Spis treści
Wokół nas jest mnóstwo osób, które każdego dnia muszą zmagać z nierównościami społecznymi, chorobami czy innymi przeciwnościami losu. Czasem trudności jest tak wiele, że zaczyna brakować sił w walce o siebie… Aby zmienić ten stan rzeczy, dodać otuchy i udzielić realnej pomocy Ilona Adamska, pomysłodawczyni ogólnopolskiej kampanii społecznej "Nie hejtuję – motywuję" powołała do życia fundację "W zgodzie ze sobą".
Choć może wydawać się to niewiarygodne, problem wykluczenia społecznego dotyka obecnie wielu osób: zarówno kobiet, jak i mężczyzn, młodzieży i dzieci, a także właścicieli firm i przedsiębiorców. Powodów jest wiele: niepełnosprawność, miejsce zamieszkania, choroba, brak akceptacji ze strony otoczenia… Złożoność tej sytuacji już wiele lat temu dostrzegła Ilona Adamska, która swym zaangażowaniem wielokrotnie udowodniła, że nie ma rzeczy niemożliwych:
"Odkąd sięgam pamięcią, zawsze raziła mnie niesprawiedliwość społeczna. Gdy stawiałam pierwsze kroki zawodowe, starałam się nadać swoim działaniom jakiś głębszy sens. Dlatego organizując gale, konferencje czy inne wydarzenia, na które zapraszane były osoby znane z pierwszych stron gazet, łączyłam te spotkania z rozmaitymi akcjami charytatywnymi. Starałam się wzbogacić eventy o pierwiastek niesienia pomocy osobom, których życie nie rozpieszczało. Zbiórka funduszy na rzecz domu dziecka, wsparcie fundacji roztaczającej opiekę nad tzw. trudną młodzieżą, zbiórka darów dla domu samotnej matki czy dla osób bezdomnych były stałym elementem bankietów, na których gościli zaproszeni przeze mnie reprezentanci świata show-biznesu, przedsiębiorcy, czy artyści".
Ogólnopolska kampania społeczna "Nie hejtuję – motywuję".
Uczucie bezradności jest w takiej sytuacji całkiem zrozumiałe, z czasem jednak, przy okazji organizowania kolejnych akcji niesienia pomocy, tym emocjom zaczęła też towarzyszyć satysfakcja z rezultatów zbiórek. Wtedy narodziła się idea wspierania nie tylko osób, których dotknęła choroba czy inne życiowe nieszczęścia, ale też ofiar przemocy i hejtu. Tak powstała ogólnopolska kampania społeczna "Nie hejtuję – motywuję".
Wsparcie dla ofiar hejtu
– "Problem przemocy nie ogranicza się jedynie do siniaków i śladów widocznych na ciele i może dotknąć każdego z nas, bez wyjątku, zostawiając bolesne rany na duszy. W rzeczywistości gdzie Internet stał się ważnym narzędziem komunikacji gwarantującym pozorną anonimowość, złe słowo, krzywdząca opinia, czy zmontowany filmik, mogą zrujnować czyjeś życie i budowaną przez wiele lat reputację. Z czasem uświadomiłam sobie również, że problem hejtu w znacznym stopniu dotyczy młodzieży. Wtedy narodził się pomysł stworzenia kampanii, która przyniesie realne wsparcie ofiarom przemocy, zarówno dzieciom i młodzieży szkolnej, jak i dorosłym" – wyjaśnia Ilona Adamska.
Akcja "Nie hejtuję – motywuję" rozniosła się echem po całym kraju. W ciągu trzech lat ewoluowała i zaczęła zataczać coraz szersze kręgi. O projekcie pisało wiele cenionych portali i magazynów, a sama pomysłodawczyni opowiadała o kampanii m.in. w Polsat Cafe ("Fajka pokoju") czy TVP2 ("Pytanie na Śniadanie") oraz kilkunastu stacjach radiowych. W efekcie sprawcy hejtu mogli przekonać się, że nie są bezkarni w swoich działaniach i nawet jeśli poruszają się w przestrzeni internetowej, zostawiają ślad. Z kolei ofiary zyskały wiarę w to, że nie są pozostawione same w obliczu tego problemu i mogą liczyć na pomoc prawną czy psychologiczną.
Obecnie, Ilona Adamska wraz z psychologami i coachami zrzeszonymi w Europejskim Klubie Kobiet Biznesu, w ramach kampanii przeprowadziła warsztaty w 64 szkołach. W wydarzeniach, nad którymi roztacza swój patronat Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Sprawiedliwości uczestniczyło już ponad 8500 uczniów. Dla wielu dzieci było to niezmiernie budujące doświadczenie otwierające nie tylko na temat hejtu, ale też radzenia sobie z emocjami.
Fundacja "W zgodzie ze sobą"
Zebrane w ten sposób doświadczenia sprawiły, że Ilona Adamska postanowiła zrobić kolejny krok naprzód w kwestii niesienia pomocy innym. Efekt? W lutym tego roku powołała do życia Fundację "W zgodzie ze sobą"!
– "Warsztaty dla młodych ludzi, organizowane przeze mnie sesje fotograficzne promujące hasła »Stop przemocy« czy »Siostrzeństwo – moc kobiet«, jak również kampania »Nie hejtuję – motywuję« uświadomiły mi, jak wiele jest do zrobienia w kwestii wyrównania niesprawiedliwości społecznej; zarówno wobec kobiet, dzieci, jak i mężczyzn, osób chorych czy niepełnosprawnych oraz takich, których los poddał wyjątkowo ciężkiej próbie. Do tego doszła potrzeba organizowania przedsięwzięć szczegółowo zaplanowanych i zakrojonych na szerszą skalę, na które potrzebne są znacznie większe fundusze. Tak narodziła się idea założenia Fundacji »W zgodzie ze sobą«. Do jej otwarcia dojrzewałam prawie dwa lata. Nie chciałam, by była ona zakładana pod czyjąś presją czy naciskiem. To miała być moja osobista decyzja. Podjęta w ciszy, spokoju, po wielu rozmowach z moimi mentorami i bliskimi. Wierzę, że Fundacja pomoże nam lepiej realizować wszystkie zamiary. Mimo że działamy od lutego 2024 roku, już wdrażamy w życie pierwsze pomysły. Jest przecież tyle do zrobienia!" – mówi fundatorka.
Do najważniejszych założeń Fundacji należy niesienie pomocy dla osób wykluczonych społecznie, szeroko pojęte wspieranie kobiet, zwłaszcza samotnych matek oraz pań, które szukają możliwości samorozwoju lub łączenia życia zawodowego i prywatnego. Kluczowe dla Fundacji "W zgodzie ze sobą" jest również propagowanie wiedzy z zakresu samorozwoju, komunikacji interpersonalnej, a także, tak istotnej w wielu aspektach życia, mediacji. Prezes Fundacji nie zamierza też rezygnować ze swojej sztandarowej akcji "Nie hejtuję – motywuję".
Gala otwarcia fundacji "W zgodzie ze sobą"
Aby zaprezentować szerszemu gronu odbiorców cel i działania Fundacji "W zgodzie ze sobą", Ilona Adamska zaplanowała uczcić ten fakt niezwykłym wydarzeniem. Mowa o oficjalnym otwarciu organizacji, które odbędzie się 24 maja w ekskluzywnym, pięciogwiazdkowym hotelu Stradom House Autograph Collection w Krakowie, który został Partnerem Fundacji i kampanii "Nie hejtuję – motywuję".
Na galę otwarcia zaproszone zostało wyselekcjonowane, kameralne grono przedstawicieli świata biznesu, autentycznie zaangażowanych w działania, których celem jest poprawa sytuacji osób potrzebujących wsparcia. Gościem Specjalnym eventu będzie Teresa Rosati wraz z mężem. Przepiękne wnętrza hotelu będą też idealną oprawą dla zaplanowanych podczas inauguracji Fundacji "W zgodzie ze sobą" wydarzeń: licytacji ekskluzywnej biżuterii marki W.Śliwiński oraz Sordyl. Dochód ze sprzedaży precjozów wykonanych ze złota i diamentów zasili konto Fundacji, podobnie jak aukcja obrazów wybitnych artystek znanych również poza granicami naszego kraju: Kamili Krzyżaniak i Maliny Wieczorek. Wieczór uświetni występ muzyka operowego o światowej sławie, ukraińskiego tenora Nazara Tatsyshyna. Goście, obok strawy duchowej na najwyższym poziomie, będą też mogli liczyć na ucztę dla podniebienia przygotowaną przez szefa kuchni hotelu Stradom House Autograph Collection.
Wsparcie Fundacji "W zgodzie ze sobą"
– "Fundacja »W zgodzie ze sobą« to ważna inicjatywa społeczna, która jest również spójna z misją naszego hotelu. Niesienie pomocy osobom wykluczonym, wsparcie ich rozwoju i eliminacja barier, które do tej pory wydawały się nie do pokonania, wymagają dużej wiedzy, doświadczenia i wrażliwości. Ilona Adamska poprzez wiele akcji i autorskich kampanii przyczyniła się do poprawy sytuacji osób potrzebujących, dlatego z przyjemnością wspieramy jej nowy projekt, nie mając wątpliwości, że Fundacja wniesie wiele dobra tam, gdzie jest ono najbardziej potrzebne. Przestrzenie Stradom House Autograph Collection są otwarte na wszelkie inicjatywy charytatywne, których celem jest zapewnienie pomocy drugiemu człowiekowi" – podkreśla Izabela Lis-Ozimek, dyrektor Stradom House Autograph Collection by Marriott.
Więcej o Fundacji na: https://www.facebook.com/fundacjawzgodziezesoba/.
Prawną opiekę nad Fundacją sprawuje radca prawny Katarzyna Krupa z Kancelarii Linke Kulicki. Spraw finansowych pilnuje Dorota Murawska, prezes "AccOut Outsourcing Procesów Księgowych Spółka z o.o.". Obsługą PR-ową zajmuje się Agencja Kreatywna "Sal-Mar" pod wodzą Eweliny Salwuk-Marko.
Patronat medialny nad wydarzeniem podjął popularny portal biznesowy PolecanyBiznes.pl oraz portal kobiet nowoczesnych e-Wenus.pl.
Autor: Joanna Bielas