PolecanyBiznes.plBiznesJarmark Bożonarodzeniowy jako forma promocji lokalnego rękodzieła i biznesu
Jarmark Bożonarodzeniowy jako świetny sposób promocji lokalnych biznesów

Jarmark Bożonarodzeniowy jako forma promocji lokalnego rękodzieła i biznesu

przez Renata Zielezińska

Jarmarki Bożonarodzeniowe zdecydowanie pomagają poczuć ducha świąt. Wydarzenia te organizowane są w listopadzie o grudniu od wieków. Z roku na rok przyciągają tłumy odwiedzających, a bożonarodzeniowy biznes rozwija się bardzo dynamicznie. Jarmarki Bożonarodzeniowe to świetny sposób promocji biznesu, wyrobów rękodzielniczych, świątecznych dekoracji, odzieży i akcesoriów, prezentów i świec, a także lokalnych manufaktur i firm. Poznaj zalety Jarmarku Bożonarodzeniowego jako możliwości promocji biznesu.

 

Jarmark Bożonarodzeniowy — co to takiego?

Historia Jarmarków Bożonarodzeniowych sięga wiedeńskiego jarmarku grudniowego, który odbywał się w średniowieczu. Podobno to niemiecki reformator protestancki Martin Luter przyczynił się do ich popularyzacji w znanej nam dzisiaj formie. W XVI wieku luteranie zachęcali do obdarowywania się prezentami z okazji narodzin Chrystusa. Kościoły zapraszały kupców, by sprzedawali produkty w okolicach świątyń. Obecnie Jarmarki Bożonarodzeniowe są niezwykle popularne w Europie. Na straganach w mniejszych i większych miastach w tym czasie sprzedawane są świąteczne smakołyki, rękodzieło, dekoracje i upominki. Najbardziej znane jarmarki bożonarodzeniowe przyciągają tłumy odwiedzających.
W mieście, w którym mam przyjemność mieszkać od 10 lat, Jarmarki Bożonarodzeniowe organizowane są każdego roku. Zawsze z przyjemnością je odwiedzam, by kupić pięknie, ręcznie robione dekoracje choinkowe, prezenty dla najbliższych, pyszne dania Wigilijne, które często mrożę, a później zajadamy się nimi w święta. Ogromną zaletą Jarmarków Bożonarodzeniowych w Krotoszynie dla mnie jest ich wyjątkowy klimat. Na przykładzie tego wydarzenia przygotowałam poniższy poradnik dotyczący promocji biznesu podczas Jarmarku Bożonarodzeniowego.

 

Jarmarki Bożonarodzeniowe — promocja regionalnych przysmaków i rękodzieła

Lokalne i regionalne przysmaki, przygotowane według tradycyjnych receptur i przepisów przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Ręcznie robione dekoracje, ozdoby świąteczne i rękodzieło, tworzone z pasją i przyjemnością miody, świece, choinki i skrzaty — idealne i unikatowe prezenty dla rodziny, znajomych i przyjaciół oraz coś ciepłego na rozgrzewkę. Nic dziwnego, że tegoroczny Krotoszyński Jarmark Bożonarodzeniowy przyciągnął tłumy odwiedzających.

 

Najpopularniejsze produkty sprzedawane podczas Jarmarku Bożonarodzeniowego

Oprócz nietuzinkowych ozdób choinkowych i dekoracji świątecznych, stylowych dekoracji florystycznych — bożonarodzeniowych wianków, stroików i pięknie ubranych choinek znaleźć na nim można było
ręcznie malowane bombki, drewniane, metalowe czy szyte ozdoby, które odmienią dom w świąteczną krainę. Wielbiciele słodyczy znaleźli na nim pyszne domowe ciasta, pierniki i ciasteczka, które rozpływały się w ustach.
Ciekawym wyborem były również pięknie zdobione świece, ręcznie robiona biżuteria czy unikalne torebki
Nie można było przejść obojętnie obok pysznych i naturalnych miodów wprost od pasjonatów pszczół, niezbędnego elementu do świątecznych wypieków oraz idealnego podarunku pod choinkę.

 

Krótka rozmowa z przedstawicielką CKI o tym, dlaczego Jarmark Świąteczny to świetna forma promocji lokalnych biznesów

Przy okazji tegorocznego Jarmarku Bożonarodzeniowego w Krotoszynie miałam przyjemność porozmawiać z Magdaleną Głowienkowską – prezes Centrum Krotoszyńskich Inicjatyw.

 

Jarmarki Bożonarodzeniowe organizowane są w wielu miastach na świecie. Dlaczego przyciągają tłumy odwiedzających?

Myślę, że jest to doskonała okazja do celebrowania przedświątecznej atmosfery. Świetny czas na zakupy na stoiskach rękodzielniczych czy z kulinariami oraz zabaw i animacji dla dzieci. Bezpośrednimi adresatami naszego przedsięwzięcia są oczywiście mieszkańcy gminy Krotoszyn i okolic, w szczególności rodziny z dziećmi, którzy tłumnie przybywają na jarmark, by skorzystać z czekających na nich atrakcji mikołajkowych, występów czy odwiedzić stoiska. Pośrednio robimy to też dla wystawców, bo oni również oczekują od nas możliwości pokazania się i handlu. Czasem już we wrześniu dzwonią, by zapytać, czy organizujemy jarmark w grudniu i czy mogą już się zgłosić.

Jarmark Bożonarodzeniowy jako świetny sposób promocji lokalnych biznesów

Czyli jest to świetne wydarzenie do promocji lokalnych biznesów?

Jak najbardziej! Początkowo w Jarmarku Bożonarodzeniowym w Krotoszynie brały głównie organizacje pozarządowe, koła gospodyń wiejskich i lokalni rękodzielnicy. Celem Centrum Krotoszyńskich Inicjatyw, które jest organizatorem tego wydarzenia, jest wspieranie organizacji pozarządowych z terenu gminy Krotoszyn na wielu płaszczyznach m.in. poprzez stwarzanie im warunków do rozwoju i prowadzenia działalności. W pierwszych jarmarkach brało udział zaledwie kilkanaście organizacji. Obecnie na to wydarzenie zjeżdżają do nas lokalne firmy również z Koźmina Wielkopolskiego, Milicza, Szkaradowa, Ostrowa Wlkp., a nawet Poznania. Zainteresowanie jarmarkiem świątecznym w tym roku przeszło nasze najśmielsze oczekiwania – pojawiło się na nim aż 55 wystawców.

Jarmark w Krotoszynie to nie tylko promocja lokalnych biznesów, ale też działalności lokalnych NGO, oddolnych akcji charytatywnych i promocja gminy w regionie. W tym roku mieliśmy aż trzy stoiska, na których odbywała się sprzedaż kulinariów i rękodzieła na rzecz wsparcia uchodźców z Ukrainy, schroniska dla zwierząt w Krotoszynie i chorującej na SMA mieszkanki Krotoszyna Madzi Namysł.

 

Jakie firmy zaprezentowały się podczas tegorocznego Jarmarku Bożonarodzeniowego w Krotoszynie?

W tym roku pojawiły się stoiska z miodami: Gospodarstwo Pasieczne Miody Ibrona z Puszczykowa oraz Sprzedaż Miodów Mariusz Noculak ze Szkaradowa. Można było też zakupić oscypka podhalańskiego od firmy Kam Sław (Sławek Dziurla Aborygen Dziurla) oraz herbatę, kawę lub łakocie z krotoszyńskiej Gramatury.

Mroźna pogoda sprawiła, że odwiedzający chętnie rozgrzewali się na stoiskach z grzańcem m.in. na stoisku przygotowanym przez Przedsiębiorstwo Handlowe Grzegorza Michela i restaurację meksykańską Bistro Cafe&Tapas.

Można było kupić różnego rodzaju produkty rękodzielnicze, dzięki którym dom zyska świąteczny klimat, a wysokiej jakości produkty naturalne tj. mydła, świeczki, poduszki, biżuteria i ubranka świetnie sprawdzą się jako oryginalne prezenty.

  • Ozdoby świąteczne z drewna, stroiki świąteczne, wianki, bombki, lampiony: Warsztat Terapii Zajęciowej w Krotoszynie, Kamila Lis, Marzena Katarzyna Kuczkowiak, DPS Zduny, Monika Leśna, KGW w Galewie, Pracownia Florystyczna Katarzyna Kominek, Kwiaciarnia — Lawendowy Zakątek / Krotoszyn, Koźmiński Klub Karate "Do Shotokan", Joanna Gie Joanna Giezek, Klub Twórczego Rękodzieła.
  • Domki i ozdoby ze sklejki Marek Ratajczak.
  • Ubrania i dodatki dla dzieci: Lucyna Glabian, Topove Szycie Nikoletta Topolan, Bęc Bęc Małgorzata Wasylów, czapki, szaliki i wyroby z wełny: uBlanki Blanka Budnik.
  • Biżuteria z kamieni naturalnych i minerałów: Małgorzata Surma, Joanna Dzierla.
  • Ceramika ręcznie malowana: Gabriela Mieszkalska.
  • Ozdoby wykonane na szydełku: Igłą Malowane Anita Adamczewska, Pracownia Świeczek Maria Kubiak, Joanna Kędzierska.
  • Produkty z wosku: świece, kominki, zestawy prezentowe: Pracownia Świeczek Maria Kubiak, Gospodarstwo Pasieczne Miody Ibrona, Sprzedaż Miodu Mariusz Noculak.
  • Ręcznie wykonane świąteczne, zawieszki z wosku sojowego, mydełka świąteczne, świąteczne świece sojowe: Woskowy Słoiczek Natalia Białek.
  • Mydła naturalne: Katarzyna Tymoczko Chimera.
  • Biżuteria i koraliki: Oksana Sanieiva.
  • Domki dekoracyjne i dekoracje do pokoju dziecięcego: Aneta Jarus.
  • Ręcznie robione naturalne świece rzepakowe, kule do kąpieli: Handmade CandleJar Katarzyna Twardowska.
  • Kartki świąteczne ręcznie robione: Kartkofaktura Roksana Marek.
  • Kartki świąteczne, znaczki świąteczne, datownik ozdobny "Wesołych Świąt": Urząd Pocztowy Krotoszyn 1 Poczta Polska Krotoszyn.

Jarmark Bożonarodzeniowy jako świetny sposób promocji lokalnych biznesów

Z jakich atrakcji można było skorzystać na Jarmarku Bożonarodzeniowym w Krotoszynie w tym roku?

W tym roku można było spotkać się ze Świętym Mikołajem i zrobić sobie z nim zdjęcie w świątecznej aranżacji. Były animacje Pani Mikołajowej przed sceną, warsztaty plastyczne Krotoszyńskiej Biblioteki Publicznej w Klubie Bilardowym Bila oraz ślizg- rampa. Kartę z życzeniami było można opatrzeć okazjonalną pieczątką z napisem Jarmark Bożonarodzeniowy w Krotoszynie na stoisku u Pana Marka Ratajczaka lub datownikiem "Wesołych Świąt" Poczty Polskiej i od razu wrzucić ją do skrzynki pocztowej na stoisku Urzędu Pocztowego w Krotoszynie. W listopadzie ogłosiliśmy w przedszkolach i szkołach konkurs na ekologiczną ozdobę świąteczną – jarmark był doskonałą okazją, by wręczyć nagrody laureatom.

Jarmark Bożonarodzeniowy jako świetny sposób promocji lokalnych biznesów

Co na temat Jarmarku Świątecznego w Krotoszynie mówią sami wystawcy?

Zapytałam kilku wystawców, dlaczego zdecydowali się wziąć udział w Jarmarku Bożonarodzeniowym w Krotoszynie. Czy ich zdaniem to dobra okazja, by zwiększyć rozpoznawalność marki, sprzedać swoje produkty i zdobyć nowych klientów?

– "Na Jarmarku Świątecznym w Krotoszynie oferowałam świece sojowe, zawieszki zapachowe z wosku sojowego, mydełka oraz boxy prezentowe. Uważam, że takie pokazanie swoich produktów na tego typu lokalnych wydarzeniach jest jednocześnie reklamą dla mojego rękodzieła. Mogłam pokazać mieszkańcom naszego miasta to, co tworzę, a dodatkowo spędziłam świetnie czas. Była tam ze mną moja rodzina, wszyscy dobrze się bawiliśmy. Nie tylko sprzedałam swoje produkty, ale także nabyłam mnóstwo produktów od innych rękodzielników i firm z naszego regionu. Poznałam fantastycznych ludzi. Zapewne w przyszłym roku też będę!" – mówi Natalia Białek z manufaktury Woskowy Słoiczek.

 

– "Małe gospodarstwa, czy małe firmy, nie mają dużych budżetów, aby wybić się na rynku wśród dużych producentów. Tego typu imprezy jak lokalne kiermasze i jarmarki dają szanse tym mniejszym. Niewielkim firmom, które wkładają ogrom serca i pasji w swoją pracę. Zauważają to lokalni konsumenci, co bardzo nas cieszy i daje moc do dalszego działania" – podkreślają państwo Monika i Sergiusz właściciele Gospodarstwa Pasieczne Miody Ibrona z Puszczykowa, którzy oferują produkty pszczele: miody tradycyjne, miody smakowe, pyłek, pierzgę, kit pszczeli oraz świeczki z wosku pszczelego.

Jarmark Bożonarodzeniowy jako świetny sposób promocji lokalnych biznesów

– "Jarmark Krotoszyński to bardzo ciekawe wydarzenie i myślę, że fajnie wyszło w tym roku. Było wielu wystawców. Podobała nam się organizacja. Dla nas był to bardzo udany dzień. Mogliśmy zaprezentować nasze produkty mieszkańcom Krotoszyna i okolic" – wspomina właściciel Bistro Cafe&Tapas.

 

– "Jarmark Świąteczny w Krotoszynie był pierwszą imprezą tego typu, w której mogłam wziąć udział jako wystawca. Jestem pod wrażeniem organizacji oraz szczęśliwa, że wydarzenie przyciągnęło tłumy mieszkańców, które mogły poznać i zobaczyć moje produkty. Wielu z nich zdecydowało się zrobić u mnie zakupy. Jarmark pozwolił mi zyskać nowych znajomych, z którymi mam nadzieje, uda się nawiązać współpracę. Dodatkowo pozwolił przedstawić moje świece szerszej publiczności" – podsumowuje Katarzyna Twardowska, zajmująca się produkcją naturalnych, wegańskich, bezpiecznych dla domowych pupili i przyjaznych dla środowiska świec rzepakowych CandleJar.

Jarmark Bożonarodzeniowy jako świetny sposób promocji lokalnych biznesów

Sprzedaż ozdób, dekoracji, unikalnych i niepowtarzalnych upominków świątecznych, choinek czy jedzenia podczas Jarmarku Bożonarodzeniowego to wyjątkowa możliwość promocji lokalnych firm, która pozwala zaprezentować im swoje produkty i usługi w okresie największych wydatków konsumenckich w całym roku kalendarzowym. Natomiast odwiedzających podczas tego wyjątkowego przedświątecznego wydarzenia mogą wesprzeć lokalnych przedsiębiorców poprzez zakup ich produktów i smakołyków.

Powiązane artykuły

Napisz komentarz