PolecanyBiznes.plWiadomości biznesoweKobiecy Biznes: ponad 60% franczyzobiorców sieci Żabka stanowią kobiety
Kobiecy biznes sklep żabka

Kobiecy Biznes: ponad 60% franczyzobiorców sieci Żabka stanowią kobiety

przez Biznesowe materiały prasowe

Dzień 19 listopada to Światowy Dzień Przedsiębiorczości Kobiet. Ponad 60 procent z przeszło 8600 przedsiębiorców prowadzących sklepy Żabka to kobiety, które zarówno w aglomeracjach miejskich, jak i niewielkich miejscowościach w całej Polsce, rozwijają z sukcesem własne biznesy. Sieć stwarza im także szanse rozwoju czy awansów w swoich strukturach. Izabela Kontowicz, która zarządzała swoją placówką w Warszawie, pracuje obecnie na stanowisku partnerki ds. szkoleń, a Małgorzata Michalska – franczyzobiorczyni z Gdańska spełnia się jednocześnie w roli trenerki.

 

Światowy Dzień Przedsiębiorczości Kobiet

Światowy Dzień Przedsiębiorczości Kobiet to największe na świecie wydarzenie wspierające przedsiębiorczość i rozwój finansowy pań. W Polsce pod koniec 2022 roku kobiet było niemal o 1,3 mln (19,5 mln vs. 18,2 mln) więcej niż mężczyzn. Według danych z CEIDG na początku 2023 roku kobiety stanowiły ok. 34% [1] wszystkich właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. Z kolei zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego "Sytuacja kobiet w Polsce z perspektywy społeczno-ekonomicznej" [2] liczba zatrudnionych pań w 2022 r. wynosiła 7,4 mln, współczynnik aktywności zawodowej kobiet w wieku 15-64 lat w 2021 r. wyniósł 66,1 proc., a udział kobiet w zarządach największych spółek w 2 półroczu 2022 r. osiągnął 24 proc.

 

Biznes dla kobiet i możliwości rozwoju

Żabka na różne sposoby wspiera kobiety w poszerzeniu wiedzy i zdobywaniu nowych kompetencji z obszaru przedsiębiorczości. Niezależnie od wieku, doświadczenia zawodowego czy pochodzenia, stwarza przestrzeń do rozwoju oraz budowania pewności siebie. Pomaga im także na co dzień w prowadzeniu biznesów pod jej szyldem. Na start każdy franczyzobiorca otrzymuje wyposażony i zatowarowany sklep, a także bogate zaplecze logistyczne, IT, serwisowe i szereg narzędzi, w tym technologicznych, które usprawniają zarządzanie placówką. Wkład własny na start wynosi około 5 tys. zł. Wszyscy współpracujący z siecią przedsiębiorcy objęci są unikatowym ubezpieczeniem "Polisa na biznes", które chroni przed skutkami ewentualnego niepowodzenia.

 

Kariera w strukturach sieci franczyzowej

Sieć otwiera im także drzwi do dalszej kariery w strukturach sieci, w tym w siedzibie w Poznaniu. Wiele kobiet sprawuje stanowiska dyrektorskie, a w Zarządzie firmy obowiązuje parytet płci. Jedną z osób, które zdecydowały się na zmianę ścieżki swojej kariery, jest Izabela Kontowicz, która przez 2,5 roku jako franczyzobiorczyni prowadziła sklep na warszawskiej Woli, a z czasem znalazła dla siebie inną drogę rozwoju.

– "Przymierzałam się do roli partnerki ds. szkoleń od dwóch lat. Chciałam się rozwijać, a Żabka daje takie możliwości w swoich wewnętrznych strukturach. Proces przejścia z roli franczyzobiorczyni był bardzo płynny, na każdym etapie mogłam liczyć na wsparcie sieci. Cenię sobie możliwość zarządzania własnym kalendarzem i działania we własnym rytmie – mówi. Obecnie od 3 lat pomaga kandydatom w ich drodze do franczyzy, a przy tym nie musi rezygnować z tego, co dla niej najważniejsze.

Z kolei Małgorzata Michalska zdecydowała się na zostanie trenerką i udało jej się to w zaledwie 12 miesięcy:

– "Swoją współpracę z Żabką, jako franczyzobiorczyni, rozpoczęłam w grudniu 2020 roku, a już rok później zaczęłam dodatkowo realizować się jako trenerka. Finalnie jednak zrezygnowałam z tej funkcji w czerwcu tego roku, by skupić się na prowadzeniu placówki w Gdańsku oraz sklepu sezonowego w Łebie. Jestem ambitna i lubię sobie stawiać nowe cele, chciałam spróbować czegoś nowego i bardzo cieszę się z tego, że mogłam skorzystać z możliwości rozwoju. Wyniosłam z tego wiele cennych lekcji i doświadczeń".

 

Edukacja na temat przedsiębiorczości

Sieć Żabka stawia na edukację i podnoszenie umiejętności zarówno kandydatek na franczyzobiorczynie, jak i aktualnie współpracujących z nią przedsiębiorczyń. Już w ramach procesu rekrutacji oferuje im 3-tygodniowe szkolenia w sklepie trenerskim, np. ze sprzedaży, HR czy finansów. Następnie po rozpoczęciu współpracy franczyzobiorcy objęci są 6-miesięcznym onboardingiem, mają dostęp do platformy edukacyjnej z kursami, bazą wiedzy o Żabce i webinarami. Podczas całego procesu wspiera ich trener oraz partner ds. szkoleń. Od tego roku z myślą o kandydatach na franczyzobiorców oraz współpracujących z siecią franczyzobiorcach sieć uruchomiła program managerski "Akademia Przedsiębiorczości" realizowany wraz z Politechniką Warszawską i ekspertami rynku franczyzy.

 

[1] https://medium.com/blog-transparent-data/kobiety-w-biznesie-w-polsce-2023-dane-i-statystyki-5cec327da7b6

[2] https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2023/05/PIE-Raport_Sytuacja_kobiet.pdf

Powiązane artykuły

Napisz komentarz