Spis treści
Bycie liderem to nie kwestia zajmowanego stanowiska a kwestia danej osoby. Zauważyłam to, odnosząc się do swoich doświadczeń, ale także doświadczeń moich klientów. Ludzie nie zawsze idą za tym, który jest kierownikiem, dyrektorem, prezesem, tylko za tym, który przewodzi. Poznaj dekalog inspirującego lidera i dowiedz się, jak zostać liderem w biznesie.
Czy każdy może zostać liderem?
Wierzę, że każdy, jeżeli tylko chce, może się stać prawdziwym przywódcą. Ważne, aby pamiętać, że jest to proces. Sztuki bycia liderem, tak jak sztuki życiowego przywództwa, nie nauczymy się z dnia na dzień, ale z czasem. Wpłynie on pozytywnie na naszą postawę i zaangażowanie, które z kolei, przyniosą nam satysfakcję z życia i pracy.
10 zasad porywającego lidera
Rozwój osobisty
Traktuj go jako proces, który uczy nowych rzeczy i podnosi obecne umiejętności. Nie dasz tego, czego nie masz, dlatego najpierw inwestuj w siebie. Dzięki temu budujesz swoją wiarygodność i swój wizerunek jako lidera. Dajesz dobry przykład, godny naśladowania. Dopiero wtedy, możesz wymagać od innych tego, czego wymagasz od siebie.
Im wyższe masz kompetencje, tym pewniej i bezpieczniej czujesz się w swojej roli i nie masz potrzeby wykorzystywania swojej pozycji. Ale do teorii, potrzeba dołożyć praktykę, a nie zrobisz tego, stojąc w miejscu. Potrzebujesz ruszyć krok po kroku do przodu i trzymać się wyznaczonego celu.
Poznanie siebie i swoich wartości
Poznaj siebie, swoje talenty, przekonania i wartości. Zadbaj o swoją samoocenę i poczucie własnej wartości, nastawienie, postawę, bo one są kluczowe. Dzięki temu wiesz, co robić, gdy staniesz przed innymi. I wtedy okazuje się, że przywództwo wcale nie jest trudne, jak dotąd ci się wydawało.
Zostaw te przekonania i wartości, które Ci służą. Gdy nie wiesz, kim jesteś i co jest z Tobą spójne, miotasz się w swoich decyzjach i wyborach. Tym samym utrudniasz życie innym. Zamiast ich wspierać i dawać im poczucie bezpieczeństwa, szczególnie w trudnych momentach, wprowadzasz chaos i niepotrzebny stres. Prowadzisz do braku efektywności, co nie działa na korzyść ani twoją, ani innych, ani organizacji, ani wyznaczonych celów. Poznaj siebie, tym bardziej że gdy jesteś liderem, Twoje działanie ma znaczenie!
Wywieranie wpływu na innych
Wpływ to świadome działania lidera, związane z jego odpowiedzialnością, umożliwiające innym rozwój, prowadzący do dokonywania przez nich pozytywnych zmian w swoim życiu. Jako lider rozwijasz innych liderów! Teraz już na pewno rozumiesz, dlaczego poczucie własnej wartości i wiara w siebie są niezbędne. Nie możesz bać się o swoją pozycję i widzieć w innych utalentowanych ludziach zagrożenia dla siebie. Jak będziesz ich rozwijać i jak będziesz o nich dbać?
John C. Maxwell mówi, że "Przywództwo to wpływ nic więcej nic mniej". Zastanów się, na kogo wywierasz wpływ i jaki rodzaj jest jego rodzaj? Pamiętaj, że w każdej sytuacji, w każdej grupie masz do czynienia z wpływem. A to jak go praktykujesz to kwestia Twojego wyboru i wspomnianej już Twojej postawy. Choć myślisz może inaczej, na te dwa elementy – wybór i postawę – zawsze masz wpływ.
Zadaj sobie pytanie: czy podążył/a -byś za sobą? Jeżeli nie, dlaczego oczekujesz tego od innych?
Najtrudniej przewodzić sobą
Jako lider tej sztuki musisz się nauczyć, bo gdy dobrze prowadzisz siebie, budujesz swój wizerunek, zaufanie, wiarygodność i dlatego zaczynasz swoją drogę od bycia biegłym w sztuce życiowego przywództwa. W budowaniu siebie jako lidera pomoże Ci zasada: myśl mniej o sobie, a więcej o innych. Traktuj innych tak, jak sam chcesz, by Cię traktowano.
Thomas J. Watson powiedział: "Nic tak definitywnie nie udowadnia umiejętności w zakresie zarządzania innymi, jak to, w jaki sposób na co dzień ktoś kieruje sobą". Zacznij od siebie!
Słuchanie i słyszenie
Słuchanie i słyszenie innych jest niezbędne porywającemu liderowi, by budować relacje, udoskonalać organizację, zespół, nie doprowadzać do konfliktów, czy eskalacji problemów. Jak oceniasz na dziś swoje umiejętności jako słuchacza? Jeżeli nie najlepiej, to musisz je wzmocnić, bo słabe umiejętności komunikacyjne są przyczyną niepowodzeń w relacjach osobistych oraz zawodowych. Częstą przyczyną problemów w komunikacji z ludźmi wokół nas, jest fakt, że po prostu ich nie słuchamy. A słuchanie jest kluczowym elementem komunikacji. Wymaga odłożenia na bok wszelkich rozpraszających rzeczy, czynności, braku osądzania i przerywania. Wymaga skupienia. Stając się lepszym słuchaczem, możesz znacznie poprawić swoje relacje. Możesz zwiększyć zdolność wywierania wpływu, skuteczność negocjacji, efektywność, podnieść jakość współpracy z członkami zespołu i co ważniejsze z umiejętności komunikacji możesz korzystać w każdej sytuacji i okolicznościach. To jest dla Ciebie umiejętność kluczowa, jeżeli chcesz być prawdziwym liderem! I nikt nie może Cię w tym elemencie zastąpić!
Docenianie innych
Doceniasz drugiego człowieka, jego wkład, pracę, zaangażowanie, pomysły i inność? Zauważasz jego sukcesy? Ty jesteś po to, aby oni mogli błyszczeć przy Tobie, a nie odwrotnie. Ludzie lepiej pracują, gdy są uznani, doceniani i chwaleni, niż tylko, gdy motywuje ich samo wynagrodzenie, a przy okazji jeszcze dobra atmosfera nie istnieje. Brak lojalności wobec swoich współpracowników, brak odpowiedzialności za własne decyzje i działania, szukanie winnych porażki, przypisywanie sobie wszystkich sukcesów i kierowanie się własnymi interesami to elementy, które znacząco oddalają od bycia liderem.
Różnorodność
Liderzy wierzą w otwartość, przejrzystość w zróżnicowany zespół oraz jego siłę. Są elastyczni w sposobie myślenia, działania, bo dzięki temu wszyscy osiągają lepsze rezultaty. Ludzie są różni i potrzebujesz różnorodnego zespołu, bo on m.in. uzupełnia luki wiedzy, perspektywy i doświadczenia. Dzięki temu dowiadujesz się, czego jeszcze nie wiesz, czego nie zauważasz, podkręcasz kreatywność, zyskujesz zdolność do osiągania różnych celów, innowacyjność rozwiązań, działań, sposobu myślenia. Pamiętaj, jeśli ludzie nie czują się częścią zespołu, nie angażują się, nie korzystają ze swoich talentów. Muszą widzieć znaczenie swoje pracy, rozumieć wartość, jaką wnoszą i czuć, że ich starania są doceniane.
Popełnianie błędów
Nie zakładaj, że jako lider masz wszystko pod kontrolą. Zadawaj pytania, które podważają Twoje założenia i sprawdzają Twoją wiedzę. Nie staraj się być idealny. Przyznawaj się do swoich błędów przed sobą i innymi. Traktuj błędy jako koszt postępu i przykładaj wagę do uczenia się na nich.
Pamiętaj, że nie uczysz się tylko na doświadczeniu samym w sobie, ale lekcjach, jakie z nich wyciągasz. Porażka jest czymś naturalnym, a mądry lider potrafi ją zaakceptować i traktować jako koszt rozwoju. Aby tak się stało, ważne jest wprowadzenie zmian w życie.
Musisz radzić sobie skutecznie z porażką. I tu zapraszam Cię do szkolenia "Jak zaprzyjaźnić się z porażką i wykorzystać ją na swoją korzyść". To materiał, który podpowie Ci jak oswoić porażkę i dodatkowo pozwoli Ci zrozumieć, co odróżnia ludzi sukcesu od innych? To ważne pytanie, które da Ci możliwość zrobienia kroku naprzód w byciu liderem dla siebie i innych oraz zostania człowiekiem sukcesu w biznesie i życiu osobistym!
Autentyczność
Liderzy, którzy chcą zadowolić każdego, w końcu wszystkich do siebie zrażają. Lider musi być prawdziwy, wiarygodny, uczciwy, autentyczny, szczery. Nie może być jak chorągiewka na wietrze, na którą nikt nie może tak naprawdę liczyć, bo nie wiadomo kiedy zmieni zdanie i stanie po drugiej stronie. Popularność czy właściwa decyzja? To wybór, przed jakim często stajesz jako lider.
Arystoteles powiedział, że: "Krytyka jest czymś, czego możesz łatwo uniknąć, jeżeli nic nie będziesz mówił, nic nie będziesz robił i będziesz nikim".
Gdy jesteś liderem, krytyka towarzyszy Ci nieustannie. To koszt, jaki ponosisz ze strony swoich przeciwników, ale moim zdaniem, jest też w tym znacząca korzyść. To szczera informacja, jaką otrzymujesz od zaufanych i zaangażowanych współpracowników, jeżeli tylko oczywiście dasz im zielone światło na szczerość. Ważne jest, jakie osoby masz koło siebie i na co możesz liczyć z ich strony. Jeżeli tego jeszcze nie wiesz, koniecznie przeskanuj swoje otoczenie.
Postawa
Ludzie odchodzą od Ciebie, z firmy, przez niewłaściwe zachowanie innych ludzi. Jeżeli jesteś osobą, która umniejsza wartości innym i brakuje Ci pewności siebie, to jesteś przyczyną, dla której inni rezygnują.
Zastanów się, czy nie warto zmienić swojego podejścia. Przez brak zmiany możesz stracić dobrych ludzi znajdujących się obok, a dodatkowo nowi, wartościowi, nie będą do Ciebie przychodzić, bo po prostu nie będą chcieli z Tobą pracować. Tak dzieje się także, gdy oczekujesz od innych więcej niż od siebie, nie umiesz panować nad swoim zachowaniem, emocjami i językiem.
Z przywództwem jest jak z dojrzałością, nie przychodzi automatycznie z wiekiem. Ważne jest, aby w siebie inwestować i się rozwijać. Zawsze jest tak, że gdy jedne drzwi się zamykają, inne czekają, aż je otworzysz.
Pomyśl, dlaczego chcesz być liderem dla siebie i innych?
Dziś jest najlepszy moment, aby zacząć i nie oddawać możliwości kierowania swoim własnym życiem komuś innemu. W końcu chcesz odczuwać satysfakcję z tego, co robisz i z tego, w jaki sposób żyjesz, prawda?
Zapraszam na szkolenie pt.: Powody, dla których nie realizujesz swoich celów i jak temu zaradzić!
Artykuł napisała: Katarzyna Szymecka – coach kryzysowy, trener, mówca Leadership Maxwell Team, Prosperity Coach, Autorka książki "Życiowa rozgrywka". Przez 16 lat pracowała w korporacjach i instytucjach finansowych jako lider zespołu. Od 2015 roku prowadzi szkolenia, warsztaty i sesje indywidualne z zakresu: radzenia sobie z kryzysem emocjonalnym i ze stresem; przywództwa biznesowego; przywództwa życiowego; komunikacji; budowania poczucia własnej wartości i właściwej samooceny; osiągania celów i właściwego ich stawiania; współpracy zespołowej.
Strona internetowa: www.szymeckakatarzyna.pl
You Tube: https://www.youtube.com/@katarzynaszymeckacoach4475
Facebook: https://www.facebook.com/szymeckakatarzynapl
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/katarzyna-szymecka/