Spis treści
Digital shelf to wirtualna przestrzeń, w której produkty są prezentowane i promowane w e-commerce. Obejmuje ona różnorodne kanały, od wyszukiwarek internetowych, przez marketplace’y jak Amazon i Allegro, aż po social media i aplikacje sklepowe. Widoczność produktów na digital shelf jest wartościowym czynnikiem decydującym o tym, czy przyciągną one uwagę konsumentów i osiągną sukces sprzedażowy. W okresie szczególnych okazji sprzedażowych, takich jak Halloween, zarządzanie digital shelf staje się jeszcze bardziej istotne, gdyż właściwie zaplanowane promocje i optymalizacja mogą przyczynić się do znacznego wzrostu sprzedaży. W tym artykule sprawdzimy, w jaki sposób analizy digital shelf mogą pomóc sprzedawcom w opracowaniu skutecznych kampanii promocyjnych na Halloween.
Czym jest Digital Shelf?
Digital shelf to miejsce, gdzie konsumenci mogą odkrywać, oceniać i kupować produkty w przestrzeni cyfrowej. Obejmuje ona m.in. wyniki wyszukiwania w Google, strony produktów na platformach e-commerce, marketplace’y, jak Allegro czy Amazon, a także porównywarki cenowe, social media czy aplikacje mobilne sklepów. Na digital shelf składa się wiele czynników, które wpływają na widoczność i atrakcyjność produktu, w tym:
- Widoczność w wynikach wyszukiwania – zarówno w Google, jak i na wewnętrznych platformach sprzedażowych.
- Jakość treści produktowych – zdjęcia, opisy, specyfikacje produktów.
- Opinie użytkowników – recenzje i oceny asortymentu.
- Ceny i promocje – dostępność ofert promocyjnych i zniżek.
- Dostępność produktów – informacja o stanie magazynowym i możliwościach zakupu.
Skuteczna optymalizacja digital shelf pozwala na zwiększenie ekspozycji produktów, co ma bezpośredni wpływ na poziom sprzedaży w e-commerce.
Ciekawostka
Raport "Trendy Customer Experience. Rewolucja czy ewolucja doświadczeń Klienta?" podkreśla: "Gdy Polacy wybierają konkretny produkt, widać duże znaczenie i moc wsparcia sprzedaży przez elementy CX, UX i digital shelf. Tworzą one zbiór cyfrowych doświadczeń, z których korzystają konsumenci, aby znaleźć, zgłębić istotę, porównać i kupić produkty. Najlepiej oczywiście w naszym sklepie, choć ta wędrówka zaczyna się wcześniej".
Jak zadbać o digital shelf w sezonie Halloween?
Halloween, choć nie jest tak silnie zakorzenionym świętem zakupowym w Polsce, jak Black Friday czy Cyber Monday, staje się coraz bardziej popularnym okresem sprzedażowym. W tym czasie sprzedawcy wykorzystują promocje, aby aktywizować klientów. Aby jednak kampania promocyjna przyniosła sukces, kluczowa jest nie tylko odpowiednia oferta cenowa, ale także prezentacja produktów na digital shelf. Oto kilka (wybranych) i istotnych aspektów optymalizacji cyfrowej półki na Halloween:
1. Ekspozycja produktu
Prezentacja wizualna produktów to jeden z najważniejszych elementów digital shelf. W okresie Halloween produkty muszą nie tylko spełniać funkcjonalne oczekiwania klientów, ale także wpisywać się w atmosferę święta grozy. Produkty takie jak dekoracje, kostiumy czy akcesoria, mogą być prezentowane w odpowiednio przygotowanych aranżacjach wizualnych, które oddają mroczny klimat Halloween.
Przykład rozwiązania: Produkty, np. Kostiumy będą eksponowane w scenerii pełnej mroku, np. na tle cmentarza lub w oświetleniu nocnym. Za pomocą nowoczesnych technologii, jak VR, AR, czy AI, można tworzyć immersyjne doświadczenia zakupowe, które angażują klientów. Wykorzystanie technologii 360° zdjęć oraz filmów wideo, jak np. maski LED migające w ciemności lub dźwiękowe dekoracje, pozwoli klientom lepiej zapoznać się z produktem, co zwiększy szansę na zakup.
2. Cross-selling na digital shelf
Cross-selling, czyli sprzedaż produktów uzupełniających, to doskonała strategia, którą można zastosować w sezonie Halloween. Dzięki zaawansowanym narzędziom do automatyzacji marketingu i segmentacji klientów sprzedawcy mogą personalizować oferty i rekomendacje produktowe.
Przykład rozwiązania: Gdy klient kupuje kostium na Halloween, można mu zaproponować dodatkowe akcesoria, jak sztuczna krew, farby do twarzy czy dekoracje. Możliwe jest zaoferowanie rabatu w stylu "Kup kostium, a otrzymasz 20% zniżki na akcesoria Halloweenowe". Wykorzystanie danych analitycznych pozwala także na dostosowanie oferty do indywidualnych potrzeb klientów i optymalizację wyników sprzedaży.
3. Dynamic pricing
Dynamiczne ceny (dynamic pricing) to strategia, w której cena produktu zmienia się automatycznie w odpowiedzi na różne czynniki rynkowe. Dostosowanie cen odbywa się w czasie rzeczywistym, co pozwala na elastyczne reagowanie na zmieniające się warunki. Przykładem firmy, która wykorzystuje tę strategię, jest Uber. Cena za przejazd na tej samej trasie może się różnić w zależności od pory dnia, warunków pogodowych czy wydarzeń w okolicy. To dynamiczne podejście pozwala firmie szybko reagować na zmiany w popycie. Zmienność i automatyczne dostosowywanie cen to fundament dynamicznego pricingu. Ceny są kształtowane w oparciu o wiele czynników, takich jak:
- dostępność produktów u sprzedawcy i konkurencji,
- warunki rynkowe,
- ceny konkurencji,
- aktualny popyt i podaż,
- termin przydatności produktów,
- czas zakupu, np. podczas świąt lub innych specjalnych okazji.
Dzięki temu podejściu firmy mogą lepiej dostosować swoją ofertę do zmieniających się potrzeb rynku, maksymalizując zyski i zwiększając swoją konkurencyjność. Jednak, aby w pełni wykorzystać potencjał technologii dynamicznego ustalania cen i zyskać przewagę konkurencyjną, kluczowe jest regularne monitorowanie rynku oraz porównywanie działań z konkurencją.
Warto wiedzieć!
Firmy, szczególnie opierające swoją sprzedaż o strukturę omnichannel, doceniają dane pozyskane i przekazywane przez Brandly360 ze względu na kompletność dostarczanych informacji i dopasowanie do ich asortymentu. Niekiedy cena w sklepie internetowym i stacjonarnym różnią i gdy sklep podaje na stronie taką informację, Brandly360 zbiera ją i dostarcza w pełni klientom tak, by w odróżnieniu od kanału sprzedaży, móc analizować swoją ofertę na tle konkurencji. To kluczowe w aktywnościach występujących w krótkich okresach, jak np. Halloween.
Drugim aspektem kompletności danych jest cena zależna od budowy zestawu, gdy np. w sklepie internetowym trwa promocja "drugi -50%", Brandly360 może dostarczać informację o minimalnej cenie, która jest uzyskiwana przez Klienta i w jakiej formie promocji ona występuje. Dotyczy to szczególnie branży fashion. Mocną stroną Brandly360 jest doświadczenie w agregowaniu, segmentowaniu i przedstawianiu danych zależnie od potrzeb Klienta, ponieważ często bazowe rozwiązanie ulega rozwojowi i dopasowaniu do wymagań.
Zbuduj zaufanie na digital shelf. Opinie o produktach na Halloween
Opinie klientów odgrywają kluczową rolę w procesie zakupowym. Według badań, aż 89% osób sprawdza recenzje przed zakupem produktu. Monitorowanie recenzji pozwala sprzedawcom na bieżąco dostosowywać ofertę do oczekiwań klientów, poprawiać jakość produktów oraz optymalizować działania marketingowe.
Jak wykorzystać opinie do budowania przewagi w okresie Halloween?
Przykład rozwiązania: na stronie głównej sklepu można wyeksponować produkty, które znalazły uznanie użytkowników, np. "Top 10 najlepiej ocenianych kostiumów na Halloween 2024". Regularna analiza recenzji i liczby ocen produktów pozwala także na monitorowanie popularności produktów konkurencji, co może pomóc w opracowaniu strategii promocyjnych.
Optymalizacja SEO na Halloween. Widoczność w wynikach wyszukiwania
Widoczność w wynikach wyszukiwania to ważny element strategii sprzedażowej na Halloween. Klienci często wpisują konkretne zapytania związane z sezonowymi potrzebami jak "kostium wampira dla dziecka" czy "dekoracje halloweenowe do domu". Optymalizacja SEO pozwala przy tym na zwiększenie widoczności produktów w wynikach wyszukiwania, przekładając się na wyższy poziom sprzedaży.
Przykład rozwiązania: sprzedawcy mogą zaktualizować opisy produktów, dodając sezonowe słowa kluczowe, np. "najlepsze dekoracje na Halloween 2024" czy "przerażające kostiumy na Halloween". Oczywiście analiza ta musi odbywać się na podstawie narzędzi, zakładając kontekst wyszukiwań i czas potrzebny na zdobycie pozycji. Ponadto oprogramowanie do monitorowania trendów wyszukiwań może także wskazać, w jakim kierunku dostosować treści na stronie do aktualnych preferencji, np. popularnych filmów czy postaci z popkultury.
Przygotuj swój e-commerce na Halloween
Digital shelf to kluczowy element w planowaniu promocji skutecznych akcji sprzedażowych i promocyjnych, nie tylko na Halloween, ale i w kontekście innych okazji w roku. Przestrzeń ta obejmuje punkty styku z marką, w których konsumenci odkrywają i nabywają produkty, takie jak wyniki wyszukiwania, marketplace’y, karty produktu czy media społecznościowe. Co więcej, skuteczna optymalizacja digital shelf może mieć bezpośredni wpływ na widoczność produktów i sprzedaż, co warto mieć na uwadze w okresach intensyfikacji promocji. Halloween jako okazja zakupowa i pretekst komunikacyjny w e-commerce stanowi doskonały przykład, jak można zadbać o jakość ekspozycji. A to niewątpliwie warto zaadresować, bo z badania "Dyrektor e-Commerce Roku 2024" wynika, że digital shelf to jeden z elementów growth triggers, czyli istotny czynnik wzrostu w e-commerce.
Więcej o promocjach, nie tylko na Halloween dowiesz się podczas webinaru: Sztuka tworzenia opłacalnych promocji.
Zgłoś udział bezpłatnie! Zapraszam!
Autor: Miłosz Nowakowski, Dyrektor sprzedaży Brandly360, praktyk e-commerce. W Brandly360 odpowiedzialny za sprzedaż, consulting w zakresie implementacji rozwiązań dla e-commerce dla partnerów i klientów, włączając w to ekspercką wiedzę na temat optymalizacji digital shelf, monitoringu cen oraz dynamic pricing. Od wielu lat zaangażowany w realizację projektów wdrażających oprogramowanie dla firm, gdzie zdobył obszerną wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw w różnych obszarach biznesowych. Współpracował z firmami handlowymi, dostarczając narzędzia i usługi usprawniające pracę. Był odpowiedzialny za wprowadzanie na rynek produktów i systemów, sprzedaż i marketing, a także prowadzenie szkoleń i organizację działów tworzących oprogramowanie dla zintegrowanych systemów bezpieczeństwa, automatyki budynkowej, systemów zarządzania produkcją oraz e-commerce.
Bibliografia
- Harbingers. (n.d.). Zbieranie opinii o sklepie — jakie narzędzia wykorzystać? Pozyskano z: https://harbingers.io/zbieranie-opinii-o-sklepie-jakie-narzedzia-wykorzystac/.
- Brandly360. (2023). Ekspercki raport: Trendy customer experience (CX).
- Eizba. (2024). Dyrektor e-Commerce Roku 2024: Liderzy o przyszłości rynku. Pozyskano z: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2024/09/Dyrektor-e-Commerce-Roku-2024-Liderzy-o-przyszlosci-rynku-1.pdf