Spis treści
Prowadzenie działalności gospodarczej jest ekscytujące i zarazem stresujące. Chcąc prowadzić udany biznes, trzeba umieć dostosowywać się do potrzeb klientów oraz zmieniającej się sytuacji. Zanim zaczniesz sprzedawać produkt lub usługę, musisz opracować koncepcję marki, która jest kluczem do sukcesu w biznesie. Przygotowałam kompendium wiedzy dotyczące prowadzenia własnej firmy, z którego dowiedz się jak odnieść sukces w swoim biznesie. Przygotowałam kompendium wiedzy dla przedsiębiorców, którzy chcą poznać podstawowe etapy zakładania nowej firmy. Jak krok po kroku założyć firmę, która odniesie sukces?
Własna firma — moje doświadczenia
Własny biznes prowadzę już 10 lat. Jestem copywriterką SEO i Wirtualną Asystentką. Niemal każdego dnia spotykam bardzo naiwnych ludzi, którzy myślą, że wystarczy zamówić wykonanie sklepu internetowego lub kliknąć "załóż firmę" w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, by zostać milionerami. Niestety tak to nie działa. A do odniesienia sukcesu potrzeba wykonać badanie rynku, opracować koncepcję idealnego klienta oraz stworzyć biznesplan. Zanim realnie zaczniesz sprzedawać swoje produkty lub usługi, musisz rozpocząć budowanie świadomości marki oraz stworzyć społeczność osób skupionych wokół twojej firmy.
Nazwa firmy, stworzenie logo czy strony internetowej najczęściej, i dla większości osób, są sprawami oczywistymi. Gorzej już w przypadku przygotowania identyfikacji wizualnej, tekstów na stronę internetową czy opisów produktów do sklepu internetowego. Wielu nieświadomych właścicieli lub przedstawicieli firmy kopiuje treści z innych stron albo przygotowuje je samodzielnie. Dobrym rozwiązaniem byłoby skorzystanie z usług profesjonalnej copywriterki, ponieważ odpowiednio przygotowane treści na stronie internetowej nie tylko budują świadomość twojej marki, ale także ułatwiają jej naturalne pozycjonowanie w internecie. Trzeba także określić archetyp marki oraz opracować strategię marketingową. Zapoznaj się z poniższą listą kontrolą, która pomoże Ci stworzyć stabilną firmę zorientowaną na sukces.
Stwórz koncepcję firmy
Jeśli zrodził się w Tobie pomysł założenia własnej działalności, prawdopodobnie masz już wstępną koncepcję, czym chcesz się zajmować. Dobrą praktyką jest wykonanie badania rynku, wyszukanie konkurencji. Warto sprawdzić jak robią to liderzy w twojej branży oraz dowiedzieć się, w jaki sposób twoja firma może oferować lepsze produkty, świadczyć lepsze usługi bądź oferować niesamowitą obsługę klienta.
Określ swoje "dlaczego"
Warto wiedzieć, dlaczego chcesz otworzyć własny biznes. W momencie, gdy twoje "dlaczego" będzie koncentrować się na zaspokajaniu potrzeb innych osób, firm i instytucji, masz zdecydowanie większe szanse na odniesienie sukcesu.
Wybierz rodzaj działalności
Zanim zarejestrujesz swoją firmę, musisz określić rodzaj działalności, który będzie wpływał na wiele kwestii. Istnieją różne formy działalności gospodarczej, które wiążą się z pewnym konsekwencjami. Możesz zdecydować się na: jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę partnerską, spółkę akcyjną, spółkę cywilną, spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę komandytową. Dodatkowo intrygującymi możliwościami dla wielu osób będzie współpraca z firmą marketingu sieciowego czy wybór franczyzy.
Zarejestruj firmę w CEIDG lub spółkę w KRS
Zanim legalnie będziesz mógł prowadzić firmę, musisz jeszcze wybrać odpowiednie kody PKD, które określają rodzaj prowadzonej działalności. Konsekwencją wszystkich powyżej podjętych decyzji będzie rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej w CEIDG lub rejestracja spółki w KRS.
Wymyśl odpowiednią nazwę firmy
Niezależnie od tego, jaką opcję wybierzesz, warto stworzyć zapadającą w pamięć i prostą nazwę firmy. Dlaczego? Pracowałam kiedyś w biurze sprzedaży pewnej firmy, która miała skomplikowaną angielską nazwę. Podczas rozmowy telefonicznej z jej potencjalnymi nowymi klientami trudno im było po nazwie, zrozumieć czym ona się zajmuje.
Kim będzie twój klient? Grupa docelowa
Często ludzie rozpoczynają swój biznes bez poświęcenia czasu na określenie grupy docelowej. Warto jednak zadać sobie trud i dowiedzieć się, dlaczego chcesz docierać akurat do tych klientów? Odpowiedź na to pytanie pozwoli opracować misję twojej firmy oraz zdefiniować wartości, które oferujesz swoim klientom. Informacja ta będzie niezbędna, by wybrać odpowiedni sposób komunikowania się ze społecznością zbudowaną wokół danej marki.
Określ archetyp marki
Osobowość marki to absolutny must-have, niezbędny do budowania świadomości marki. Pozwoli przyciągnąć klientów, rezonujących z Twoją firmą. Określenie archetypu marki ułatwia opowiadanie historii o firmie, wykorzystuje uniwersalne wartości, a następnie pozwala je przekształcić w namacalny rezultat powiązany z daną marką. Pozwala połączyć się z odbiorcami w wyjątkowy sposób, ułatwiając budowanie lojalności, autentyczności i zaufania. W efekcie pomaga firmie zbudować wartościowe relacje z osobami zainteresowanymi jej usługami lub produktami. Wyróżniamy 12 archetypów marki, czyli: mędrzec (inteligentny), bohater (silny i odważny), twórca (kreatywny artysta), kochanek (atrakcyjny i zmysłowy), władca (lider), odkrywca (indywidualista), czarodziej (charyzmatyczny i magiczny), opiekun (wrażliwy i współczujący), niewinny (tradycjonalista i marzyciel), towarzysz (wyjątkowy przyjaciel), buntownik (chce wywołać rewolucję), błazen (optymista z poczuciem humoru).
Napisz biznesplan
Po opracowaniu koncepcji firmy, określeniu swojego "dlaczego" oraz grupy docelowej trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób sfinansujesz koszty swojego biznesu. Wiele firm nie zastanawia się nad tymi kwestiami, a w efekcie popełniają błąd. Dobrze napisany biznesplan to kolejny element w budowaniu firmy odnoszącej sukcesy. Najlepsze firmy to te prowadzone z pasją, tworzące wyjątkowe produkty lub oferujące niezwykłe usługi. Przekazują unikalną wartość potencjalnym klientom oraz wypróżniają się na tle konkurencji. Biznesplan zmusza do spojrzenia w przyszłość firmy. Pozwala liderom biznesu jeszcze przed otwarciem firmy ustalić różne drogi wyjścia z trudnych sytuacji. Odpowiada na pytanie, dokąd zmierza twoja firma, ułatwia przezwyciężanie potencjalnych trudności i podpowie, czego potrzebujesz, aby ją utrzymać.
Opracuj strategię marketingową
Każda firma bez wyjątków powinna stworzyć strategię marketingową, by docierać do właściwych osób z odpowiednimi treściami, które do nich przemawiają. Im więcej czasu spędzisz, tworząc przejrzystą strategię, tym więcej możliwości sprzedaży pojawi się w przyszłości. Strategia marketingowa określa cele biznesowe. To plan działania na kolejne miesiące i lata, który ma prowadzić do rozwoju twojej firmy. Zaplanowanie i spisanie strategii zobowiązuje do jej realizacji, pociąga do odpowiedzialności. Strategia marketingowa najczęściej obejmuje wizję i cele firmy, grupę docelową, pozycję na rynku, wielokanałowy plan działania oraz harmonogram jej wdrożenia czy dobór metod komunikacji.
Zadbaj o identyfikację wizualną
Kolejnym istotnym elementem dla każdej firmy niezależnie od wielkości jest identyfikacja wizualna. To sposób, w jaki twoja firma prezentuje się światu zewnętrznemu. Identyfikacja wizualna tworzy tożsamość marki oraz ułatwia zarządzanie wizerunkiem marki. Jej elementami są logo, strona internetowa, stosowana czcionka, zdjęcia, paleta kolorów, wizytówki, ulotki oraz wszystkie inne elementy graficzne.
Stwórz stronę internetową
Choć wiele firm opiera swoje działania na różnych platformach sprzedażowych i social mediach to uważam, że każde poważne przedsiębiorstwo (nawet to najmniejsze) posiada własną stronę www. Czasy pandemii pokazały nam, że Internet jest potęgą oraz miejscem niezwykle przyjaznym dla biznesu. Wiele firm, szczególnie tych działających tradycyjnie, zniknęło z rynku. Firmowa strona internetowa nie tylko pomaga w realizacji różnorodnych strategii marketingu cyfrowego, ale także jest pewną formą reklamy, która informuje o oferowanych produktach czy świadczonych usługach. Nie tylko buduje wiarygodność firmy, ale także wspomaga procesy sprzedażowe. Atrakcyjna i profesjonalna strona internetowa to świetny sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji. Pomaga budować świadomość marki oraz przekazuje klientom informacje. Jest wizytówką firmy, która przyciąga klientów, zwiększa ruch organiczny oraz koncentruje potencjalnych klientów wokół marki. Daje możliwość powiększenia bazy klientów, jest sposobem kontaktowania się z nimi.
Zaplanuj finanse na rozkręcenie firmy
Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, ale rozpoczęcie jakiejkolwiek działalności biznesowej wiąże się z systematycznymi kosztami, które trzeba ponosić. Są to na przykład czynsz za wynajem biura, zakup niezbędnego sprzętu, szkolenia, ZUS, reklama czy podatki. Jeśli planujesz rzucić etat i otworzyć własną firmę zastanów się, czy posiadasz pieniądze na utrzymanie firmy do momentu, w którym zacznie ona przynosić dochody. Wiele start-upów ekspresowo się zamyka w momencie, gdy kończą im się pieniądze przed osiągnięciem zysków.
Wyróżnij firmę, rozwijaj biznes i zarabiaj
Od założenia firmy do sprzedaży produktów lub usług zazwyczaj prowadzi długa droga. Dopiero systematyczne budowanie świadomości marki oraz koncentrowanie społeczności wokół firmy otwiera drzwi do sukcesu w firmie. W jaki sposób to zrobić? Sprawdzonymi rozwiązaniami przez większość firm odnoszących sukcesy są strona internetowa, social media, logo i identyfikacja wizualna, oprogramowanie CRM, własna aplikacja, prowadzenie firmowego bloga, promocja w wywiadach, czy artykuły gościnne. Warto skorzystać z oferty publikacji artykułów sponsorowanych na przykład w magazynie kosmetyczno-urodowym TrustedCosmetics.pl oraz na portalu dla przedsiębiorców PolecanyBiznes.pl. Ciekawym rozwiązaniem influencer marketing, czyli współpraca z blogerkami i influencerkami, w tym celu zapraszam na popularny kobiecy blog lifestylowy SposobyNaZycie.pl.
Otwarcie firmy i pierwsza sprzedaż to dopiero początek. Pasja, kreatywność, nieustanny rozwój biznesu oraz umacnianie świadomości marki to przepis na sukces. Trzeb przygotować się na to, że rozwój własnej firmy wymaga czasu i systematycznie podejmowanego wysiłku. Nie ma jednego przepisu na prowadzenie udanego biznesu, z pewnością niezbędna jest umiejętność dopasowywania się do zmieniających się sytuacji oraz szybkiego odpowiadania na potrzeby konsumentów.
Wartość Twojej firmy polega na rozwiązywaniu problemów innych ludzi. Rób to najlepiej, jak potrafisz, z pasją i przyjemnością. Dbaj o kontakt z klientem a najwyższa jakość wykonanych usług lub dostarczonych produktów zawsze się obroni i sprawi, że Twoja marka pozostanie w pamięci.
3 komentarze
Właśnie rozważam założenie firmy. Bardzo dziękuję za mnóstwo cennych porad. Chętnie z nich skorzystam 🙂
Fantastyczne podpowiedzi!
Szkoda, że nie wiedziałem o tym, jak zakładałem własny biznes. Niemniej jednak porady sprawdzą się także dla tych, którzy już prowadzą własne biznesy.