PolecanyBiznes.plBiznesKobiecy BiznesKobiety w biznesie – wywiad z Dominiką Hapek
Dominika Hapek

Kobiety w biznesie – wywiad z Dominiką Hapek

przez Renata Zielezińska

Kobiety w biznesie potrzebują przede wszystkim uwierzyć w siebie oraz czasu na rozwój. Czasami mogą doświadczać syndromu "samotności przedsiębiorcy". Jednak przedsiębiorcze Polki są ambitne, stawiają na ciągłe uczenie się i podnoszenie swoich kwalifikacji, co pozwala na bieżąco dostosowywać się do zmieniających się warunków. Zapraszam do lektury wywiadu z Dominiką Hapek, certyfikowaną mentorką wspierającą kobiety w mentalnej przemianie, rozwoju i biznesie oraz prezeską fundacji Sama Mama.

 

Do niedawna panowało przekonanie, że kobietom trudniej jest robić karierę niż mężczyznom. Jak to jest w dzisiejszych czasach?

Obecnie wiele się zmieniło w tej materii. Coraz więcej kobiet obejmuje wysokie stanowiska, zostaje kierowniczkami, menedżerkami czy zasiada w zarządach firm. Zaczynają być dostrzegane i doceniane, ale przede wszystkim kobiety zaczynają wierzyć w siebie i swoje umiejętności. Oczywiście w wielu miejscach "szklany sufit" nadal jest, niestety nadal funkcjonują firmy, gdzie pojawiają się dysproporcje w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach. Coraz częściej kobiety są nastawione na robienie kariery i przede wszystkim wierzą w to, że mogą wejść na sam szczyt, osiągając sukces. Niewątpliwie wpływ na taki stan mają w dużej mierze coraz częściej poruszane tematy równego traktowania kobiet i mężczyzn, co zwraca uwagę na tę ważną kwestię.

 

Czym różnią się kobiece firmy od biznesów zarządzanych przez mężczyzn?

Mówi się, że kobiety są za słabe, by prowadzić biznes, a niejednokrotnie spotkałam się z sytuacjami, w których kobiety stawiają sobie wyższe wymagania, co do oferowanych usług czy produktów. Chcą być profesjonalistkami i często nie pozwalają sobie na tzw. fuszerkę. Ponadto biznes prowadzony przez kobietę jest w większym stopniu otwarty i empatyczny na potrzeby członków zespołu m.in. na inne kobiety, ma większe zrozumienie na pojawiające się trudności związane np. z wychowaniem małego dziecka.

 

Czy każda kobieta ma szansę odnieść sukces w biznesie?

Zdecydowanie tak. Każda z nas jest inna i to jest piękne, bo dzięki temu wszystkie możemy znaleźć swoją niszę, w której rozwiniemy swoje umiejętności i podzielimy się ze światem tym, co mamy do zaoferowania. Jesteśmy wyjątkowe i unikatowe, dlatego, jak odkryjemy swoją ścieżkę, to nie straszna nam będzie konkurencja. Jedne są świetnymi mówcami, dzięki czemu będą się czuły rewelacyjnie jako prelegentki, trenerki czy mentorki. Inne z nas wolą słuchać, ale są doskonałe w analizowaniu, co sprawdzi się w pracy psychologa czy coacha. A jeszcze inne są techniczne, co przełoży się np. na tworzenie stron www. Wystarczy znaleźć swoją najmocniejszą stronę i nie bać się konsekwentnie iść w tym kierunku, bo na końcu ścieżki czeka na nas sukces.

 

Jakie biznesy prowadzą przedsiębiorcze Polki?

Rozpiętość działań i zawodów, w których działają Polki, jest ogromna. Najczęściej są to branże medyczna, edukacyjna i beauty. Większość kobiet wykorzystuje swoje mocne strony, którymi są empatia, zrozumienie czy umiejętność wysławiania się, co przekłada się na pracę z ludźmi w szerokim tego słowa znaczeniu. Wszelkiego rodzaju doradztwo, consulting, mentoring, coaching, szkolenia, rozwój (także duchowy) to główne domeny, gdzie osiągamy sukcesy. Są kobiety, które doskonale operują piórem i działają jako copywriterki, specjalistki social mediów, wirtualne asystentki. Świetnie funkcjonują w miejscach niepublicznej opieki nad dziećmi (żłobki, przedszkola) oraz wszelkiego rodzaju miejscach i salach zabaw. Znam wiele kobiet, które prowadzą biznesy, oferując opiekę nad seniorami w szerokim zakresie zarówno w domu (świadczenia medyczne, rehabilitacyjne, opiekuńcze), jak i w domach opieki. Bardzo wiele kobiet z sukcesem prowadzi biznesy, gdzie wykorzystują umiejętności techniczne i doskonale czują się w motoryzacji, architekturze czy IT.

 

Co wpływa na sukces kobiet w biznesie?

Podstawą sukcesów w biznesie jest konsekwencja i niejednokrotnie osobiste doświadczenia. To one dają kobietom wiarygodność tego, czym się zajmują. Odbiorca usługi – klient – od razu czuje, że jest to autentyczne. Widać w tym wartość i misję. Prawdziwa historia i droga, którą przeszły kobiety staje się ważnym elementem budowania marki. Bardzo istotną rolę odgrywają kompetencje miękkie, jak empatia, umiejętność współpracy czy rozwiązywania problemów, wypracowywanie kompromisów. Kobiety w biznesie są ambitne, stawiają na ciągłe uczenie się i podnoszenie swoich kwalifikacji, co pozwala na bieżąco dostosowywać się do zmieniających się warunków. Ponadto nierzadko stawiają sobie bardzo wysoko poprzeczkę, przez co są zdeterminowane osiągnąć określony cel.

 

Czego w dzisiejszych czasach kobiety potrzebują do rozwoju zawodowego lub budowania własnych firm?

Potrzebują przede wszystkim uwierzyć w siebie i czasu. Często oczekujemy spektakularnych zmian w krótkim czasie, a do każdej zmiany potrzebny jest czas i porównywanie siebie do siebie sprzed roku, 5 lat, a nie do innych osób, które biznesowo są na zupełnie innym poziomie niż my. Kobietom zdarza się problem z delegowaniem zadań, wierzą, że wszystko same ogarną. Zdarza się, że kiedy pojawiają się wyzwania i trudności, myślą, że są w biznesie same. Choć czasami może pojawić się syndrom "samotności przedsiębiorcy" i towarzyszące mu poczucie osamotnienia i niezrozumienia, szczególnie przez osoby, które nie prowadzą biznesu i nie mierzą się z wieloma wyzwaniami jak my. Warto pamiętać, że są różne grupy mastermindowe, miejsca, które zrzeszają kobiety, które dopiero wchodzą w to środowisko biznesowe. Wsparcie i porady od bardziej doświadczonych koleżanek niewątpliwie umacniają je w podjętej decyzji oraz dają poczucie pewnego rodzaju bezpieczeństwa. Świadomość zmian w społeczeństwie powinna być motorem, który będzie nieustannie napędzał do samorozwoju, a przez to budował w nas, kobietach, poczucie 100% specjalistki w naszej działalności. Inną nie mniej ważną kwestią jest wybór drogi zawodowej lub rozwoju biznesu. Warto przyjrzeć się rynkowi w najbliższej okolicy, czy w skali kraju, czy to, co chcę zaoferować, już istnieje, czy nie. Koniecznie należy opracować strategię i biznesplan, zrobić kalkulację kosztów.

 

Jak mężczyźni postrzegają biznesy kobiet?

Mężczyźni coraz częściej wspierają kobiety w realizacji planów zawodowych i prowadzeniu biznesów. Panowie pomagają, kibicują i motywują do rozwoju na większą skalę. Są wyrozumiali i chętniej angażują się w obowiązki domowe oraz przejmują opiekę nad dziećmi. Widać dużą zmianę mentalną. Warto pamiętać, że nasi klienci są coraz bardziej świadomi, w biznesie liczy się przede wszystkim jakość usług.

 

Czym jest Fundacja Sama Mama i w jaki sposób projekt Polki w Biznesie wspiera kobiety biznesu?

Fundacja Sama Mama jest organizacją pozarządową, działającą od 2021 roku. Naszą misją jest wspieranie kobiet na różnym etapie życia, szczególnie tych, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Pomagamy holistycznie. Odpowiadamy na potrzeby naszych beneficjentek, które czują się małowartościowe lub są samotne – w szerokim tego słowa znaczeniu. W bazie ekspertów mamy osoby z całej Polski, różnych specjalizacji, od psychologów i prawników, po mentorki kariery. Skąd ta rozbieżność? Bardzo często kobiety, które zgłaszają się do Fundacji po pomoc, są w trakcie rozstania czy rozwodu i jednocześnie potrzebują odzyskać niezależność finansową lub zwiększyć swoje dotychczasowe zarobki.

Stworzyliśmy przestrzeń dla kobiet, które chcą się rozwijać, a także nawiązać kontakty biznesowe i pokazać się ze swoim biznesem. Polki w Biznesie – bo o tym mowa – to internetowy portal dla przedsiębiorczych kobiet docierający do prawie 20 krajów na świecie, który w wyszukiwarkach Google na hasło portal biznesowy dla kobiet plasuje się na 4 pozycji. Pomimo tego, że to dość młoda inicjatywa, bo powstała pod koniec 2023 roku, to grupa na Facebooku już zrzesza ponad 800 osób. Realizujemy regularne spotkania Klubu Przedsiębiorczych Kobiet w Chrzanowie. To pokazuje, że tego typu inicjatywy są bardzo ważne. Dlatego idąc za ciosem, daliśmy możliwość pokazania się także na kanale YouTube Polki w Biznesie.

 

Kim są przedsiębiorcze Polki skupione w Polkach w Biznesie?

Polki w Biznesie to przestrzeń cudownych, zaangażowanych kobiet, które tworzą wspaniałe relacje i przyjaźnie, są dla siebie wsparciem, wymieniając się wiedzą i doświadczeniem. To kobiety z różnych regionów Polki i części świata.

 

W jakich sektorach rynku działają przedsiębiorczynie skupione w Polkach w Biznesie?

Przedsiębiorcze kobiety w Polkach w Biznesie działają w bardzo różnych rynkach, zaczynając od lokalnych firm, najczęściej w branżach: gastronomicznej, beauty, usługach medycznych, po przedsiębiorstwa usługowo-produkcyjne o ogólnopolskim zasięgu. Są wśród nas przedsiębiorcze Polki, tworzące firmy o międzynarodowych zasięgach m.in. agencje pośredniczące w zatrudnianiu pracowników.

 

W jaki sposób liderki biznesu z Polki w Biznesie budują znane i rozpoznawalne marki?

Jest kilka możliwości budowania rozpoznawalnej marki – poprzez udział w spotkaniach Klubu Przedsiębiorczych Kobiet oraz możliwości udziału w live dostępnym na kanale YouTube Polki w Biznesie. Oczywiście budowanie swojego autorytetu i pozycji eksperta w przestrzeni portalu www.polkiwbiznesie.pl uznałabym za najważniejsze.

 

Bardzo dziękuję za wsparcie ważnej dla mnie akcji pt. Kobiety w biznesie. Dlaczego przedsiębiorcze Polki powinny wziąć udział w tej akcji?

Akcja Kobiety w biznesie pozwala na pokazanie się znacznie szerszemu gronu osób, nawet jeśli działamy od niedawna. Dzięki temu mamy możliwość zaprezentowania naszej wyjątkowości, twardości i jednocześnie miękkości. To również niepowtarzalna okazja poznania i nawiązania kontaktów, które niewątpliwie sprawią, że my i nasz biznes zakwitniemy. Tego typu akcje pokazują także, że jest nas wiele, że nasza siła i moc jest widoczna, a wiedzą i doświadczeniem, które posiadamy, warto się dzielić, by inspirować kolejne osoby. Jest nam bardzo miło, że możemy uczestniczyć i być częścią w tak cudownej inicjatywy.

Dominika Hapek

fot. Anna Bąk

Dominika Hapek — absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Przez 15 lat pracowała jako manager wysokiego stopnia w dużych i średnich firmach, gdzie odpowiadała za zarządzanie ludźmi. Jako certyfikowana mentorka wspiera kobiety w mentalnej przemianie, rozwoju i biznesie. Wśród klientek propaguje autorski program Home Life Balance. Stworzyła portal dla kobiet sama-mama.pl oraz polkiwbiznesie.pl. Prezes Fundacji Sama Mama wspierającej kobiety. Prywatnie mama 2 córek.

 

Autorką zdjęć zamieszczonych w artykule jest Anna Bąk

Powiązane artykuły

Napisz komentarz