Spis treści
Firmy prowadzone przez przedsiębiorcze Polki wykazują 33% wzrost przychodów, jak wynika z najnowszych danych Dun & Bradstreet Poland. W styczniu 2024 aż 27% wszystkich firm zarejestrowanych w naszym kraju jest prowadzone przez kobiety biznesu. Businesswoman dominują w sektorach produkcji odzieży, opieki zdrowotnej czy pomocy społecznej. Firmy polskich przedsiębiorczyń niezwykle nas intrygują, dlatego chętnie piszemy o nich i tym razem.
Promocja przedsiębiorczości Polek
Analiza przeprowadzona na zlecenie konkursu Sukcesu Szminką Pisany Bizneswoman Roku przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet Poland bierze pod uwagę dane z roku 2021 i 2022 niemal 1,5 tysiąca firm z największym przychodem za rok 2022, w których to kobiety były właścicielkami firm lub prezeskami. W analizie wyodrębniono dwie grupy: duże firmy powyżej 50 mln złotych oraz małe i średnie przedsiębiorstwa z przychodem 5-50 mln.
Firmy polskich przedsiębiorczyń: co piątą firmą w Polsce zarządza kobieta
Dane za rok 2023 wykazują, że biznesy prowadzone przez kobiety to ponad 27% firm w Polsce, w tym:
- 27,6% stanowią członkinie w zarządach polskich przedsiębiorstw;
- 21,7% stanowią prezeski kierujące firmami w Polsce.
W porównaniu do roku 2022 wzrost w obu przypadkach wynosi 1,6%.
Również w firmach notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych businesswoman zajmują kluczowe stanowiska:
- 6% – jako prezeski (wzrost o 0,8% w porównaniu do poprzedniego roku)
- 18,5% – jako członkinie zarządów (wzrost o 2,2% w porównaniu do poprzedniego roku).
Promocja kobiet w biznesie
– "Pomimo trudnej sytuacji na rynku przedsiębiorcze Polki ponownie udowadniają swój zmysł do prowadzenia biznesu. Dowodzą, że łatwo się nie poddają. Mają odwagę i siłę być aktywne w biznesie. W DPD Polska realizujemy program zrównoważonego rozwoju Driving Change, który promuje m.in. przedsiębiorczość i innowacyjność. Pozwala on wspierać i wyróżniać najciekawsze firmy prowadzone przez kobiety, dlatego kolejny rok piastujemy miano Partnera konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku" – podkreśla Aneta Gasparska, Kierownik Marketingu w DPD Polska.
MŚP prowadzone przez kobiety podwoiły zyski
Analiza finansowa 1,5 tysiąca firm z największym dochodem według sprawozdań finansowych, nasuwa wnioski, że małe i średnie firmy zarządzane przez kobiety rozwijały szybciej i bardziej dynamicznie. Małe firmy kierowane przez kobiety w ciągu dwóch ostatnich lat podwoiły swoje zyski netto. Natomiast najnowsze dane Dun & Bradstreet Poland za rok 2023 dostarczają dowodów na to, że kobiety najczęściej prowadzą:
- mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające 1-9 pracowników (27% biznesów zarejestrowanych w Polsce).
- małe firmy zatrudniające 10-50 pracowników (23%)
- średnie przedsiębiorstwa zatrudniające 50-250 pracowników (15,5%)
- duże firmy zatrudniające ponad 250 pracowników (13,4%).
– "Kobiety biznesu w Polsce doskonale radzą sobie jako mikroprzedsiębiorczynie. Nie tylko pomnażają zyski, ale także poszerzają zakres usług i zwiększają liczbę klientów. Kobiece firmy zatrudniające kilku pracowników przekształcają się w prężnie działające biznesy. Obserwowanie metamorfozy, jaką przechodzą przedsiębiorczynie biorące udział w konkursie Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, jest niezwykle inspirującym doświadczeniem" – mówi Bożena Leśniewska, wiceprezeska zarządu ds. rynku biznesowego w Orange Polska, Partnera w kategorii Mikrobiznes.
Kobiety w biznesie ze Śląska najbardziej przedsiębiorcze
Z analizy danych za 2023 przygotowanych przez Dun & Bradstreet Poland widać, że ponownie najbardziej aktywne biznesowo kobiety mamy w województwie śląskim. To 31% śląskich firm. Drugie miejsce zajmują kobiety biznesu z zachodniopomorskiego, gdzie aż 29,7% firmami zarządzają kobiety. Na trzecim miejscu uplasowały się kobiety biznesu ze świętokrzyskiego z liczbą 29,6% firm.
Więcej o konkursie dla przedsiębiorczych Polek przeczytasz w artykułach:
- Rusza XV edycja konkursu Bizneswoman Roku
- Podsumowanie finału konkursu dla kobiet biznesu XIV edycji Bizneswoman Roku
- XIV edycja konkursu Bizneswoman Roku: lista nagrodzonych