Strona główna Wiadomości biznesowe Jak dbać o silny zespół? Ochrona pracowników w czasie kryzysu
Jak dbać o silny zespół? Ochrona pracowników w czasie kryzysu

Jak dbać o silny zespół? Ochrona pracowników w czasie kryzysu

przez Renata Zielezińska

Organizacja osiąga lepsze wyniki, kiedy całemu zespołowi przyświeca jeden cel. Aby tak się stało, wewnątrz struktur musi panować atmosfera motywująca do działania. Jak stworzyć zespół, w którego częścią chce się być? Otwartość, życzliwość, wzajemne wsparcie oraz docenianie. Te kilka czynników całkowicie zmienia oblicze firmy. Środowisko pracy, które zbudowane jest na szacunku i zrozumieniu, sprawia, że chce się w nim być. To właśnie odpowiednia atmosfera zwiększa motywację zespołu i wpływa na chęć rozwoju pracowników. Z pozoru oczywiste kwestie wymagają od pracodawcy chęci i zaangażowania.

 

Silny zespół – czyli jaki?

Przede wszystkim składający się z ludzi posiadających różne umiejętności, doświadczenia i światopoglądy, którzy dzięki wspomnianej różnorodności doskonale się ze sobą uzupełniają. Równie istotne jest zaufanie. Jeżeli osoby w teamie sobie ufają, łatwiej im wykonywać zadania i pokonywać wyzwania. O sile zespołu stanowi również jego komunikacja wewnętrzna. Swoboda w wyrażaniu swoich opinii, nawet tych trudnych, pozwala rozwijać się jako słuchacz oraz mówca. Silne zespoły częściej się wspierają i wzajemnie uczą od siebie, wspólnie się motywują i chętniej rozwijają swoje umiejętności. Są także otwarte na nowe rozwiązania, co pozwala zwiększać ich efektywność.

 

Jak Maxi Zoo Polska pielęgnuje relacje z pracownikami?

– "Wyróżnikiem Maxi Zoo i sposobem na budowanie relacji z pracownikami jest przede wszystkim nasza wyjątkowa kultura oraz jakość liderów. W naszej organizacji cenimy otwartość, szczerość, szacunek i wzajemnie zaufanie. I to nie tylko slogany powieszone w widocznych miejscach w biurze. W Maxi Zoo firmowe wartości żyją w pełnym rozkwicie. Wyrazem tego są ostatnie wyniki wewnętrznego badania pulsu organizacyjnego, gdzie 89 pracowników wysoko oceniło nasze wartości i kulturę, a 88% pracowników powiedziało, że spotykają się z nimi na co dzień. Dumni jesteśmy także z wysokiego 90% poziomu zaangażowania pracowników, który prawdopodobnie plasuje nas w ścisłej czołówce najbardziej zaangażowanych organizacji w Polsce. Dużą wagę przywiązujemy do komunikacji z pracownikami, która jest dla nas niezwykle ważna. Komunikacji pełnej szacunku i zrozumienia dla ich potrzeb. Dowodem skutecznych działań komunikacyjnych jest również feedback udzielony w ostatniej ankiecie Pulse, w której 91% osób oceniło je pozytywnie" – mówi Małgorzata Świetlicka, People Director Maxi Zoo Polska.

 

Bezpieczeństwo zespołu podczas kryzysów

Ostatnie trzy lata mocno wpłynęły na rynek pracy i ukształtowały jego teraźniejszą formę. M.in. pokazały, że swoje obowiązki można śmiało wykonywać z domowego zacisza. Stanowiły również sprawdzian dla liderów, którzy musieli dostosować się do nowych, niespodziewanych realiów.

– "Myślę, że okres pandemii dobitnie podkreślił, jak ważne jest rozwijanie narzędzi tworzących bezpieczne środowiska pracy. Warto także rozważyć stworzenie zespołów kryzysowych, które zależnie od poziomu sytuacji kryzysowej wypracują skuteczne oraz sprawdzone metody działań przywracających bezpieczne warunki. Ważne, żeby określić decyzyjność poszczególnych działów lub zespołów w trakcie trwania kryzysu. To zapewni szybkość i adekwatność działania" – dodaje Małgorzata Świetlicka.

 

Komunikacja kryzysowa

Bez względu na rodzaj występującego kryzysu, firmy powinny w szczególny sposób zadbać o odpowiednie morale i przepływ informacji wewnątrz struktury. To szczególne ważne w momencie, kiedy wzrastają niepokoje oraz obawy pracowników. Regularne informowanie o podejmowanych krokach pozwoli zmniejszyć emocje, ale również zbudować perspektywę wyjścia z kryzysu.

– "W takich sytuacjach pierwszym krokiem powinno być pogłębienie dialogu z pracownikami poprzez organizowanie spotkań w mniejszych lub większych gronach, zależenie od sytuacji i kontekstu kryzysu. Na nich możemy podzielić się ważnymi w danej sytuacji informacjami »z pierwszej ręki«. Takie spotkania to również szansa na bezpośrednie odpowiadanie na wątpliwości i obawy pracowników. Warto również zwrócić uwagę na nieformalny przepływ informacji w ramach organizacji. W szczególności wsłuchiwać się głosy pracowników wyrażane poza oficjalnymi spotkaniami, aby w ten sposób zbierać wątki do komunikacji firmowej lub zespołowej. W komunikację możemy zaangażować wybranych liderów lub key opinion leaders, którzy mogą jeszcze skuteczniej docierać lub zarządzać emocjami i obawami zatrudnionych" – podsumowuje Małgorzata Świetlicka, People Director Maxi Zoo Polska.

 

Wspólne projekty, doświadczenia oraz pokonywanie trudności i wyzwań zbliża do siebie zespół i zwiększa jego zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Z kolei dbanie o atmosferę i rozwiązywanie konfliktów przez liderów buduje pozytywne środowisko pracy, w którym chce się rozwijać. Odpowiednio zarządzany zespół łatwiej odnajdzie się podczas kryzysu i sprawniej go zażegna.

 

Popularny portal biznesowy PolecanyBiznes.pl to najlepsze źródło informacji dla przedsiębiorców.

Biznesowe materiały prasowe. Źródło: newseria.pl.

Powiązane artykuły

Napisz komentarz