Spis treści
Emocje rządzą naszym życiem, czy nam się na to podoba, czy nie. Od momentu przyjścia na ten świat mamy potrzebę odczuwania dobrych emocji. Ważne jest, by umieć je świadomie rozpoznawać i nauczyć się nimi zarządzać tak by wspierały. Od jakości naszych emocji zależy nasze myślenie, działanie i doświadczenia. Zdecydowanie wpływają także na nasze życie zawodowe oraz biznes. W rozmowie z Beatą Rybak — certyfikowanym coachem oraz trenerką rozwoju osobowości persolog® zapytałam, czy warto rozumieć i okiełznać emocje, a także, dlaczego warto skorzystać z usług coacha.
Dlaczego zajęłaś się coachingiem?
Powodów mojego zainteresowania coachingiem jest wiele. Może zacznę od tego, że odkąd pamiętam, zawsze lubiłam pomagać ludziom. Wspieranie innych w potrzebie daje mi bardzo dużo wewnętrznej radości i poczucia spełnienia. Pomaganie jest w piątce moich najważniejszych życiowych wartości. Co więcej, z osobistego i zawodowego doświadczenia wiem, jak skutecznym narzędziem dokonania trwałej zmiany i realizacji wytyczonych celów jest coaching. Ponadto jako coach sukcesywnie dbam o swój rozwój osobisty, co jest dla mnie bardzo ważne. Reasumując, moim zdaniem, coaching daje bardzo wiele możliwości rozwoju i korzyści zarówno coachowi, jak i coachee (osobie, która korzysta z usług coacha).
Dziś wiele osób wstydzi się udać do psychologa czy psychiatry. Czy ludzie chętniej korzystają z pomocy coacha?
Tak, niestety wstyd jest emocją bardzo paraliżującą naszą chęć do działania. Ponadto w polskim społeczeństwie cały czas pokutuje błędne przekonanie na temat tego, że poproszenie o pomoc psychologa, psychiatrę, czy coacha jest oznaką słabości. Osobiście podziwiam ludzi, którzy pomimo wstydu, lęków i obaw, w trosce o własne dobro i zdrowie decydują się na ten krok. Zawsze gratuluję moim klientom, tego, że postanowili spróbować i przekonać się jak mogę ich wesprzeć, by cieszyli się lepszą jakością życia. Myślę, że obecnie w Polsce coraz więcej ludzi decyduje się na pracę z coachem, bo zaczyna dostrzegać, że przy pomocy eksperta, który ma odpowiednią wiedzę, kompetencje oraz doświadczenie mogą zrealizować szybciej i efektywniej swoje cele i plany. W Europie Zachodniej czy w Stanach Zjednoczonych świadomość wymiernych korzyści, jakie przynosi współpraca z coachem, jest o wiele większa. W krajach tych osoby zajmujące się coachingiem i mentoringiem są na stałe zatrudniane w firmach, by wspierać pracowników i przede wszystkim kadrę zarządzającą w realizacji celów firmy, ale nie tylko. Polska pod tym względem jest moim zdaniem na początku drogi natomiast to, co mnie cieszy to, że pogląd na temat coachingu i wartości, jakie wnosi do życia klienta indywidualnego czy firmy zaczyna się zmieniać na plus.
W czym pomoże coach?
Wszystko zależy od tego, w czym coach się specjalizuje i jakie stoi za nim doświadczenie. Ogólnie rzecz ujmując zadaniem coacha, jest wsparcie klienta (coachee) w realizacji jego celu czy to zawodowego, biznesowego, czy osobistego. Zatem pracę z coachem zaczynamy od wyznaczenia celu lub celów, ułożenia planu i co najważniejsze identyfikacji zasobów psychicznych, fizycznych i środowiskowych klienta. To pozwala urealnić czas realizacji celu, co jest bardzo ważne, ponieważ klient ma świadomość tego, ile potrzebuje czasu, żeby osiągnąć to, czego chce. Co więcej, wie, jakie są jego mocne strony, a nad czym powinien jeszcze popracować przy wsparciu coacha. Dlatego też coaching jest wspaniałym narzędziem, które wspomaga rozwój człowieka na wielu płaszczyznach.
Kim jest coach i trener rozwoju osobowości?
Dla mnie coach poza tym, że jest ekspertem, który ma wiedzę, kompetencje, narzędzia oraz bogate doświadczenie — jest przede wszystkim przewodnikiem, który ze spokojem, uważnością, empatią i zrozumieniem, nie oceniając, towarzyszy klientowi w procesie realizacji jego celów i wspiera go w dokonaniu realnej zmiany jakości jego życia. Tak to widzę, tak to czuję i tak pracuje z moimi klientami oraz dzielę się swoją wiedzą w mediach społecznościowych. Natomiast jako trener rozwoju osobowości persolog® pomagam moim klientom zbudować ich wewnętrzną moc, poprzez pełniejsze zrozumienie typu osobowości i tendencji do zachowań. Bardzo często wiąże się to z pracą nad poczuciem własnej wartości, samooceną, samoakceptacją, pewnością siebie, przekonaniami, nawykami oraz motywacją do podejmowania odważnych i konkretnych działań – czyli wyjściem ze swojej strefy komfortu.
A coach kryzysowy?
Coach kryzysowy to specjalista, który może pracować z osobami doświadczającymi kryzysów emocjonalnych na niskim bądź średnim poziomie. Posiada on dodatkową wiedzę z obszarów psychologii kryzysu i interwencji kryzysowej. Głównym celem coachingu kryzysowego jest wsparcie klienta w przepracowaniu doświadczanego kryzysu emocjonalnego. Na pierwszym etapie takiej współpracy cała uwaga skupiona jest przede wszystkim na przywróceniu równowagi emocjonalnej klienta. Następnie na odblokowaniu dostępu do jego zasobów, tak by uświadomił sobie, że jest w stanie uporać się z wyzwaniem, które pojawiło się na jego życiowej drodze. Drugi etap jest podobny do coachingu tradycyjnego, a więc najogólniej rzecz ujmując, pracujemy nad realizacją celu lub celów klienta. W trakcie coachingu kryzysowego klient otrzymuje między innymi wiedzę na temat działania emocji i sposobów skutecznego radzenia sobie z nimi zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.
Emocje w biznesie — na co wpływają i czy powinniśmy je maskować?
Z moich obserwacji wynika, że niestety cały czas panuje błędne przekonanie, że okazywanie emocji w pracy, czy w biznesie jest mało profesjonalne lub może świadczyć od naszej słabości, czy wręcz niedojrzałości emocjonalnej. Jako osoba, która w swojej karierze zawodowej pracowała w obsłudze klienta, w sprzedaży, w marketingu, ale również organizowała bardzo duże eventy dla kluczowych klientów, wiem, że to właśnie umiejętność bycia osobą empatyczną i asertywną zarazem jest kluczem do nawiązywania wartościowych relacji (ze współpracownikami, z klientami) i budowania zespołów, które dążą do realizacji wspólnych celów. Z kolei bycie osobą empatyczną i asertywną jest nierozerwalnie związanie z umiejętnością zarządzania własnymi emocjami, a tym samym z rozwijaniem swojej inteligencji emocjonalnej. W moim przekonaniu, w obecnych, stale zmieniających się czasach to właśnie posiadanie kompetencji miękkich, do których zaliczamy między innymi umiejętność radzenia sobie z emocjami, z wszechobecnym stresem i presją czasu oraz ogromnym postępem technologicznym — będzie kluczowe dla rozwoju firm i osiągania przez nie sukcesów sprzedażowych. Maskowanie emocji sprawia, że często wchodzimy w role, w których udajemy kogoś, kim nie jesteśmy. Osoby, które to robią, mają zazwyczaj duże problemy z budowaniem wartościowych relacji międzyludzkich. Jako ludzie jesteśmy w stanie wyczuć intencje drugiego człowieka, jego brak autentyczności i szczerości, zwłaszcza gdy z nim przez jakiś czas współpracujemy zawodowo czy biznesowo. Warto o tym pamiętać i nauczyć się świadomego zarządzania emocjami, by być sobą.
Czy powinniśmy rozumieć i potrafić okiełznać emocje?
Emocje rządzą naszym życiem, czy nam się na to podoba, czy nie. Praktycznie wszystko, co robimy w naszym życiu, robimy po to, by odczuwać pozytywne emocje takie jak radość, szczęście, miłość, zadowolenie, satysfakcję, czy poczucie spełnienia, przynależności i bezpieczeństwa. To dla odczuwania tych emocji ryzykujemy, podejmujemy odważne decyzje, wchodzimy w związki partnerskie i z uporem dążymy do realizacji naszych celów. Dlatego warto sobie zdać sprawę z ogromnej roli emocji w życiu człowieka. Od momentu przyjścia na ten świat mamy potrzebę odczuwania dobrych emocji. To one sprawiają, że czujemy się kochani, ważni i potrzebni. Dzięki pozytywnym emocjom chcemy od życia więcej. Chęć eksplorowania świata, naszą motywację do działania i podejmowania nowych wyzwań napędzają emocje. Dlatego moim zdaniem bardzo ważne jest, by je umieć świadomie rozpoznawać i nauczyć się nimi zarządzać tak by wspierały nasze działania, a nie je ograniczały.
Jest to możliwe i w każdej sytuacji?
Emocje są odpowiedzią na sytuacje, których jesteśmy świadkami lub bezpośrednimi uczestnikami. Pojawiają się niemal automatycznie bez naszego udziału. Tak działa nasz mózg i na to nie mamy wpływu. Natomiast tym na co mamy realny wpływ, jest na naszą reakcję na doświadczaną emocję. Kiedy zrozumiemy, że tylko od naszej oceny i interpretacji danego zdarzenia zależy to, jak zareagujemy na pojawiającą się emocje, zrobimy pierwszy krok do tego, by nauczyć się świadomie nad nimi panować – co za tym idzie radzić sobie z nimi w zdrowy dla nas sposób.
Rozumienia emocji nie uczą w szkołach. Dlaczego Pani się tym zajęła zawodowo?
Między innymi właśnie z tego powodu. Brak wiedzy w szkołach podstawowych i średnich na temat działania emocji i zdrowych sposobów radzenia sobie z nimi sprawia, że coraz więcej dzieci i nastolatków doświadcza trudności. Nie radząc sobie z uczuciami i nastrojami doświadcza różnego rodzaju nerwic, stanów lękowych, depresji, a nawet targa się na własne życie. Statystyki są bezlitosne, liczba samobójstw popełnianych przez niepełnoletnie osoby rośnie z roku na rok w zastraszającym tempie. Nie lepiej sytuacja przedstawia się wśród ludzi dorosłych. Brak umiejętności zarządzania własnymi emocjami sprawia, że żyją w permanentnym stresie, nawet nie zdając sobie z tego do końca sprawy.
Poza tym uważam, że czas najwyższy przełamać tabu i zacząć mówić o naszych uczuciach bez wstydu i lęku przed krytyką czy oceną ze strony innych ludzi. Mamy prawo źle się czuć, mamy prawo mieć gorszy dzień, mamy prawo popełniać błędy. Jako ludzie jesteśmy istotami na wskroś emocjonalnymi – co za tym idzie, emocje odkrywają kluczową rolę w każdym aspekcie naszego życiu. Tłumienie ich w sobie, czy zamiatanie pod przysłowiowy dywan jest powodem tego, że coraz więcej z nas ma problemy ze zdrowiem psychicznym i fizycznym zarazem. Od jakości naszych emocji zależy to, jak myślimy, jak się zachowujemy, jak działamy i wiele, wiele innych bardzo ważnych elementów, które składają się na spełnione życie człowieka. Jako coach kryzysowy wiem, jak negatywne skutki niesie za sobą brak edukacji związanej z rozwojem inteligencji emocjonalnej człowieka, jak wiele złego wyrządzają mocno zakorzenione w społeczeństwie ograniczające przekonania na temat tego, czy wypada mówić o emocjach, czy też nie. Jest bardzo wiele do zrobienia w tym obszarze. Czas najwyższy, aby to robić. Bez tego nic się nie zmieni. Wierzę, że przyjdzie taki czas, kiedy w szkołach adekwatnie do rozwoju dziecka czy nastolatka będzie mu podawana praktyczna wiedza o emocjach i zdrowych sposobach radzenia sobie z nimi.
Czym jest Akademia Emocji Bez Tabu? Kto powinien z niej skorzystać i dlaczego?
Akademia Emocji Bez Tabu powstała z myślą o wszystkich, którzy chcą nauczyć się świadomie zarządzać swoimi emocjami. Stworzyłam ją także z myślą o osobach, które chcą wiedzieć, jak obronić się przed wpływem ludzi, którzy próbują wyładować na nich swoje negatywne emocje. To przestrzeń, w której rozmawiamy o emocjach bez wstydu i obawy przed krytyką innych. Jest to niezwykle ważne, ponieważ tak jak już wspominałam, emocje wpływają na każdy aspekt naszego życia. W Akademii pomagam poznać najważniejsze kompetencje tworzące Inteligencję Emocjonalną. Dzięki tej wiedzy możemy odzyskać pewność siebie, szanować siebie i dostrzegać swoje potrzeby oraz tworzyć wartościowe relacje międzyludzkie w życiu osobistym i zawodowym. Dużo też opowiadam na temat kryzysów emocjonalnych i sposobów radzenia sobie z nimi. Obecnie pracuję nad uruchomieniem Akademii Emocji Bez Tabu Online w formie platformy edukacyjnej. Otwarcie zaplanowanie jest na drugą połowę kwietnia. Ale już teraz można skorzystać z darmowej wiedzy, którą dostarczam w ramach rozwijania Akademii na moich mediach społecznościowych. Serdecznie Wszystkich zapraszam.
Prowadzi Pani szkolenia dla firm. Czy przedsiębiorcy miewają problemy z emocjami?
W ramach Akademii Emocji Bez Tabu prowadzę konsultacje indywidualne, szkolenia dla firm, ale również warsztaty grupowe. Myślę, że brak edukacji związanej z umiejętnością radzenia sobie z emocjami w szkołach odcisnął swoje piętno na każdym z nas. Jak wiadomo, prowadzenie firmy wiąże się z dużym ryzykiem i ogromną odpowiedzialnością zarazem, co w oczywisty sposób generuje duży poziom stresu, z którym warto umieć sobie radzić. Co więcej, wyzwania i trudności, które są niejako wpisane w życie przedsiębiorcy, sprawiają, że często mają oni problemy z radzeniem sobie z emocjami w zdrowy sposób. Choć muszę przyznać, że samoświadomość ludzi prowadzących własne firmy w tym aspekcie znacznie wzrosła. Coraz więcej przedsiębiorców, ale również osób pracujących na stanowiskach kierowniczych oraz w zarządach dużych firm czy w korporacjach zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest umiejętność zarządzania emocjami i stresem. Ponadto coraz więcej przedsiębiorców zauważa również to, jak istotne jest, by ich pracownicy także posiadali te kompetencje. Dotyczy to szczególnie pracowników z działów obsługi klienta, sprzedaży, PR – tych wszystkich, którzy mają bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem. Od ich umiejętności zarządzania emocjami zależy jakość obsługi, realizacja celów sprzedażnych i marketingowych oraz to jak firma jest postrzegana na zewnątrz.
Wiele osób ukończyło kilka fakultetów, mnóstwo szkoleń, a jednak ma problemy z otrzymaniem posady. Co wpływa negatywnie na nasze życie zawodowe?
Jest wiele przyczyn, które mogą negatywnie wpływać na nasze życie zawodowe. Ukończenie wielu kierunków studiów czy szkoleń nie jest gwarantem owocnej kariery, a wręcz może być przeszkodą, zwłaszcza gdy przyswajając tę całą wiedzę, nie wiemy, DLACZEGO to robimy. Odkrycie swojego co chce w życiu robić i dlaczego to, a nie co innego, jest kluczem do tego, by świadomie i z sukcesem budować swoje życie zawodowe czy biznesowe. Dużą rolę odgrywają nasze przekonania na temat pracy, pieniędzy i nawyki, które mogą nas wspierać lub ograniczać w zdobyciu wymarzonej pracy. Niemniej ważne jak nie najważniejsze są nastawienie i postawa do życia oraz umiejętność zarządzania emocjami. Tak jak wspomniałam powodów, które stoją za tym, że mamy problem z otrzymaniem posady, jest wiele. Można by było napisać o tym, co najmniej oddzielny artykuł.
W biznesie wiele zależy od naszego nastawienia umysłu. Czego brakuje przedsiębiorcom w dzisiejszych czasach w tej kwestii z Pani doświadczeń? Czy znają swoją wartość?
Nasz sukces zawodowy zależy od trzech czynników: wiedzy, jaką posiadamy, wyuczonych kompetencji twardych i miękkich oraz postawy/nastawienia do życia. Przyczyn procentowo nastawienie ma największy (ponad 70%) udział w torcie zwanym sukcesem. Możemy mieć ogrom wiedzy i tle samo umiejętności, ale jeśli nie będziemy chcieli lub będziemy się lękali z różnych powodów (braku wiary we własne możliwości, braku pewności siebie, braku umiejętności zarządzania stresem i lękami itd.) produktywnie (poprzez świadome działanie) tego wykorzystać to nasze cele osobiste i zawodowe pozostaną w sferze naszych marzeń. Niestety z moich obserwacji wynika, że nadal przedsiębiorcy, ale również osoby pracujące na stanowiskach kierowniczych stawiają na pierwszym miejscu wiedzę i kompetencje, ponieważ nie do końca zdają sobie sprawę z tego, jak ważne ich osobiste nastawienie do tego, co robią, jak istotne są ich przekonania i nawyki oraz jak kluczowa jest umiejętność radzenia sobie z emocjami swoimi i pracowników, kiedy nie wszystko idzie po naszej myśli.
Zna Pani przepis na to, jak uczynić swoje życie biznesowe arcydziełem i odnosić spektakularne sukcesy?
Nie mam takiego przepisu i myślę, że taki przepis nie istnieje, ponieważ jest zbyt wiele zmiennych, które determinują to, czy w życiu osiągamy spektakularne sukcesy, czy też nie. Co więcej, stale zmieniający się świat na bieżąco modyfikuje czynniki, które odgrywają kluczową rolę w budowaniu szeroko pojętego sukcesu. To, co działało wczoraj, niekoniecznie dziś musi się sprawdzać. Ważne jest by, być otwartym na to, co nowe i nieznane. Z tych między innymi względów elastyczność i umiejętności adaptacyjne, które należą do kompetencji miękkich oraz inteligencja emocjonalna będą w moim przekonaniu odgrywały coraz większą rolę w budowaniu dochodowych biznesów.
W czym może Pani pomóc i kto może skorzystać z Pani usług?
Pracuje zarówno z klientem indywidualnym, jak i z klientem biznesowym. Na indywidualnych konsultacjach oraz warsztatach dla grup i firm uczę, jak zarządzać emocjami i stresem, jak wychodzić ze swojej strefy komfortu pomimo lęków i obaw, by realizować cele osobiste i zawodowe, a także czym jest inteligencja emocjonalna (co ją tworzy) i jak ją skutecznie rozwijać, by cieszyć się zdrowym i spełnionym życiem.
Najprościej jest skontaktować się ze mną za pośrednictwem e-maila: kontakt@beatarybak.com.
Można też napisać do mnie poprzez formularz kontaktowy znajdującego się na mojej stronie https://beatarybak.com. Działam też prężnie na mediach społecznościowych: