Spis treści
Polki we Włoszech prowadzą z powodzeniem i sukcesami wiele biznesów. Czym się zajmują i czego potrzebują do rozwoju zawodowego? Poznaj sylwetki przedsiębiorczych Polek prowadzących biznesy we Włoszech. Zapraszam na wywiad z Aleksandrą Seghi, prowadzącą portal Polacy we Włoszech oraz blog kulinarno-podróżniczy Moja Toskania.
Do niedawna panowało przekonanie, że kobietom trudniej jest robić karierę niż mężczyznom. Jak to jest w dzisiejszych czasach?
Nie jestem analitykiem rynku pracy, ale wydaje mi się, że w sile moc. Jeśli kobieta jest ambitna, zdeterminowana, wejdzie z takim biznesem na rynek pracy, który będzie mógł odnieść sukces, to świat będzie stał przed nią otworem. Potrzebne jest samozaparcie i praca nad rozwojem własnej działalności. Według danych ze strony polskiego rządu w 2020 roku we Włoszech istniało około 4000 firm prowadzonych przez Polaków. W przypadku 50% z nich właścicielkami są kobiety. Natomiast jeśli chodzi o włoskich przedsiębiorców we Włoszech, kobiety stanowiły tylko 30%. Jest więc okazja do dumy, Polki potrafią!
Czym różnią się kobiece firmy od biznesów zarządzanych przez mężczyzn?
Myślę, że Polki we Włoszech realizują się w kobiecych biznesach. Mają salony piękności, prowadzą butiki czy oferują bieliznę zaprojektowaną i szytą na indywidualne zamówienie każdej klientki. Ale są też właścicielkami lokali gastronomicznych z kuchnią polską, jak i włoską. Dziewczyny po studiach italianistycznych zazwyczaj pozostają przy tłumaczeniach na różnych eventach bądź współpracują z wydawnictwami lub dużymi firmami, dla których przygotowują dwujęzyczne dokumenty specjalistyczne czy umowy lub pracują z zagranicznymi kontrahentami.
Czy każda kobieta ma szansę odnieść sukces w biznesie?
Absolutnie nie. Tak jak wspomniałam potrzeba wielkiej determinacji, wiary w siebie i swoje projekty oraz dążenie do celu. Do sukcesu trzeba iść małymi krokami i korzystać z rad ekspertów. A nie rzucać się na głęboką wodę i tym samym spalać się na samym starcie. No i jeszcze jedna rzecz: trzeba lubić to, co się robi, wtedy praca staje się przyjemnością — i moim zdaniem — łatwiejsza jest droga do odniesienia sukcesu.
Czego w dzisiejszych czasach kobiety potrzebują do rozwoju zawodowego lub budowania własnych firm?
Patrząc na sytuację we Włoszech, myślę, że brakuje pomocy ze strony rządu i programów, dzięki którym można by, bez dużego wkładu finansowego, założyć i prowadzić firmę. Potrzebna jest pomoc finansowa na starcie, raz na jakiś czas bezpłatne kursy doszkalające. Z pewnością do budowania własnej firmy z sukcesem potrzebni są eksperci czy doradcy. Oraz własny księgowy, bo bez tego we Włoszech ani rusz.
A Ty możesz nazwać się kobietą biznesu… dlaczego?
Ja mogę nazwać się kobietą spełnioną w pracy. Robię to, co kocham. Realizuję moje projekty, które spotykają się z aprobatą. Zarówno zawodowo, jak i w życiu prywatnym otaczam się wspaniałymi osobami. Dzięki czemu samorealizacja jest możliwa i sprawia wiele radości.
Czym jest portal Polacy we Włoszech i w jaki sposób wspiera kobiety biznesu?
Strona jest niezależnym portalem informacyjnym nie tylko dla Polaków mieszkających we Włoszech, ale również źródłem informacji dla naszych rodaków z kraju. Korespondenci z wielu regionów Italii na bieżąco piszą o najważniejszych wydarzeniach, imprezach, konkursach, polskich osiągnięciach w kraju i za granicą, a także o zwyczajnym życiu Polaków we Włoszech. Poświęcamy też dużo uwagi włoskim wydarzeniom społecznym, turystycznym, kulturalnym i oświatowym, o których mowa w codziennej włoskiej prasie. Staramy się być wszędzie tam, gdzie dzieje się coś ważnego. W 2020 roku otrzymaliśmy prestiżową nagrodę im. Macieja Płażyńskiego dla dziennikarzy i mediów służących Polonii. Przeprowadzamy wywiady z Polkami mieszkającymi we Włoszech i przedstawiamy ich życie oraz działalność zawodową. Publikujemy relacje z wydarzeń, w których brały udział. Z wieloma z nimi współpracujemy przy różnych projektach. Chcemy pokazać osiągnięcia naszych rodaczek.
Kim są przedsiębiorcze Polki prowadzące biznesy we Włoszech?
Dla mnie wielkim przykładem jest Ewa Trzcińska, prezes Polskiej Izby Biznesowej we Włoszech z siedzibą w Bolonii. Kobieta pełna energii, tryskający wulkan, spełniająca się na wielu płaszczyznach zawodowych. Ekspertka biznesu na Półwyspie Apenińskim promuje zarówno polską, jak i włoską działalność gospodarczą. Jest dziennikarką czterokrotnie wyróżnioną przez Senat RP w konkursie o nagrodę Marszałka Senatu dla dziennikarzy polskich i polonijnych, od wielu lat współpracuje z naszym portalem. Dodatkowo jest wspaniałą tłumaczką nie tylko na różnych wydarzeniach, ale również tekstów o różnej tematyce oraz książek.
Drugim przykładem jest Mecenas Zuzanna Brocka prowadząca Kancelarię Prawną w Ligurii zajmującą się obsługą polskich oraz zagranicznych firm we Włoszech. Współpracuje z biurami księgowymi i doradcami w różnych dziedzinach. To bardzo aktywna osoba posiadająca ogromną wiedzę. Dla mnie jest wielkim przykładem kobiety przedsiębiorczej.
Moim trzecim przykładem jest Maria Bandoni, prowadząca willę wakacyjną Villa Costa w Marli pod Lukką. Dla mnie kobieta przedsiębiorcza to również taka, która z powodzeniem prowadzi mały biznes. Maria zarządza sama ogromną posiadłością wakacyjną i robi to z powodzeniem od kilkudziesięciu lat. W kilkunastu apartamentach gości nie tylko Polaków, ale również turystów z całego świata. Doskonale włada językami i jest zawsze pomocna, stąd turyści czują się w Villa Costa jak w domu i z chęcią z roku na rok przyjeżdżają do tego pięknego toskańskiego miejsca.
W jakich sektorach rynku działają Polskie przedsiębiorczynie we Włoszech?
Niestety nie posiadam wiedzy popartej dokumentami, ale z własnych obserwacji stwierdzam, że Polki realizują się w sektorach modowych, beauty lub w gastronomii. Sporo dziewczyn, które znam, są tłumaczkami lub przewodnikami turystycznymi.
W jaki sposób liderki biznesu z Polski budują znane i rozpoznawalne marki we Włoszech?
Widzę, że większość dziewczyn trzyma się razem, budując tym samym współpracującą ze sobą społeczność. Pomagają sobie wzajemnie, wymieniają doświadczeniami, robią razem projekty. Ważną rolę spełnia Polska Izba Biznesowa we Włoszech. Skupia wiele firm i jest takim pomostem pomiędzy polskim a włoskim biznesem. Dodatkowo prowadzona jest przez kobiety, które są niezwykle przedsiębiorcze i potrafią budować wizerunek silnej kobiety biznesu.
Jak mężczyźni postrzegają biznesy kobiet?
Nigdy nie pytałam Włocha, jak postrzega kobietę w biznesie. Myślę, że panie bardzo aktywne zawodowo widziane są jako osoby silne charakterem oraz bardzo ambitne. Zdarza mi się asystować w spotkaniach biznesowych, gdzie większością są mężczyźni. Zauważam ogromny szacunek do kobiet, które prawie zawsze są mniejszością. We Włoszech samo słowo magister, doktor, mecenas czy profesor już robi duże wrażenie i ludzie odzywają się do ciebie w inny sposób. Te wyróżnienia ze względu na wykształcenie są z drugiej strony przykre, bo w pewien sposób niesłusznie dyskryminują osoby posiadające tylko dyplom szkoły podstawowej lub średniej. Ale taka jest prawda.
Bardzo dziękuję za wsparcie ważnej dla mnie akcji pt. Kobiety w biznesie. Dlaczego przedsiębiorcze Polki powinny wziąć udział w tej akcji?
Myślę, że to wspaniała okazja do zaprezentowania się i przedstawienia na dużą skalę własnego biznesu. Dodatkowo to również wymiana doświadczeń oraz możliwość nawiązywania relacji biznesowych. Dzięki tej inicjatywie może powstać sieć kobiet biznesu, które łącząc siłę i będą mogły wzajemnie się wspierać i tworzyć ciekawe projekty.
Aleksandra Seghi — filolog włoski, redaktor portalu informacyjnego Polacy we Włoszech, autorka bloga Moja Toskania oraz licznych artykułów o włoskiej tematyce. Od 26 lat mieszka w Toskanii. Posiada dyplom piekarza cukiernika, organizuje warsztaty kulinarne oraz współpracuje z osobami organizującymi śluby polskie w Toskanii. W Polsce opublikowała dziesięć książek: "Smaki Toskanii", "Słodkie pieczone kasztany – toskańskie opowieści ze smakiem", "Zielona Toskania", "Domowa kuchnia włoska", "Pascal 360 stopni", "Fanklub bułeczek z rozmarynem, czyli ciąg dalszy toskańskich opowieści ze smakiem", "Miasta widma w Toskanii – historia, tradycje, ludzie"; "Winogrona na żyrandolu, czyli ciąg dalszy toskańskich opowieści ze smakiem", "O Włoszech przy kawie. Znani i lubiani o słonecznej Italii", "To jest Italia". Współpracuje z polskimi agencjami nieruchomości sprzedającymi domy w Toskanii. Zajmuje się tłumaczeniami polsko-włoskimi, włosko-polskimi w urzędach stanu cywilnego w Toskanii oraz na ceremoniach ślubnych w tym regionie.