PolecanyBiznes.pl - portal biznesowyBiznesBiznesowe podsumowanie roku: dlaczego jest tak ważne dla twojej firmy?
Biznesowe podsumowanie roku: dlaczego jest tak ważne dla twojej firmy?

Biznesowe podsumowanie roku: dlaczego jest tak ważne dla twojej firmy?

przez Renata Zielezińska

Jeśli nie stworzysz podsumowania roku w swojej firmie, możesz nie dostrzec tego, co się wydarzyło. Umkną Ci zarówno sukcesy, jak i kwestie, które należy poprawić. Poza tym podsumowanie roku jest niezbędne do stworzenia najlepszego planu rozwoju biznesu na kolejne miesiące. Podobnie jak Maya Angelou twierdzę, że: "jeśli nie wiesz, skąd przyszedłeś, nie wiesz, dokąd zmierzasz". Biznesowe podsumowanie bieżącego roku w biznesie pozwala wyciągnąć wnioski, wdrożyć odpowiednie rozwiązania i strategie niezbędne do dalszego rozwoju. Poznaj zalety jego przygotowywania i przykłady biznesowych podsumowań roku, przygotowane przez kobiety biznesu. Oto biznesowe podsumowanie roku.

 

Biznesowe podsumowanie roku – czy to ma znaczenie?

Odnoszący sukcesy przedsiębiorcy chętnie planują cele do wykonania, a także wykonują miesięczne, kwartalne i roczne podsumowania. Wiedzą, że są one niezbędne do rozwoju. Firmy, które tego nie robią, mnóstwo tracą. Biznesowe podsumowanie roku to ważny czas na ocenę skuteczności strategii biznesowych przyjętych w poprzednim roku kalendarzowym. Poświęcenie im odrobiny czasu, skupienie się na rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu rozwiązań wpłynie na dalszy rozwój i zarobki w firmie.

 

Pytania, które pomogą przygotować podsumowanie roku w firmie

Przygotowałam listę pytań, które pomogą Ci przyjrzeć się Twojemu biznesowi oraz poczynić znaczące zmiany w następnym roku. Zadaj sobie pytania:

  • Czy udało Ci się osiągnąć zaplanowane na ten rok cele?
  • Jakie są sukcesy mojej firmy w bieżącym roku? (Wypisz i celebruj wszystkie — zarówno te większe, jak i te mniejsze)
  • Najważniejsze projekty zrealizowane w ciągu ostatnich 12 miesięcy w mojej firmie to…?
  • Wprowadziłeś nowy produkt lub usługę?
  • Który kanał marketingu okazał się najskuteczniejszy?
  • Co miało największy wpływ na rozwój mojego biznesu?
  • Czy pojawiły się nieoczekiwane wydatki i jak się na nie przygotować w przyszłym roku?
  • Jakie błędy popełniła moja firma w mijającym roku?
  • Czy wszystkie działania mojej firmy były spójne z jej misją?
  • Kim jest idealny klient dla mojego biznesu i czy moja firma pomogła mu rozwiązać jego problemy?
  • Na czym skupić działania w przyszłym roku?
  • Czy dochody mojej firmy z mijającego roku kalendarzowego są zadowalające?

 

Biznesowe podsumowanie roku — wypowiedzi właścicielek firm

Poprosiłam kobiety prowadzące własne firmy o odpowiedzi na kilka pytań dotyczących biznesowego podsumowania roku oraz planów na kolejne miesiące. Zapytałam:

  • Jaki był 2022 rok dla Twojego biznesu?
  • Czym chciałabyś się pochwalić?
  • Jakie cele dla swojej firmy zaplanowałaś na kolejny rok kalendarzowy?
  • Co chciałabyś powiedzieć osobom, które rozważają otwarcie własnego biznesu w 2023 roku?

Spośród przesłanych odpowiedzi wybrałam te najbardziej intrygujące. Zamieszczam je poniżej.

– "Rok 2022 był rokiem wyzwań, rozwoju osobistego i nauki. Skupiłam się na szkoleniach dla siebie i nowego zespołu. Musiałam również pogodzić prowadzenie firmy z pojawieniem się na świecie mojego syna. Dzięki czemu odrobiłam lekcje z asertywności, organizacji pracy i wyboru priorytetów. Jestem dumna z kolejnych wyróżnień mojego salonu na terenie Wielkiej Brytanii.

To między innymi:

  • Bycie (kilkukrotnie) jurorem w mistrzostwach makijażu permanentnego.
  • Dostanie się do ścisłego finału THE ENGLISH NBL AWARDS 2022.
  • Finalistka THE UK HBA 2023 w kategorii SPMU ARTISTS OF THE YEAR, którego finał odbędzie się w maju 2023.
  • Zdobycie podium na mistrzostwach UK w pigmentacji ust.

Moim celem biznesowym na 2023 rok jest otwarcie drugiej kliniki pigmentologicznej.

Wszystkim osobom, które zamierzają otworzyć firmę w 2023 roku, powiem: nigdy się nie poddawaj. Wiara w sukces jest najważniejsza. Na tej drodze nie ma porażek, są tylko lekcje. Czerp z nich. Buduj swój biznes, każdego dnia "cegła po cegle". Czas i tak upłynie, a na jego przestrzeni zobaczysz, ile już udało Ci się osiągnąć!" – Marta Morawska Kwiatkowska — pigmentolog, właścicielka Morawska Pigmentation and Beauty Center w Leicester. Prywatnie żona i mama 2 dzieci.

 

– "Rok 2022 mimo wielu przemian w kraju i na świecie kończę bardzo optymistycznie, co przekłada się na coraz śmielsze plany i cele. W 2023 planuję dynamiczny rozwój firmy, większą automatyzację i mądre delegowanie zadań dla zespołu, który stworzę. Planuję nagranie kursów online, napisanie książki oraz działania wolontariackie w moim autorskim projekcie: "Wybieram życie!". Ma on na celu wspierać kobiety po przejściach w stawaniu się w pełni sobą…. czyli bycie coraz lepszą dla siebie, coraz lepszą mamą, coraz lepszą w budowaniu zdrowych, asertywnych, podpartych pewnością siebie relacji osobistych, zawodowych i/lub biznesowych.

Mój pierwszy biznes nie wypalił! Dlatego wszystkich tych, którzy zamierzają otworzyć firmę w 2023 roku, uprzedzam, że sam optymizm to za mało. Przygotuj się finansowo na rok inwestycji, szukania co działa, a co nie. Ustal do kogo i jak chcesz komunikować, ale przede wszystkim uwierz w siebie i ufaj sobie.

Wraz z nadchodzącym rokiem planuję nowe usługi i nowe formy promocji w mediach. Jako ekspert od kompetencji miękkich liczę na pozyskiwanie nowych partnerów biznesowych i do pracy indywidualnej poprzez kontynuowanie pisania artykułów i postów edukacyjnych, kolejnych warsztatów oraz szkoleń międzynarodowych. Bardzo bym chciała więcej uczestniczyć w konferencjach, live-ach oraz nawiązać nowe relacje w międzynarodowym projekcie g100, do którego niedawno dołączyłam… jednym słowem stawiam na networking online i offline." – mówi Justyna Krajewska, właścicielka 3 marek osobistych: Akademia Zmian Justyna Krajewska, Justyna Krajewska — szkolenia dla biznesu, Projekt: Wybieram życie!. Wieloletni praktyk kompetencji miękkich w biznesie, wykładowca akademicki, coach, a także mentorka kobiet i rozwoju w zgodzie ze sobą.

 

– "To był bardzo rozwojowy rok. Podniosłam mocno swoje kwalifikacje. Zawęziłam ścieżkę kariery do specjalizacji, w których czuję się najlepiej i w których chcę się rozwijać. Jestem bardzo dumna z podjętych przeze mnie decyzji, bo chociaż nie były łatwe, czasem niewygodne lub ryzykowne to przyniosły oczekiwane rezultaty. Udział w licznych projektach dodał mi skrzydeł. Jestem wdzięczna za to, co mogłam robić do tej pory, dzięki temu jestem tu, gdzie jestem — jest to jednak pora, aby pewne rzeczy zostawić za sobą i skupić się na tym, co teraz jest dla mnie ważne. W 2023 roku weryfikuję listę moich usług w salonie, listę moich partnerów w biznesie, listę otaczających mnie ludzi oraz układam listę priorytetów, która mi się trochę pospała ostatnio. Osobom, które rozważają otwarcie firmy w 2023 roku, chciałabym, poradzić, aby myślały nieszablonowo i wykorzystywały pomysły, które wprowadzą odrobinę świeżości w branży, w której zamierzają pracować" – mówi Katarzyna Worwa — bizneswoman w branży beauty z Pracowni Urody Art Face, a prywatnie żona i mama 5 dzieci.

 

– "Ten rok był przełomowy w moim biznesie. Przeszłam drogę od wirtualnej asystentki do specjalistki w zarządzaniu oraz organizacji biznesu online. Odniosłam też liczne sukcesy, przede wszystkim:

  • Zdobyłam wyróżnienie Lwia Biznesu 2022 w kategorii usługi dla firm.
  • Byłam prelegentką na dwóch konferencjach.
  • Napisałam felieton do książki pt.: "Decyzja, która zmieniła moje życie".
  • Zostałam coachem biznesowym.

W 2023 roku planuję zostać brand managerem i zdobyć pierwszych klientów w tym zakresie, stworzyć więcej produktów cyfrowych i wejść na rynki zagraniczne.

Osobom, które rozważają otworzyć własny biznes w 2023 roku, powiem: bój się i działaj! To moje motto i największa rada. Działaj, mimo strachu i innych przekonań. I pamiętaj, że nic samo się nie zrobi. Tylko przez proaktywną postawę oraz pozytywne nastawienie do wyzwań, możesz iść do przodu" – mówi Gosia Galbas — projekt manager i specjalistka od zarządzania oraz organizacji biznesu. Wspiera biznesy w planowaniu oraz wdrożeniu lejków marketingowych. Pomaga przy kampaniach sprzedażowych.

 

– "Rok 2022 w moim biznesie był czasem spotkań z cudownymi ludźmi. Klientami, którzy mi zaufali i którzy chcieli wprowadzić zmiany na lepsze w swoim życiu zawodowym. Każda sesja coachingowo-mentoringowa była cudnym doświadczeniem i czegoś mnie uczyła. Przede wszystkim tego, że każdy z nas ma diametralnie inną wizję na temat tego, czym jest i jak wygląda praca marzeń. Poza tym nie ma gotowej, jednoznacznej odpowiedzi na żadne pytanie z nią związane. Nauczyło mnie to po pierwsze pokory, ale po drugie pokazało mi, że — jakkolwiek nieskromnie to brzmi — jestem właściwym człowiekiem na właściwym miejscu. Wypłynęłam na szerokie wody, pracując z ludźmi nie tylko z Polski, ale też z zagranicy. Sukcesem było na pewno stworzenie trzech pakietów sesji (Na Start, Na rozdrożu, Na Szczyt), dzięki którym mogę dobrze dopasować ofertę do potrzeb moich Klientów i pomagać im w przemyślany, jasno sprecyzowany sposób, adresujący konkretne potrzeby. Zostałam też zaproszona przez uczelnię SGH, by zostać mentorem w programie mentoringowym. Odbyłam już pierwsze spotkanie z moją mentee. W przyszłym roku czeka nas razem piękna podróż! Historia każdej osoby, która mi zaufała i przyszła do mnie na sesje, nauczyła mnie jak być jeszcze lepszym coachem i mentorem (to naprawdę przychodzi wraz z doświadczeniem). Dodatkowo nauczyłam się też być dużo lepiej zorganizowaną przedsiębiorczynią i menedżerką. Był to pierwszy rok, w którym godziłam pracę na etacie, rozwijanie mojej marki Promotion Coaching, bycie mamą, i jeszcze studia MBA. Jestem z tego naprawdę dumna! Co chciałabym poprawić? Chyba nauczyć się trochę odpuszczać, trochę zwolnić… chciałabym, by moje tempo nie było aż tak szalone i zwariowane, i żebym miała więcej czasu dla siebie.

W 2023 roku planuję przede wszystkim dalszy rozwój marki Promotion Coaching. Zamierzam wystąpić jako gość specjalny na studiach coachingowych na SGH i opowiedzieć tam o bliskim mojemu sercu job craftingu. Będę też prelegentką na konferencji dla mam organizowanej przez markę Świadoma Mama, a także zorganizuję webinar dla studentów i absolwentów studiów MBA na SGH, we współpracy z ich koordynatorem. Kolejny plan to nagrać swój własny podcast, a także przetłumaczyć na język angielski mój ebook o tym, jak znaleźć pracę marzeń. Zależy mi na dotarciu z moją ofertą do coraz szerszego grona odbiorców. Wiem, że bycie coachem i mentorem kariery to moja droga, misja i… praca marzeń. Dlatego tak bardzo chcę ją wykonywać każdego dnia i pracować z kolejnymi cudownymi klientami w 2023 roku.

Osobom, które rozważają założenie własnej firmy w 2023 roku, podpowiem: odważ się i cierpliwie działaj. Pierwszy krok jest najtrudniejszy. Potem zrobisz drugi i trzeci, i zobaczycie, że czwarty też jest w twoim zasięgu. Przygotuj się na to, że to będzie piękna, ale długa podróż. Budowanie marki osobistej to maraton, a nie sprint" — podkreśla Natalia Leśnikowska — certyfikowany Coach i Mentor Kariery. Pomaga znaleźć pracę marzeń, w zgodzie ze swoimi aspiracjami i w oparciu o swoje mocne strony. Właścicielka marki Promotion Coaching i menedżerka z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu zespołami i rekrutacji w prestiżowych korporacjach.

 

Znaczenie biznesowego podsumowania roku

Bez względu na wielkość, rodzaj i branżę absolutnie niezbędne jest opracowanie rocznego podsumowania w firmie. Jednym z kluczowych powodów jego tworzenia jest porównanie osiągnięć z poprzednim rokiem. Śledzenie długoterminowych trendów pozwala ocenić rozwój firmy na różnych polach. Sporządzenie podsumowania roku pozwala zaplanować działania na kolejne miesiące. Jest niezbędne do ustalenia celów oraz wszystkich ważnych aspektów biznesu, a także przyszłości marki. Pomaga w tworzeniu przyszłych celów i inicjatyw oraz ustalaniu priorytetów.

Biznesowe podsumowanie roku: dlaczego jest tak ważne dla twojej firmy?

Moim zdaniem, podsumowanie roku w firmie to absolutne must-have w biznesie. Narzędzie, które pozwala przyjrzeć się temu, co działo się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Służy do rozwoju firmy oraz przygotowania celów i strategii marketingowej na kolejny rok. Jest też kompasem wskazującym rozwój firmy lub jego brak. A Ty tworzysz podsumowanie roku w swojej firmie?

Powiązane artykuły

Napisz komentarz