Strona główna Wiadomości biznesowe Czy kobiety w Polsce są ekspertkami w biznesie i innych dziedzinach?

Czy kobiety w Polsce są ekspertkami w biznesie i innych dziedzinach?

przez Biznesowe materiały prasowe

Wiedza jest jedną z najbardziej cennych dóbr, jakie posiadamy. Dzielenie się nią z innymi, powinno być czymś naturalnym i wpisanym w nasze działania. Łącząc wiedzę i zaangażowanie, można stworzyć dochodowy kobiecy biznes. Kobiety we współczesnym świecie, mają wiele różnych możliwości rozwoju, pełen dostęp do edukacji, możliwość zakładania firm. Jednak czy korzystają z tych możliwości? Ola Gościniak znana jako Jestem Interaktywna, dostrzegła różne obawy przedsiębiorczych kobiet. Postanowiła to sprawdzić, tworząc badanie, z którego powstał Raport "Jesteś ekspertką! Uwierz w to!"

 

Kobiety boją się porażki i podważenia ich kompetencji

Przed dzieleniem się wiedzą z innymi, kobiety większości powstrzymuje obawa przed hejtem, podważeniem kompetencji i krytyką. Polki zwracają uwagę także na swój wygląd, nie są dostatecznie pewne siebie. Jak wynika z raportu "Jesteś ekspertką! Uwierz w to!", ponad 60% ankietowanych kobiet z wykształceniem wyższym obawia się, że ich wiedza i kompetencje nie są wystarczające do publicznego dzielenia się wiedzą. Aż 63% boi się krytyki swoich kompetencji.

Lęk przed porażką odczuwa większa część ankietowanych kobiet z wykształceniem wyższym – 62% z wykształceniem licencjackim (107 ze 171), 57% ankietowanych z wykształceniem magisterskim (401 na 702), oraz 60% (32 osoby z 53) z wykształceniem doktorskim.

 

Kobiety liderkami biznesu i ekspertkami – czy aby na pewno?

Z przeprowadzonego badania wynika, że kobiety w Polsce nie czują się ekspertkami, zaledwie 120 kobiet z 1019 (11%) uznało się za ekspertkę na 5. Jednak wśród kobiet z wykształceniem wyższym 49% (457) uważa, że wysokie poczucie własnej wartości definiuje eksperta. Aż 418 (41%) z ankietowanych chce się dzielić wiedzą, ale zwleka. Często podawanym powodem jest brak wystarczającej wiedzy. Jednak 62% (654 z 1019) kobiet zaznaczyło, że ma problem z zarabianiem na wiedzy, bo uważa, że ich usługa musi być idealna.

 

Kto wziął udział w tym badaniu?

W badaniu udział wzięło 1019 kobiet z całej Polski, w większości zamieszkujących miasta wojewódzkie i posiadających wyższe wykształcenie. Największy odsetek ankietowanych to kobiety w wieku od 31 do 40 roku życia, zajmujące się branżami marketingu, biznesu, rozwoju osobistego czy rękodzieła, zatrudnione na etacie bądź pracujące na własny rachunek.

 

Z raportu "Jesteś ekspertką! Uwierz w to!" wynika, że:

  • Zaledwie 120 kobiet z 1019 (11%) uznało się za ekspertkę na 5.
  • Część ankietowanych 196 z 1019 (koło 19%) zarabia na dzieleniu się wiedzą, jednak aż 520 (51%) jeszcze tego nie robi i ma to dopiero w planach.
  • Aż 418 (41%) z ankietowanych chce się dzielić wiedzą, ale zwleka. Często podawanym powodem jest brak wystarczającej wiedzy.
  • Wśród kobiet z wykształceniem wyższym 49% (457) uważa, że wysokie poczucie własnej wartości definiuje eksperta.
  • 32% kobiet boi się krytyki swojego wyglądu, gdy zaczną publicznie dzielić się wiedzą (333 z 1019).
  • 63% ankietowanych kobiet boi się krytyki swoich kompetencji.
  • Ponad 60% ankietowanych kobiet z wykształceniem wyższym obawia się, że ich wiedza i kompetencje nie są wystarczające do publicznego dzielenia się wiedzą.
  • 62% (654 z 1019) kobiet zaznaczyło, że ma problem z zarabianiem na wiedzy, bo uważa, że ich usługa musi być idealna.
  • Lęk przed porażką odczuwa większa część ankietowanych kobiet z wykształceniem wyższym – 62% z wykształceniem licencjackim (107 ze 171), 57% ankietowanych z wykształceniem magisterskim (401 na 702), oraz 60% (32 osoby z 53) z wykształceniem doktorskim.

W przygotowaniu badania oraz jego opracowaniu zaangażowana była Janina Bąk – specjalistka od badań statystycznych.

Raport "Jesteś ekspertką! Uwierz w to!"

Od 19 lipca, Raport "Jesteś ekspertką! Uwierz w to!", będzie dostępny w wersji PDF wraz z komentarzami znanych i cenionych ekspertów. W ankiecie wzięło udział 1088 osób, w tym 1019 kobiet, 61 mężczyzn i 8 osób, które nie oznaczyły płci. Z racji dużej dysproporcji na potrzeby raportu przygotowane zostało omówienie 1019 głosów kobiet.

W badaniu udział wzięło 1019 kobiet z całej Polski, które w większości mieszkają w miastach wojewódzkich i mają wyższe wykształcenie. Największy odsetek ankietowanych to kobiety w wieku od 31 do 40 roku życia, zajmujące się branżami marketingu, biznesu, rozwoju osobistego czy rękodzieła, zatrudnione na etacie bądź pracujące na własny rachunek. Zobacz raport: https://olagosciniak.pl/raport-2023.

Przygotowanie raportu to inicjatywa Oli Gościniak, znanej jako Jestem Interaktywna.

Powiązane artykuły

Napisz komentarz