Spis treści
Łączenie kariery zawodowej z macierzyństwem jest wymagające, jednak daje mnóstwo satysfakcji. Pierwszą sylwetką kobiety biznesu i mamy, która z sukcesami prowadzi własną firmę, jest inicjatorka całego przedsięwzięcia i wydawca portalu PolecanyBiznes.pl. Poznaj historię Biznes Mamy – Renaty Zielezińskiej – polecanej copywriterki SEO, wirtualnej asystentki i wydawcy 3 portali internetowych. Zainspiruj się jej historią i weź udział w akcji Biznes Mamy.
Czym zajmujesz się zawodowo? I dlaczego zdecydowałaś się na łączenie macierzyństwa z prowadzeniem własnej firmy?
W zeszłym roku świętowałam 10 lat prowadzenia własnego biznesu, który opiera się na 5 filarach. Świadczę usługi copywritingu, jestem wirtualną asystentką oraz wydawcą 3 portali internetowych: magazynu kosmetyczno-urodowego TrustedCosmetics.pl, kobiecego bloga lifestylowego SposobyNaZycie.pl oraz portalu biznesowego dla przedsiębiorczych PolecanyBiznes.pl.
Każdego dnia wkładam mnóstwo serca i zaangażowania w pracę zawodową. To zdecydowanie moja pasja, która uszczęśliwia i pozwala się rozwijać. Należę do grona kobiet, które nie wyobrażają sobie życia bez pracy. Choć teoretycznie mogłabym być teraz na urlopie macierzyńskim, to własny biznes jest odskocznią od tematów związanych z dziećmi. Łączenie macierzyństwa z prowadzeniem własnego biznesu to nie lada wyzwanie. Jednak swoim przykładem udowadniam, że to możliwe.
Copywriterka to zawód przyszłości? Czym się wyróżnia dobrej jakości copywriter SEO? Czy w tej branży da się zarobić poważne pieniądze?
Myślę, że to zdecydowanie zawód przyszłości. A zwiększone zainteresowanie usługami copywritingu zauważyłam podczas pandemii, gdy nagle wszyscy zdali sobie sprawę z faktu, że bycie online to konieczność w dzisiejszych czasach. Choć wiele osób błędnie sądzi, że każdy może być copywriterem. Nie jest to prawdą. Najlepsi content writerzy i copywriterzy piszą atrakcyjne dla czytelnika i zgodne z zasadami SEO teksty, które po prostu dobrze się czyta. W swoim zawodzie łączą pasję, wiedzę, doświadczenie. Wyróżnia ich intuicja. Po prostu dostają temat, często bez żadnych wytycznych i przygotowują tekst, który spotyka się z aprobatą zarówno klienta, jak i czytelników.
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, a to oznacza, że jestem człowiekiem orkiestrą w swojej firmie. Większość dnia w pracy przeznaczam na pisanie treści zamówionych przez klientów. Jeden dzień w tygodniu mam zarezerwowany na tworzenie artykułów na potrzeby trzech moich stron. Poza tym każdego dnia odpisuję na wiadomości, komentarze oraz udzielam się w social mediach, a także szukam różnych możliwości promocji moich usług.
Czy da się na tym zarobić poważne pieniądze na świadczeniu usług copywritingu? W życiu wszystko jest możliwe, a sam fakt, że prowadzę firmę od dekady, potwierdza, że można dobrze zarabiać w zawodzie copywriterki. Ja jestem wdzięczna za każde zlecenie oraz moje zarobki.
Wszyscy trąbią o kryzysie. Ty świętowałaś w październiku jubileusz 10-lecia firmy. Jaki jest Twój przepis na sukces w biznesie?
Jedni swoją uwagę przykładają do spraw, na które nie mają żadnego wpływu. A wówczas inni działają, by rozwijać swoje firmy. Wielu właścicieli firm obawia się, a nawet wyczekuje trudności, kryzysów, spowolnienia gospodarczego, bo przecież wszyscy o tym mówią. A na przykład znana dziś na całym świecie firma Lego powstała u szczytu Wielkiego Kryzysu, natomiast Airbnb w trakcie recesji.
Moim zdaniem trzeba opracować plan działania i nie spoczywać, póki go nie osiągniemy. Działać tak, jakby jedyną opcją był ogromny sukces naszego przedsięwzięcia. I nie ustawać! Pracować każdego dnia, by zbliżać się do realizacji założonych przez nas celów. Wykonuj swoją pracę, najlepiej jak potrafisz. Zaskakuj klienta nie tylko jakością, ale zawsze zrób dla niego coś więcej, niż od Ciebie oczekuje. Działaj z pasją i zaangażowaniem, a rezultaty pojawią się szybciej, niż myślisz.
A równowaga pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym jest możliwa, szczególnie w przypadku pracującej mamy prowadzącej własny biznes?
To bardzo trudne, szczególnie gdy praca zawodowa jest równocześnie twoją pasją i po prostu ją lubisz. Wówczas sprawia Ci mnóstwo przyjemności i uwielbiasz spędzać w pracy każdą wolną chwilę. Sama szukałam odpowiedzi na to pytanie przez 10 lat prowadzenia własnej mikrofirmy. Zachowanie równowagi między pracą i życiem osobistym stało się jeszcze trudniejsze, gdy pojawiły się dzieci. W moim przypadku sprawdza się stworzenie harmonogramu pracy, podzielenie obowiązków rodzinnych z mężem oraz korzystanie z usług lokalnej restauracji i zamawianie obiadów. Dzięki temu zyskałam więcej czasu na pracę zawodową (zamiast gotować, zmywać i robić zakupy). Trzeba – choć to bardzo trudne – mieć czas dla siebie, aby każdego dnia wracać do zajęć zawodowych ze świeżą energią, z wypoczętym oraz gotowym do pracy umysłem. Musimy też zdać sobie sprawę z tego, że lista zadań do wykonania we własnej firmie nigdy się nie kończy. Nie dajmy się zwariować, jeśli nie uda się wykonać wszystkich zawodowych czynności jednego dnia, jutro jest kolejny dzień.
Wiele osób w tym momencie zastanawia się, czy otworzyć własną firmę. Wśród nich z pewnością jest mnóstwo rodziców. Jakimi 4 poradami chciałabyś się z nimi podzielić?
Po pierwsze, strach ma wielkie oczy. Warto jednak go okiełznać, nie czekać na lepszy moment (bo taki nigdy nie nadejdzie) i działać pomimo wszystko. Sama nigdy też nie słucham rad osób, które nie znajdują się tam, gdzie ja chcę dojść — co bardzo wszystkim polecam. Żyjemy w czasach, gdy wszyscy czują się ekspertami i mają odwagę doradzać w każdej kwestii, nawet jeśli nie mają doświadczenia w danym temacie.
Poza tym uważam, że nie można się obawiać kryzysu, o którym wszyscy głośno mówią, ponieważ wiele firm znanych dziś na całym świecie powstało w czasach kryzysu czy trudnych gospodarczo, a dziś mają się doskonale. Ludzie sukcesu i milionerzy skupiają się na tym, by pozytywnie nastrajać swój umysł, co również bardzo polecam.
Moim zdaniem, koniecznie trzeba wierzyć w siebie, swoją firmę i wartość, którą oferujemy. Przekonałam się też wielokrotnie, że mindset w biznesie, czyli nastawienie umysłu, ma ogromne znaczenie. Po czwarte trzeba mieć opracowany cel i każdego dnia działać, by zbliżać się do jego realizacji. Dając innym wartość, zaskakiwać klientów wykonaną przez siebie pracą. Pracować z pasją i zaangażowaniem i nie martwić się o pieniądze, bo realizując wartościowy cel, odniesiemy sukces w biznesie, a w efekcie także na finanse.
Trudności, niepowodzenia, wyzwania w biznesie. Co zrobić, gdy coś toczy się w naszym życiu zawodowym nie do końca tak, jak sobie zaplanowaliśmy?
Zgadzam się z tym. Przyjemnie byłoby, gdyby nasze życie zawodowe (ale prywatne również) układało się po naszej myśli, prawda? Jednak uważam, że nic nie dzieje się bez przyczyny. Jeśli już wydarza się coś, co niektórzy nazywają "porażką", kiedy przytrafia się coś nieoczekiwanego, traktuję to jako swego rodzaju podarunek lub wyzwanie. Prezent od losu, który pokazuje mi, że coś muszę zmienić w sposobie działania lub czegoś jeszcze nie umiem albo powinnam się dokształcić w jakiejś dziedzinie. Moim zdaniem trudności są po to, abyśmy mogli się rozwijać, wzrastać, abyśmy mogli zmienić się z biznesowej poczwarki w pięknego motyla — wyróżniającego się na tle konkurencji, silnego i przyciągającego do siebie klientów. Zachwycającego kompetencjami, doświadczeniem zawodowym, jakością usług czy obsługą klienta.