promować — markę, produkty, usługi, konkretne rozwiązania? Szalenie istotne jest to, aby przygotować wysokiej jakości materiał, który zaintryguje czytelnika.
Zastanawiasz się, jak napisać dobry artykuł sponsorowany?
- Poznaj temat i produkt, który zamierzasz opisać.
- Przygotuj tekst z punktu widzenia przeciętnego użytkownika.
- Zadbaj o to, by zachwycił i przyciągnął odbiorców.
- Używaj prostego języka.
- Stosuj krótkie zdania, zrozumiałe słowa.
- Nie popełniaj błędów ortograficznych lub stylistycznych.
- Najważniejsze informacje umieść na początku artykułu.
- Jeśli pierwszy akapit będzie interesujący dla czytelnika, to przeczyta on całość.
Jeśli tekst będzie wartościowy i intrygujący, przyciągnie mnóstwo zainteresowanych czytelników. Dopiero w zakończeniu subtelnie wspomnij o marce, produkcie czy usłudze albo zamieść link do swojej strony. Zastosowanie powyższych zasad sprawia, że zwiększasz szanse na pozytywny odbiór swojego przekazu.
3 różne formy artykułu sponsorowanego. Którą wybrać?
Moimi sprawdzonymi patentami na artykuły sponsorowane są:
- Wywiad z ekspertem. W ten sposób wzrasta wartość informacji w tekście. Nie należy w nim promować firmy z uporem maniaka. Dobrą praktyką jest pokazanie produktu lub usługi w treści jako jednego z wielu rozwiązań.
- Artykuł poradnikowy, który rozwiązuje problem. Powinien odpowiadać na pytanie, jak Twój produkt lub usługa rozwiąże problemy czytelnika (potencjalnego klienta). A także jaką dodatkową wartość otrzyma, jeśli skorzysta z twojego rozwiązania.
- Recenzja produktu lub usługi — przygotowana w atrakcyjny sposób jest trzecią formą artykułu sponsorowanego.
Dobre treści płatne odpowiadają na potrzeby czytelnika. Pomagają mu osiągnąć cele. Taki naturalny tekst w stylu tutorialu będzie aktualny przez dłuższy czas. A to zwiększa jego szanse na naturalne pozycjonowanie.
Czym wyróżnia się artykuł sponsorowany?
Zasadnicza sprawa to przekaz, jaki niesie ze sobą artykuł sponsorowany. Treści, które promuje, muszą być całkowicie zgodne z marką firmy i jej narracją. Artykuł sponsorowany ma umiejętnie nawiązywać do kontekstu, jaki wiąże się z promowanym przedmiotem. Przykładowo, jeśli pisze się o nowoczesnych technologiach, można wspomnieć o tym, jaką rolę odgrywa promowany produkt czy usługa w budowaniu świadomości cyfrowej i wskazać jakie korzyści przyniesie czytelnikowi. Promowany produkt czy usługa muszą być jednak wyraźnie wskazane, bo artykuły sponsorowany ma konkretny cel marketingowy. Należy także brać pod uwagę, że taka publikacja pojawia się w zewnętrznym serwisie, gdzie czytelnicy mogą nie znać danej marki. Co za tym idzie, należy go napisać tak, aby był zrozumiałym komunikatem dla odbiorcy.
Dlaczego ta forma reklamy jest skuteczna?
Mało kto lubi oglądać reklamy produktów, a tym bardziej takie, które są wyrażone wprost. Bogactwo treści w sieci powoduje, że reklamy wręcz atakują odbiorcę. On jednak szuka informacji o produkcie lub usłudze. Ciekawym rozwiązaniem jest materiał, który jedynie nawiązuje do produktu czy usługi, niejako przypadkiem. Stanowi on tło czy historie dla produktu. Najczęściej przedstawia szerszy kontekst, w jakim można umieścić opisywanego bohatera artykułu. Dzięki temu powstają wartościowe treści, które są chętnie czytane, bo dają wartość czytelnikowi, odpowiadają na jego problemy.
Żyjemy w czasach gdy konsumenci bombardowani są mnóstwem reklam. Wielu internautów instaluje oprogramowanie, które całkowicie je blokuje. Treści sponsorowane w nieinwazyjny sposób pomogą dotrzeć do odbiorców i zwiększyć wiarygodność marki. Mam nadzieję, że moje kompendium wiedzy na ten temat sprawi, że uwzględnisz artykuły sponsorowane w strategii marketingowej swojej firmy na następne miesiące. Reklama w artykule sponsorowanym ma być wartościowa, subtelna i z dobrze przedstawionym kontekstem.
2 komentarze
Tak, według mojej opinii to doskonała forma promocji firmy!
Nikt nie mówi o tym głośno, ale firmy, które reklamują się w artykułach sponsorowanych w dzisiejszych czasach wygrywają z konkurencją, która tego nie robi.