Spis treści
Czystość techniczna jest krytycznym aspektem w różnych gałęziach przemysłu. Odnosi się ona do stopnia czystości, jaki muszą spełniać powierzchnie, elementy lub produkty w procesach produkcyjnych, montażowych lub użytkowych. Wartościowanie czystości technicznej jest szczególnie ważne w branżach, gdzie najdrobniejsze zanieczyszczenia mogą powodować poważne problemy techniczne lub wpłynąć na jakość końcowego produktu. W przemyśle motoryzacyjnym czystość techniczna ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu niezawodnego działania i długowieczności komponentów i systemów. Nawet drobne cząsteczki lub zanieczyszczenia mogą powodować poważne problemy, takie jak awarie komponentów, zmniejszoną wydajność lub przyspieszone zużycie. Zagadnienie czystości technicznej obejmuje kontrolę i zarządzanie zanieczyszczeniami, które mogą niekorzystnie wpływać na funkcjonalność, jakość i bezpieczeństwo produktów.
Dlaczego czystość techniczna jest tak istotna?
Z jakich powodów czystość techniczna jest tak ważna? Jest ona niezbędna nie tylko dla zapewnienia jakości i niezawodności podzespołów, takich jak silniki, skrzynie biegów, zawieszenia, układy paliwowe itp. gdzie zanieczyszczenia mogą powodować awarie i problemy techniczne, pogarszać sprawność i wydajność pojazdu. Równie ważna jest efektywność produkcji. W procesie produkcji części motoryzacyjnych, brak odpowiedniej czystości może prowadzić do zwiększenia zużycia energii i zasobów, a także obniżenia wydajności i wydłużenia czasu produkcji. Kolejnym aspektem, który należy wymienić, jest ekologia i emisje. Czystość techniczna ma znaczenie dla ograniczenia emisji szkodliwych substancji i spełnienia norm ekologicznych, które są coraz bardziej restrykcyjne w branży motoryzacyjnej. Na końcu, jako najistotniejszy aspekt wymienić należy bezpieczeństwo. W przypadku niektórych elementów, takich jak układy hamulcowe czy układy kierownicze, czystość techniczna jest kluczowa dla zapewnienia odpowiedniej pracy i bezpieczeństwa pojazdu. Nowoczesne samochody są wyposażane w wiele systemów powiązanych z bezpieczeństwem funkcjonalnym, opartych o elektronikę i różnego rodzaju czujniki, gdzie zanieczyszczenia nawet w mikroskopijnych ilościach mogą wpłynąć bezpośrednio na bezpieczeństwo użytkowników.
W związku z powyższym obowiązują rygorystyczne normy i wymagania mające na celu utrzymanie pożądanego poziomu czystości. Są to zarówno normy międzynarodowe, nieodniesione do konkretnej branży, jak również normy odnoszące się do konkretnych branż. Z uwagi na specyfikę produktu, inaczej będą wyglądały branżowe wymagania w przemyśle spożywczym, medycznym czy lotniczym.
Niektóre normy i wymagania w obszarze czystości technicznej w branży motoryzacyjnej
Istnieje wiele regulacji prawnych dotyczących czystości technicznej. Wśród przykładowych norm regulujących temat czystości technicznej w branży motoryzacyjnej warto wymienić m.in.:
- Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) opracowała serię norm ISO 16232, które zawierają wytyczne dotyczące określania czystości powierzchni części i komponentów w przemyśle motoryzacyjnym. ISO 16232 określa proces pobierania próbek, metody ekstrakcji i procedury oceny czystości. Norma ISO 4406 określa system kodowania poziomu zanieczyszczenia płynów hydraulicznych, który jest niezbędny dla układów hydraulicznych stosowanych w samochodach. ISO SAE J2596 dotycząca wymagań czystości dla układów paliwowych.
- Amerykańskie Towarzystwo Badań i Materiałów (ASTM) wydaje normę ASTM D6786, która określa standardową metodę badania liczby cząstek i rozkładu wielkości cząstek w olejach silnikowych przy użyciu automatycznego optycznego licznika cząstek.
- Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) publikuje VDA 19.1 i 19.2, która jest powszechnie uznawaną normą czystości technicznej. Tom 19.1 "Kontrola czystości technicznej" określa wymagania i metody pomiaru i oceny zanieczyszczeń części i układów samochodowych. Określa metody pobierania próbek, analizowania i raportowania poziomów czystości. Natomiast tom 19.2 "Czystość techniczna w procesach montażowych", wprowadza wytyczne dotyczące czystości podczas realizacji procesów montażowych, podając zarazem zestaw charakterystyk i zasad. Opisane są tutaj wytyczne odnośnie do projektowania czystości technicznej, wytyczne dotyczące otoczenia, logistyki, personelu, wyposażenia produkcyjnego.
- Specjalne standardy OEM: Producenci samochodów często mają własne standardy czystości dostosowane do ich specyficznych wymagań. Normy te mogą obejmować ograniczenia dotyczące wielkości cząstek, ilości i rodzaju dopuszczalnych zanieczyszczeń.
Czystość techniczna w branży motoryzacyjnej – wymagania
Wymagania dotyczące czystości technicznej w branży motoryzacyjnej mogą być bardzo rygorystyczne, a producenci często muszą spełniać konkretne standardy, aby ich produkty były dopuszczone do rynku. Przestrzegając tych norm i wymagań oraz wielu innych tu niewymienionych, wdrażając rygorystyczne praktyki czystości, przemysł motoryzacyjny może zmniejszyć ryzyko awarii produktów, zwiększyć niezawodność pojazdów i poprawić ogólne zadowolenie i bezpieczeństwo klientów. Producenci i dostawcy samochodów stosują różne środki czystości, takie jak:
- pomieszczenia czyste do montażu wrażliwych komponentów,
- zaawansowane procesy czyszczenia, takie jak czyszczenie ultradźwiękowe i płukanie pod wysokim ciśnieniem,
- systemy filtracyjne do kontroli jakości płynów stosowanych w procesach produkcyjnych,
a także regularne kontrole i testowanie komponentów pod kątem zanieczyszczeń. Wdrożenie standardów czystości technicznej w przemyśle motoryzacyjnym pomaga poprawić jakość, niezawodność i trwałość produktów. Przyczynia się również do ogólnej wydajności i bezpieczeństwa pojazdów, co czyni je istotnym aspektem nowoczesnej produkcji motoryzacyjnej.
Szkolenia na wykwalifikowanego asystenta kontroli czystości technicznej w przemyśle motoryzacyjnym
Firma SQD Alliance (www.sqda.pl), jako licencjonowany partner VDA w Polsce, oferuje Szkolenie na wykwalifikowanego asystenta kontroli czystości technicznej w przemyśle motoryzacyjnym. Szkolenie składa się z dwóch bloków: VDA 19.1 – 2 dni dla osób zajmujących się inspekcją czystości technicznej i VDA 19.2 – 2 dni dla osób odpowiedzialnych za planowanie i optymalizację czystości technicznej. W Wydawnictwie SQD Alliance (www.wydawnictwo-sqda.pl) można ponadto znaleźć polskojęzyczną wersję podręcznika VDA 19.1 oraz angielskojęzyczną wersję podręcznika VDA 19.2.
Tematyka czystości technicznej zostanie również poruszona podczas Konferencji TOP automotive, która odbędzie się w dniach 13-15 września w Kielcach. Uczestnicy Konferencji będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach pt. "Czystość techniczna prościej", gdzie w praktyczny i przystępny sposób zostanie przybliżone zagadnienie czystości technicznej.
Autor: Konrad Kubieniec – trener, konsultant, auditor SQD Alliance. Studiował w Wyższej Szkoły Bankowości i Finansów na kierunku Finanse Przedsiębiorstw oraz Akademii Techniczno-Humanistycznej na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn. Od 2013 roku współpracuje z SQD Alliance (wcześniej Team Prevent) jako trener, konsultant i auditor. Z przemysłem motoryzacyjnym związany jest od 2003 roku, zajmując stanowiska specjalistyczne i kierownicze w uznanych firmach. Współpracował z OEM: Grupą VW (VW, Audi, Skoda), Fordem, Fiatem, GM, Renault-Nissan, Hondą oraz międzynarodowymi koncernami Tier 1. Specjalizuje się w znajomości procesów montażowych, obróbki mechanicznej, cieplnej oraz ekstruzji, a także produktów takich jak piasty, wiązki przewodów elektrycznych, przewody do układów chłodzenia, przekładnie kierownicze i układy wspomagania. Autor dużej liczby artykułów publikowanych w prasie i portalach branżowych. Prelegent wielu konferencji branży motoryzacyjnej.
Popularny portal biznesowy PolecanyBiznes.pl porusza różnorodne kwestie istotne dla przedsiębiorców.