Spis treści
Chcesz zyskać przewagę nad konkurencją? Zaplanuj z wyprzedzeniem działania marketingowe na kolejne 12 miesięcy. Przygotowałam kalendarz przedsiębiorcy na 2023 rok, czyli kompendium wiedzy o datach, których nie możesz przegapić, nie tylko w e-commerce. Podpowiadam w nim, jak je wykorzystać w różnych branżach.
Dlaczego kalendarz przedsiębiorcy jest absolutnym must-have?
Świadomość istnienia ważnych dat i projektów, w których trzeba wziąć udział, pozwala najlepszym firmom niezależnie od branży zaplanować kampanie marketingowe i promocje na różnego rodzaju święta i okazje, a także przygotować się na zwiększoną sprzedaż. Kluczowe momenty sprzedaży takie jak Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Wielkanoc, Black Friday czy Święta Bożego Narodzenia od lat zapewniają sprzedawcom doskonałą okazję do zwiększenia sprzedaży oraz — co za tym idzie — do wyższych przychodów dla firmy. Okazuje się, że możliwości jest znacznie więcej. Poznaj wyjątkowe daty i projekty, w których twoja firma musi wziąć udział w 2023 roku, by wyprzedzić konkurencję.
To klucz do odniesienia sukcesu Twojej firmy na najbliższe miesiące. Niektóre okazje zachęcają ludzi do zakupu pewnych produktów, inne święta zwracają uwagę klienta na inny rodzaj produktów. Niektóre firmy na przykład zauważają spadek sprzedaży odzieży na początku lata, a duże wzrosty przed rozpoczęciem września. Dzieje się tak ze względu na akcje Back To School i Back To Office, które dodatkowy są momentem wzrostu sprzedaży artykułów biurowych i szkolnych.
Nieprzewidziane okoliczności natomiast wymagają od firm możliwości dostosowania strategii komunikacyjnych w celu zaangażowania docelowych odbiorców i maksymalnego wykorzystania działań marketingowych.
Pytania przed opracowaniem strategii marketingowej
Zanim zaczniesz przygotowywanie strategii marketingowej, zadaj sobie następujące pytania:
- Co chcesz osiągnąć?
- Jak chcesz osiągnąć swoje cele?
- Dlaczego ludzie powinni kupować twoje produkty lub usługi?
- Jakie (i jakiej wielkości) promocje możesz zaoferować (gratisy, rabaty, zniżki, nagrody, konkursy, oferty specjalne)?
- Na jakich kanałach wdrożysz swoją strategię biznesową w 2023 roku?
Najważniejsze daty w kalendarzu przedsiębiorcy na 2023 rok
Rok kalendarzowy jest wypełniony mnóstwem wyjątkowych okazji — dat, świąt i momentów marketingowych. A umiejętność planowania jest niezbędna zarówno w biznesie, jak i w życiu osobistym. Istotne jest to, by podczas ustalania strategię promocji firmy nie zapomnieć o wyznaczonych celach.
Kalendarz przedsiębiorcy na 2023 rok: styczeń
Styczeń to czas postanowień noworocznych, wyznaczania celów i oszczędzania pieniędzy po Świętach Bożego Narodzenia i Nowym Roku. Po złożeniu życzeń swoim klientom i sympatykom marki możesz wykorzystać początek roku, by zaoferować im specjalne rabaty na produkty lub usługi. Tematy, wokół których warto zbudować komunikację w styczniu, obejmują:
- Nowy Rok
- Zimowe Wyprzedaże
- Blue Monday
- Dzień Babci i Dziadka
- Dzień Sprzątania Biurka
- Dzień Obniżania Kosztów Energii
- Dzień Wegetarian
- Międzynarodowy Dzień Koszuli
- Dzień Polskiej Wódki
- Dzień Bajgla
- Dzień Pikantnych Potraw
- Światowy Dzień Pizzy
- Dzień Kubusia Puchatka
- Dzień Bigosu
- Dzień Miłośników Sera
- Międzynarodowy Dzień Spodni Dresowych
- Dzień bez Opakowań Foliowych
- Dzień Sekretarki i Asystentki
- Międzynarodowy Dzień Lego
- Międzynarodowy Dzień Puzzli
- 6-8 stycznia — pierwszy długi weekend w 2023 roku — okazja idealna dla hoteli i pensjonatów, by zaprosić do siebie gości na dłużej
Zastanów się, co możesz zrobić, aby społeczność skupiona wokół Twojej marki poczuła się rozpieszczona w styczniu.
Kalendarz przedsiębiorcy na 2023 rok: luty
Luty został okrzyknięty miesiącem miłości ze względu na Walentynki. Większość firm właśnie wokół tego dnia skupi większość swoich działań marketingowych w najkrótszym miesiącu roku. Warto więc zaskoczyć konkurencję i sympatyków marki także innymi pomysłami. Daty, których nie można przegapić w lutym to:
- 1 lutego: Międzynarodowy Dzień bez Oleju Palmowego
- 1 lutego: Dzień Ubezpieczenia Samochodu (świetny dla ubezpieczalni, sprzedawców samochodów)
- 2 lutego: Dzień Naleśnika (dla restauracji, cukierni)
- 3 lutego: Dzień Ciasta Marchewkowego
- 3 lutego: Międzynarodowy Dzień Golden Retrievera — dla sklepów zoologicznych, dla weterynarzy
- 3 lutego: Dzień Podlaskiej Muzyki — dla przemysłu muzycznego
- 4 lutego: Światowy Dzień Nutelli
- 4 lutego: Światowy Dzień Przemysłu Wędliniarskiego
- 8 lutego: Międzynarodowy Dzień Pizzy — dla pizzerii, restauracji
- 10 lutego: Światowy Dzień Dojeżdżania Rowerem do Pracy Zimą – mogą go wykorzystać sprzedawcy rowerów, serwisy rowerowe
- 12 lutego: Światowy Dzień Małżeństwa
- 14 lutego: Walentynki
- 16 lutego: Tłusty Czwartek
- 17 lutego: Dzień Kota
Warto pobudzić swoją wyobraźnię, by zwiększyć sprzedaż w najkrótszym miesiącu roku bez względu na branżę, w której działa twoja firma.
Kalendarz przedsiębiorcy na 2023 rok: marzec
Marzec przede wszystkim kojarzy nam się z Dniem Kobiet i pierwszym dniem wiosny. Zastanów się jednak, czym jeszcze możesz zaskoczyć w tym miesiącu sympatyków swojej marki. Kluczowe daty w marcu to:
- 1 marca: Dzień Puszystych — idealny do wykorzystania przez sklepy odzieżowe
- 4 marca: Dzień Mistrza Gry – okazja nie tylko dla producentów i sprzedawców gier, także planszowych
- 4 marca: Światowy Dzień Otyłości — wprost idealny na dzień otwarty w siłowni, klubie fitness czy w restauracji ze zdrową żywnością
- 5 marca: Dzień Dentysty — dzień otwarty w gabinetach stomatologicznych
- 6 marca: Dzień Czystego Stołu — warto wykorzystać w sklepach ze środkami czystości i preparatami ułatwiającymi organizację domu
- 8 marca: Dzień Kobiet — zaproponuj atrakcyjny rabat na produkty lub usługi dla Pań albo ofiaruj im prezent
- 18 marca: Światowy Dzień Recyklingu — świetna okazja dla sklepów oferujących produkty zero waste i produkty z recyklingu
- 20 marca: Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej — dla tych, którzy oferują preparaty do higieny jamy ustnej
- 21 marca: Pierwszy Dzień Wiosny
- 22 marca: Światowy Dzień Wody — dla dystrybutorów i sprzedawców systemów oczyszczania i uzdatniania wody oraz glinianych czy miedzianych naczyń do wody, a także podobnych rozwiązań
- 25 marca: Godzina dla Ziemi – idealna okazja dla firm oferujących panele słoneczne
- 29 marca: Święto Polskiej Bielizny — mogą wykorzystać producenci bielizny w Polsce oraz sklepy oferujące bieliznę produkowaną w naszym kraju
W jaki sposób twoja firma zaskoczy swoich klientów w marcu?
Kalendarz przedsiębiorcy na 2023 rok: kwiecień
Kwiecień do dłuższe i cieplejsze dni oraz Święta Wielkanocne, a także rozpoczęcie bardzo długiego weekendu majówkowego. Większość firm z pewnością nie pominie Świąt Wielkanocnych w swojej strategii marketingowej. Tematy, wokół których warto zbudować komunikację w kwietniu obejmują:
- 1 kwietnia: Prima Aprilis
- 1 kwietnia: Międzynarodowy Dzień Walki na Poduszki — interesujące wydarzenie, które może wspomóc sprzedaż eleganckich poduszek oraz poszewek na poduszki
- 7 kwietnia: Światowy Dzień Zdrowia — można zaprosić sympatyków firm oferujących produkty zdrowotne, wellness i suplementy diety do wyjątkowych akcji, wyzwań i aktywności
- 8-10 kwietnia: weekend Wielkanocny
- 12 kwietnia: Dzień Czekolady — mam mnóstwo pomysłów, by wykorzystać ją na intrygujące aktywności w każdej branży. Na przykład w branży beauty, spożywczej i e-commerce
- 12 kwietnia: Dzień Czystych Okien — świetny sposób, by zwiększyć sprzedaż płynów, preparatów i gadżetów do mycia okien
- 29 kwietnia: Międzynarodowy Dzień Tańca — mogą wykorzystać właściciel szkół tańca
- 29 kwietnia: rozpocznie się długi majówkowy weekend — idealny, by zaprosić do różnorodnych aktywności, zatem dla biznesów okołoturystycznych i nie tylko
Czym Twoja marka może zaskoczyć swoich klientów w kwietniu?
Kalendarz przedsiębiorcy na 2023 rok: maj
Maj niezaprzeczalnie kojarzy się z majówkami i Dniem Matki. Pomyśl, w jaki jeszcze sposób wykorzystać go, by zwiększyć świadomość swojej marki, dać się poznać nowym klientom i zapaść im w pamięć na dłużej. Nie zapomnij, że maj to także czas komunii i zaplanuj działania swojej firmy także pod tym kątem. To także dobry moment dla salonów fitness, klinik medycyny estetycznej i salonów kosmetycznych na promocję zabiegów wyszczuplających i odchudzających. Świetnym pomysłem jest rozpoczęcie promocji kosmetyków wyszczuplających oraz do opalania. Daty, których nie można przegapić w maju:
- do 3 maja: długi weekend majowy
- 5 maja: Dzień bez makijażu — można wykorzystać w salonach kosmetycznych na zabiegi pielęgnacji twarzy czy w sklepach kosmetycznych do promocji kosmetyków pielęgnacyjnych
- 11 maja: Dzień Doradcy Podatkowego — możliwość, którą powinny wykorzystać biura księgowe
- 17 maja: Światowy Dzień Pieczenia — idealny dla cukierników, ale i sklepów z preparatami i produktami do pieczenia
- 19 maja: Dzień Mycia Samochodów — warto wykorzystać do promocji myjni czy sklepu z kosmetykami i preparatami do samochodu
- 21 maja: Międzynarodowy Dzień Herbaty — dla herbaciarni, do promocji herbaty, wydarzeń związanych z herbatą
- 24 maja: Europejski Dzień Parków Wodnych — baseny, saunaria, parki wodne — planujcie kampanię reklamową
- 25 maja: Dzień Piwowara — idealny moment, by pokazać piwo rękodzielnicze czy zaprosić na drzwi otwarte lub inną imprezę do lokalnego browaru
- 26 maja: Dzień Matki
- 28 maja: Dzień Higieny Podczas Miesiączki — dobra okazja do promocji wizyty u ginekologa, preparatów do higieny miejsc intymnych czy bielizny menstruacyjnej i ekologicznych zamienników tradycyjnych podpasek i tamponów
Zastanów się, co możesz zrobić, aby społeczność skupiona wokół Twojej marki poczuła się rozpieszczona w maju.
Kalendarz przedsiębiorcy na 2023 rok: czerwiec
W czerwcu obchodzimy Dzień Dziecka i Dzień Ojca. Wiele firm wówczas przygotowuje się do tak zwanego martwego sezonu wakacyjnego. Ty jednak możesz wykorzystać ten czas, by dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów. Podczas planowania strategii marketingowej zwróć szczególną uwagę na:
- 1 czerwca: Dzień Dziecka
- 8 czerwca: Dzień Informatyka
- 8-11 czerwca: długi weekend
- 9 czerwca: Dzień Księgowego
- 12 czerwca: Dzień Stylisty Paznokci
- 13 czerwca: Światowy Dzień Wellness — idealny do promocji zabiegów spa (również w domowym zaciszu) oraz produktów wellness i gadżetów, które pomagają nam o siebie zadbać holistycznie
- 18 czerwca: Międzynarodowy Dzień Sushi — wprost stworzony dla restauracji oferujących sushi
- 21 czerwca: Międzynarodowy Dzień Jogi — warto wykorzystać w szkołach jogi, by zaprosić na drzwi otwarte lub wyjątkowe wydarzenia związane z jogą. Również sklepy z gadżetami i produktami do jogi powinny zaplanować wyjątkową akcję w tym czasie
- 23 czerwca: Dzień Ojca
Warto pobudzić swoją wyobraźnię, by zwiększyć sprzedaż w czerwcu bez względu na branżę, w której działa twoja firma.
Kalendarz przedsiębiorcy na 2023 rok: lipiec
Wielu przedsiębiorców odpuszcza promocję w lipcu, zawieszając ją na czas wakacji. Moim zdaniem nie jest to dobre rozwiązanie. Warto mimo wszystko być blisko sympatyków firmy. Zapraszać ich do udziału w różnorodnych akcjach i aktywnościach. W czasie urlopu mają oni zdecydowanie więcej czasu wolnego, a to świetna sposobność, by odkryli Twoją markę lub spojrzeli na nią z innej strony. Zachwycaj swoich klientów przygotowanymi dla nich akcjami i propozycjami. Daty, których nie można przegapić w lipcu to:
- 1 lipca: Dzień Psa — wprost stworzony dla sklepów oferujących asortyment i preparaty dla psów
- 7 lipca: Światowy Dzień Czekolady — warto wykorzystać w sklepach z ręcznie robionymi czekoladami i restauracjach oraz na blogach kulinarnych, zajmujących się cukiernictwem
W jaki sposób twoja firma zaskoczy swoich klientów w lipcu?
Kalendarz przedsiębiorcy na 2023 rok: sierpień
Sierpień jest drugim z wakacyjnych miesięcy. Znajdź sposób, by dotrzeć do grupy docelowej swoich klientów i pokaż im coś, czego dotąd nie mieli okazji zobaczyć lub zorganizuj wyzwanie. Kluczowe daty w sierpniu:
- 4 sierpnia: Dzień Piwa i Piwowara — okazja do promocji browarów rzemieślniczych
- 5 sierpnia: Dzień Bielizny — świetny, by stworzyć akcję dobierania bielizny lub związane z tym wyzwanie w sklepach z bielizną damską i męską
- 8 sierpnia: Międzynarodowy Dzień Kota – odpowiedni, by promować produkty oraz usługi dla właścicieli kotów
- 17 sierpnia: Dzień Lumpeksu – świetny do promocji sklepów z odzieżą używaną
- 25 sierpnia: Dzień Polskiej Żywności — lokalnych rolników, producentów żywności
- 31 sierpnia: Dzień Blogera – idealny do promocji współpracy z blogerami i influencerami
Zastanów się, co możesz zrobić, aby społeczność skupiona wokół Twojej marki poczuła się rozpieszczona w sierpniu.
Kalendarz przedsiębiorcy na 2023 rok: wrzesień
Wrzesień kojarzy nam się z powrotem do szkoły i pracy po wakacjach oraz nadchodzącą jesienią i przygotowaniami do zimy. Tematy, wokół których warto zbudować komunikację we wrześniu, obejmują:
- 1 września: Back do School, Back to Office
- 2 września: Światowy Dzień Brody
- 14 września: Dzień Walki z Wypaleniem Zawodowym — idealny dla doradców zawodowych i coachów
- 24 września: Dzień Stylistów Rzęs — warto promować w nim zabiegi stylizacji rzęs
- 29 września: Dzień Kawy
- 30 września Dzień Chłopaka
- 30 września: Światowy Dzień Copywritera
Zastanów się, co możesz zrobić, aby społeczność skupiona wokół Twojej marki poczuła się rozpieszczona we wrześniu.
Kalendarz przedsiębiorcy na 2023 rok: październik
Październik to jeden z jesiennych miesięcy, podczas których istnieje mnóstwo okazji, by zaplanować niesamowite aktywności dla sympatyków twojej marki.
- 1 października: Międzynarodowy Dzień Wegetarianizmu
- 8 października: Międzynarodowy Dzień Podologii
- 10 października: Dzień Gier Planszowych
- 12 października: Światowy Dzień Wzroku
- 16 października: Dzień Szefa
- 17 października: Polski Dzień Sprzedaży Bezpośredniej
- 20 października Europejski Dzień Seniora
- 31 października: Światowy Dzień Oszczędzania
- 31 października: Halloween
Warto pobudzić swoją wyobraźnię, by zwiększyć sprzedaż w październiku bez względu na branżę, w której działa twoja firma.
Kalendarz przedsiębiorcy na 2023 rok: listopad
To dla wielu osób intensywny i wzmożony czas kupowania świątecznych prezentów. Daty, których nie można przegapić w listopadzie to:
- 24 listopada: Black Friday
- 27 listopada: Cyber Monday
W jaki sposób twoja firma zaskoczy swoich klientów w listopadzie?
Kalendarz przedsiębiorcy na 2023 rok: grudzień
W grudniu większość osób żyje już jedynie przygotowaniami do Świąt Bożego Narodzenia oraz tworzeniem świątecznej atmosfery. Nie zapomnij zatem o:
- 6 grudnia: Mikołajki
- 24 – 26 grudnia: Święta Bożego Narodzenia
- 31 grudnia: Sylwester
Zastanów się, co możesz zrobić, aby społeczność skupiona wokół Twojej marki poczuła się rozpieszczona w grudniu.
Jakie święta dodasz do kalendarza działań marketingowych swojej firmy na najbliższe miesiące?
Każde wydarzenie i święto to okazja do budowania i umacniania świadomości marki oraz zwiększania sprzedaży. Wykorzystaj je na swoją korzyść, przygotuj strategię marketingową z wyprzedzeniem. Następnie wybierz istotne z punktu widzenia Twojej marki daty i wydarzenia. Wyczucie czasu, zabawa i personalizacja mają ogromne znaczenie w budowaniu relacji z sympatykami marki. Poprowadź ją przejrzyście i w sposób przemyślany, a ludzie to docenią.
Mam nadzieję, że przygotowany przeze mnie kalendarz marketingowy pomoże Ci zaplanować działania marketingowe firmy na najbliższy rok. A dodatkowo zaoszczędzi twój czas i ułatwi osiągnięcie celów marketingowych. Zachęcam również do lektury artykułów pt.: Kalendarz działań marketingowo-promocyjnych dla firm oraz Niezbędnik przedsiębiorcy: lista rzeczy do wykonania pod koniec roku.