PolecanyBiznes.plPorady BiznesoweDlaczego kampania SEM jest ważna dla Twojej firmy?
kampania SEM na stronie firmowej

Dlaczego kampania SEM jest ważna dla Twojej firmy?

przez Artykuł gościnny

Czy w Twojej branży konkurencja stale się rozwija, a uwaga klientów jest krótkotrwała i trudno ją zdobyć? Ten problem dotyczy nie tylko Twojego biznesu, ale wynika częściowo z charakterystyki dzisiejszego konsumenta. Według Philipa Kotlera, ekonomisty i jednego z pionierów marketingu, współczesny konsument jest stale podłączony do internetu, więc decyzje zakupowe może podejmować dynamicznie oraz chętnie porównuje konkurencyjne oferty online[*1]. Dodatkowo jak pokazują badania, średni czas uwagi odbiorcy skraca się[*2], a każda sekunda dłuższego ładowania strony docelowej może przełożyć się na wzrost wskaźnika odrzuceń[*3]. W takiej sytuacji dbałość o rozwój i konkurencyjność firmy jest kluczowa, a kampanie SEM mogą okazać się Twoim sprzymierzeńcem i w krótkim czasie zwiększą widoczność Twojej marki i ruch na stronie.

 

SEM, czyli co?

Współcześnie marketing oferuje wiele narzędzi i sposobów dotarcia do klienta. SEM (search engine marketing), jest obszarem marketingu, który koncentruje się na działaniach w obrębie wyszukiwarki4. Obejmuje więc zarówno tzw. działania SEO dotyczące ruchu organicznego (bezpłatnego) oraz PPC (pay-per-click), czyli kampanie płatne.

 

Dlaczego warto zaplanować kampanie SEM?

Pierwszym argumentem będzie budowanie marki. Połączenie działań SEM, czyli płatnych kampanii reklamowych oraz SEO wpływa na widoczności w sieci. Przy odpowiednio założonych budżetach reklamowych i optymalizacji kampanii np. w Google Ads możemy z dnia na dzień wyświetlać naszą markę w wynikach sponsorowanych, czyli w wyróżnionych sekcjach przeglądarki, również w jej górnej części. Odpowiednia widoczność w sieci ma nie tylko przełożenie na sprzedaż, ale również na tworzenie tzw. punktów styku z marką.

Dbając o markę, zapewniamy sobie również konkurencyjność w branży. Jeśli w przeciwieństwie do swoich konkurentów nie prowadzisz kampanii reklamowych, to tracisz potencjalnych ruch, a Twoi konkurenci zdobywają przewagę. Kampanie SEM to szybki sposób na dotarcie do właściwej grupy odbiorców, a odpowiednie reklamy mogą sprawić, że potencjalny klient wybierze Twój produkt zamiast konkurencji.

Zdarza się, że posiadamy pewne wyobrażenia na temat naszych klientów. Warto jednak korzystając z kampanii skonfrontować te założenia z danymi. Jest to kolejny kluczowy aspekt kampanii SEM – analityka i pomiar. Każda kampania powinna być stworzona w konkretnym celu np. zakup, który jest mierzalny i ma swoją wartość. W takiej sytuacji możemy analizować zwrot z nakładów na reklamę i dowiedzieć się, czy jest to faktycznie opłacalne. Prowadząc kampanie płatne nie tylko w wyszukiwarce, ale również na platformach typu LinkedIn lub Meta zyskujemy możliwość porównywania wyników i optymalizacji nakładów finansowych na poszczególne kanały reklamowe. Mierzenie i śledzenie wyników, jest możliwe właściwie zaraz po aktywacji kampanii, a długoterminowo prowadzi do sytuacji, w której możemy podejmować decyzje oparte na danych.

Praca na kampaniach płatnych powinna uwzględniać testy i elastyczne podejście. Co mam na myśli? Zazwyczaj trudno jednoznacznie stwierdzić, czy kampania spełni nasze oczekiwania przed wdrożeniem jej. Dodatkowo platformy reklamowe takie jak Google Ads wprowadzają wiele nowości. Warto je wdrażać i testować, jeśli tylko widzimy w nich potencjał efektywnego dotarcia do naszej grupy docelowej. Należy dbać o bieżące optymalizacje, pamiętaj jednak, że jeśli w Twojej branży zauważalna jest duża sezonowość lub zdarzają się częste obniżki cenowe, to istnieje wiele rozwiązań dla takich sytuacji. Zaczynając od elastycznego zarządzania budżetami na poziomie dziennym, po specjalne nakładki w reklamach związane z promocjami.

Natychmiastowe wyniki. Kampanie płatne po uruchomieniu potrzebują czasu i wchodzą w tak zwany tryb nauki, który może trwać kilka dni, ale również kilka miesięcy – jest to zależne od systemu reklamowego i typu kampanii. Niemniej pierwsze wyniki dotyczące wyświetleń i kliknięć będą widoczne niemal od razu. Dłużej może potrwać wygenerowanie pierwszych konwersji zakupowych lub kontaktowych. Jeśli dopiero rozpoczynasz prowadzenie kampanii, to sugerowałabym zaplanowanie działań na około trzy miesiące. W tym czasie zdążysz przetestować różne rozwiązania i sprawdzisz, które przyniosły najskuteczniejsze efekty.

 

Zacznij działać!

Dzięki SEM możesz budować świadomość swojej marki, zdobywać nowych klientów i weryfikować skuteczność działań. Dla wielu firm ważny będzie również czas niezbędny do wygenerowania pierwszych wyników. Bez wątpienia kampanie SEM umożliwią Ci zbudowanie konkurencyjności, widoczności i zwiększą ruch na Twojej stronie bardzo szybko. W efekcie działania te mogą stać się kluczowym narzędziem w budowaniu biznesu, bo trudno mówić dziś o rozwoju firmy i konkurencyjności bez rozwijania działań online.

Chcesz zweryfikować swój plan na działania SEO lub dowiedzieć się więcej bezpośrednio od ekspertów i ekspertek z branży SEM i SEO? Spotkajmy się podczas semKRK#22 BIG, czyli konferencji SEM w luźnym, barcampowym stylu, już 29.05 w Starej Zajezdni w Krakowie. Więcej informacji o evencie tutaj: https://semkrk.pl/.

 

Zuzanna Kraus

Autorka: Zuzanna Kraus — SEM Specialist w DevaGroup

Certyfikowana specjalistka Google Ads i Google Analytics. Od lat związana z branżą marketingu, w DevaGroup zajmuje się kampaniami Google Ads i analityką internetową. W czasie wolnym czyta książki w domu, na plaży lub jest na koncercie.

Źródła:

[1] Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I., Marketing 4.0, Warszawa 2017.
[2] https://gitnux.org/social-media-attention-span-statistics/
[3] https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/page-load-time-statistics/
[4] https://searchengineland.com/what-is-search-marketing-393902

Powiązane artykuły

Napisz komentarz