PolecanyBiznes.plBiznesKobiecy BiznesKobiety w biznesie – wywiad z Ewą Trzcińską
Ewa Trzcińska

Kobiety w biznesie – wywiad z Ewą Trzcińską

przez Renata Zielezińska

Kobietom obiektywnie jest trudniej spełniać się zawodowo, bo mamy wiele ról do pogodzenia. Markę buduje się latami. Tutaj nie ma drogi na skróty. Konsekwentne działania, uczciwość i transparentność w biznesie. Ciekawy program marketingowy. W teorii to oczywiste i proste. Zapraszam do lektury wywiadu z Ewą Trzcińską współzałożycielka i prezes Polskiej Izby Biznesowej we Włoszech CAPI, kobietą w biznesie zaangażowaną na rzecz równości społecznej i zawodowej kobiet.

 

Do niedawna panowało przekonanie, że kobietom trudniej jest robić karierę niż mężczyznom. Jak to jest w dzisiejszych czasach?

Kobietom obiektywnie jest trudniej spełniać się zawodowo, bo mamy wiele ról do pogodzenia. Bycie mamą czy córką też wymaga czasu i zaangażowania, bo przecież nie można opuścić przedstawienia syna czy córki w przedszkolu, ale też ważnego zawodowego spotkania czy szkolenia! Doskonała organizacja to cecha pracujących zawodowo kobiet. O tym, czy jest nam trudniej, czy łatwiej decyduje też społeczeństwo, w którym żyjemy czy dom, w którym się wychowałyśmy. Przykłady innych spełniających się kobiet są bardzo inspirujące i są wspaniałym drogowskazem.

Potrzebna byłaby większa solidarność kobiet, wzajemne wsparcie – czego niestety często brakuje. Tu podam włoski przykład – w historii Uniwersytetu Bolońskiego nigdy jego rektorem nie była kobieta. W ostatnich wyborach na 5 kandydatów dwie były kobietami. Do ostatniej rundy przeszła jedna z nich i aby wygrać, wystarczyło jej wsparcie tej drugiej, która swoje poparcie dała kandydatowi płci męskiej. Idea siostrzeństwa nie zadziałała, a raczej idea konkurencji – jak nie ja to i nie ty… Ciągle to mężczyźni dominują na wyższych, bardziej eksponowanych pozycjach. Kobieta musi być znacznie lepsza, aby została doceniona i wybrana. Jednak idzie ku dobremu… Wolno, bo wolno, ale do przodu…

 

Czym różnią się kobiece firmy od biznesów zarządzanych przez mężczyzn?

Nie stawiałabym tak tej kwestii. Nie ma firm kobiecych czy męskich. Są dobrze lub źle zarządzane. Obserwuję świat biznesu od wielu już lat i widzę cechy dobrego szefa lub tego złego, które są niezależne od płci, ale od charakteru człowieka. Oczywiście, my kobiety jesteśmy bardziej spostrzegawcze, zauważamy rozmaitego typu problemy u pracownika może szybciej. Może bardziej dyplomatycznie rozwiązujemy kwestie…

Firmy prowadzone przez kobiety stanowią około 27 proc. wszystkich firm zarejestrowanych w naszym kraju. Specjaliści mówią, że kobiety częściej mają praktyczne podejście i bazują na bezpośrednich kontaktach. Jednak mamy też swoje ograniczenia: częściej kierujemy się sympatią i antypatią, częściej przenosimy sprawy domowe do pracy.

 

Czy każda kobieta ma szansę odnieść sukces w biznesie?

Nie, nie każdy nadaje się do biznesu. Są osoby, które doskonale sprawdzą się jako wykonawcy poszczególnych zadań, ale nie mają zdolności przywódczych czy wizji swojego biznesu. Niezależnie od płci nie nadają się do prowadzenia samodzielnej działalności. Sukces w biznesie wymaga ogromnej pracy, determinacji, jasno postawionych (realistycznych!) celi i sporo farta…

 

Jakie biznesy prowadzą przedsiębiorcze Polki?

Wszelkiego typu. Nie ma już biznesów typowo damskich czy tych typowo męskich. Oczywiście, znacznie częściej znajdziemy kobietę prowadzącą gabinet kosmetyczny niż firmę budowlaną, ale rodzynki są w każdej branży. We Włoszech na przykład firmę Comarch, naszego polskiego giganta, od samego początku reprezentuje (z ogromnymi sukcesami) kobieta, Kamila Niekraszewicz. Podobnie w innych dziedzinach jak budowa statków czy firmy budowlane, ale i ogromne koncerny farmaceutyczne czy sieci sprzedaży. Przedsiębiorcze kobiety mogą wszystko!

 

Co wpływa na sukces kobiet w biznesie?

Jasno postawiony cel, odpowiednie do tego wykształcenie. Zdobywanie doświadczenia i uczenie się od lepszych. Determinacja i konsekwencja. Wsparcie ze strony najbliższych i innych kobiet. Proste? Tylko w teorii. W praktyce nie wszystkim się udaje, czasami dochodzi się do celu metodą prób i błędów. Dlatego tak ważne jest wsparcie środowiska. Mówi się, że za sukcesem mężczyzny stoi jego kobieta. A kto stoi za sukcesem kobiety? Już sama definicja sukcesu w biznesie jest trudna to ustalenia — dla jednego będzie to np. mały warsztat czy kawiarenka, dla innego międzynarodowe imperium. Myślę, że na sukces w biznesie składa się wiele czynników, ale nie ma tu miejsca na improwizację tylko dobry projekt, poparty odpowiednim wykształceniem i ogromną pracą. Musimy naprawdę być dobrzy w tym, w czym chcemy odnieść sukces.

Przykład? Jest na świecie ponad 70 tysięcy kremów do twarzy, jednak ciągle powstają nowe — nie jest trudno, mając odrobinę gotówki, zamówić wyprodukowanie setki czy dwóch takiego produktu. Jednak, jeśli nie jesteśmy specjalistami w dziedzinie, to nie staniemy się drugą Ireną Eris, a tylko zaspokoimy swoją próżność.

Do każdego sukcesu trzeba się odpowiednio przygotować, ale i odrobina fartu się przyda, ale też trzeba być świadomym, że jak to określił David Allen – "Możesz zrobić cokolwiek – ale nie wszystko". Ta perełka mądrości uświadamia mi, że nie mogę się rozpraszać, ale muszę wyznaczać sobie cele i koncentrować się na nich krok po kroku. Chęć zrobienia wszystkiego na raz to prawie pewność porażki, niezależnie od płci…

 

Czego w dzisiejszych czasach kobiety potrzebują do rozwoju zawodowego lub budowania własnych firm?

Każda z nas musi sobie określić priorytety i potrzeby. Dla jednych do rozwoju zawodowego niezbędne będą kolejne szkolenia czy kursy, inne potrzebują kontaktu z grupami wsparcia (niektóre z takich kobiecych stowarzyszeń robią świetną robotę!). To zależy tak od naszego charakteru, jak i tupu działalności. Z perspektywy mojego życia powiedziałabym, że bardzo ważny jest samorozwój. Nie tylko w osiągnięciu sukcesu w biznesie, ale w ogóle w życiu. Jeśli chcemy przeżyć nasze życie świadomie, mieć na nie wpływ to musimy zastanowić się, co chcemy w nim osiągnąć, jakie są nasze priorytety, na jakich celach nam zależy i pracować nad realizacją …

Stawianie sobie coraz to trudniejszych celów, rozwijanie swoich umiejętności i pasji to podstawa każdego sukcesu, na każdej płaszczyźnie. Rozwój osobisty nie dzieje się z dnia na dzień to długa droga wymagająca dyscypliny i zaangażowania. Bardzo podoba mi się stwierdzenie Johanna Wolfgang Goethego: "Kto nie uwierzy we własny rozwój, ten na zawsze pozostanie szarym przechodniem".

Podstawą do osiągnięcia sukcesu jest stworzenie listy krótkoterminowych oraz długoterminowych celów. Musimy też być elastyczni – niektóre zmiany do naszego życia same, do tego niezapowiedzianie się wprowadzają, a nam nie pozostaje nic innego jak je zaakceptować. Od czasu do czasu los podsuwa nam rozmaite okazje, niepowtarzalne i to od nas zależy, czy je dostrzeżemy i weźmiemy ze sobą. Najważniejsze są naprawdę nasze predyspozycje i robienie tego, co się naprawdę lubi. Wtedy odpowiednią drogę się znajdzie.

 

Czym jest Polska Izba Biznesowa we Włoszech i w jaki sposób wspiera kobiety biznesu?

Nasza PIBW CAPI skupia środowisko biznesowe, ale i kulturalne Polaków i Włochów, którzy razem chcą współpracować na wielu płaszczyznach. Jesteśmy partnerem wielu międzynarodowych stowarzyszeń i organizacji, co daje nam możliwość większej synergii przy wspieraniu tak naszych członków, jak i organizacji eventów. Coraz częściej jesteśmy zapraszani jako ekspert, co też daje wyraźne korzyści naszym członkom.

Zarząd Izby składa się z osób o wieloletnim doświadczeniu w tworzeniu relacji polsko-włoskich na każdej płaszczyźnie. Jest nam bliska idee wspierania biznesu, ale i kultury, oświaty czy w kontaktach z mediami. Jesteśmy praktykami, jeśli chodzi o organizację targów, misji gospodarczych czy spotkań B2B. Wspieramy na każdym możliwym poziomie – w zależności od potrzeb kontaktujemy z prawnikami, organizujemy eventy, dajemy wsparcie językowe. Służymy też naszym doświadczeniem i uczestniczymy w wielu konferencjach, o których piszemy na naszej stronie www.capiplit.eu i mediach.

Kiedy chcę sobie przypomnieć, co skłoniło kilku zapaleńców do stworzenia Polskiej Izby Biznesowej we Włoszech, odczytuję sobie na przykład ten cytat: "W ludziach zawsze jest coś dobrego, ale też coś negatywnego. My możemy wybrać, na czym chcemy się skupić. Kiedy widzimy dobro w ludziach, łatwiej jest pomagać innym, a ci, którym pomagasz, stają się bardziej skłonni do pomagania kolejnym. W ten sposób razem tworzymy spiralę pozytywnych zmian" – Mahatma Gandhi.

Taką spiralę pozytywnych zmian, wsparcie w biznesie, tworzenie struktury składającej się ze wspaniałych ludzi – to nasza siła napędowa do działania w Izbie. Muszę powiedzieć, że to działa! Mamy niesamowitych członków, mamy wielu partnerów międzynarodowych i polskich, robimy wspaniałe projekty. Słowem – dzieje się…

Ewa Trzcińska

 

Kim są przedsiębiorcze Polki skupione w Polskiej Izbie Biznesowej we Włoszech?

W naszej Izbie członkami są tak firmy, jak i osoby prowadzące samodzielną działalność. We Włoszech mieszka około 120 tysięcy Polaków, z czego około 80 tysięcy stanowią kobiety. Powstał bardzo ciekawy raport, który miał swoją prezentację w Ambasadzie RP w Rzymie, pokazujący jak bardzo przedsiębiorcze są Polki mieszkające w Italii – odsyłam do tekstu: Jakie są "Polki we włoskim świecie biznesu"? Konferencja w Ambasadzie RP w Rzymie.

W naszej Izbie mamy tak Polki, jak i Włoszki realizujące się w rozmaitych sektorach. Mamy adwokatki, tłumaczki, przedsiębiorczynie prowadzące biznesy w sektorze turystycznym, szefowe dużych firm, managerki i wiele innych przedsiębiorczych kobiet.

 

W jakich sektorach rynku działają przedsiębiorczynie skupione wokół Polskiej Izbie Biznesowej we Włoszech?

Praktycznie we wszystkich.

 

W jaki sposób liderki biznesu z Polskiej Izby Biznesowej we Włoszech budują znane i rozpoznawalne marki?

Markę buduje się latami. Tutaj nie ma drogi na skróty. Konsekwentne działania, uczciwość i transparentność w biznesie. Ciekawy program marketingowy. W teorii to oczywiste i proste.

Mała dygresja: marka Made in Italy to ambasador włoskiej gospodarki i druga co do popularności marka na świecie, ciesząca się olbrzymim zaufaniem konsumentów. Zostało to potwierdzone badaniami z 2019 roku, prowadzonymi na Uniwersytecie w Cambridge. Określenia "Made in Italy" zaczęto używać już w latach 80. XX w. w celu odróżnienia i podkreślenia wartości produktów włoskich, początkowo w tzw. sektorach 4A: Abbigliamento, Agroalimentare, Arredamento i Automobili (odpowiednio: sektor odzieżowy, rolno-spożywczy, wyposażenie wnętrz i przemysł samochodowy). Wyroby wykonane przez włoskich rzemieślników i specjalistów zdobywały coraz większe zaufanie klientów na całym świecie, dzięki swojemu unikatowemu designowi, staranności wykonania, wysokiej jakości materiałów oraz trwałości. "Made in Italy" stało się marką, której potencjał stale rośnie. Szacuje się, że w 2019 roku osiągnęła ona wartość 99,6 mld dolarów…

Budowanie marki to też uczestnictwo w rozmaitych akcjach i programach. Ja mam zaszczyt uczestniczyć w projektach np. Europejskiego Klubu Biznesu Kobiet, gdzie jego twórczyni Ilona Adamska zaprosiła mnie np. do wypowiedzi do e-booka "Diamenty Kobiecego Biznesu" razem z kilkunastoma (wymienię choćby Dr Irena Eris, Teresa Rosati, Katarzyna Miller, Ewelina Salwuk-Marko), abyśmy szczerze i spontanicznie opowiedziały, co jest dla nas ważne, czym jest dla autentyczność czy jaki mamy stosunek do pieniędzy. Myślę, że konfrontacja z kobietami sukcesu, zobaczenie jak one postrzegają świat, bardzo może nas wzmocnić, podobnie jak czytanie lektur takich jak "Siła pozytywnego myślenia" Ilony Adamskiej.

 

Jak mężczyźni postrzegają biznesy kobiet?

Tak jak my kobiety im na to pozwolimy. Sukces rodzi szacunek. Wyniki bilansowe mówią same za siebie. Ci mężczyźni to przecież czyiś synowie czy mężowie – tu rodzi się ich wiedza o innych kobietach i ich postrzeganie… Nie bójmy się mówić, że chcemy być niezależne tak finansowo, jak i intelektualnie. Szanujmy swoją pracę i nauczmy się, że nie musimy być idealnymi paniami domu, które nocami prasują ukochanemu koszule, a potem zawalają swoje projekty. Chcemy, aby nas szanowano i doceniano? Najpierw same o sobie tak myślmy…

"Umysł ludzki da się przyrównać do ogrodu, który można uprawiać rozumnie lub pozwolić na jego zdziczenie. Bez względu jednak na to, czy jest on pielęgnowany, czy zaniedbywany, będzie wydawał jakiś plon" – powiedział James Allen. Pytanie – jak uprawiać go rozumnie? Może nie jest najważniejsze, jak mężczyzna będzie postrzegał biznes kobiety, ale jak ona się sama ze sobą czuje?

 

Bardzo dziękuję za wsparcie ważnej dla mnie akcji pt. Kobiety w biznesie. Dlaczego przedsiębiorcze Polki powinny wziąć udział w tej akcji?

To ja dziękuję, że zwróciłaś się do mnie. Jest tyle wspaniałych kobiet wokół nas, mają one tyle wspaniałych pomysłów i jak niesamowicie wytrwale je realizują.

Dlaczego przedsiębiorcze Polki powinny wziąć udział w tej akcji? Bo jest po prostu dobra i potrzebna. Bo musimy się wspierać i być dla siebie przykładem. Bo każda taka akcja dostarcza tak potrzebnego zastrzyku energii i zaufania do swoich możliwości. Bo powinna nam być bliska idea siostrzeństwa i współdziałania oraz zdrowej rywalizacji. Bo… znalazłoby się nieskończenie wiele odpowiedzi, pewnie każda z nas dałaby swoją…

Ewa Trzcińska

fot. Jacek Kamiński

Ewa Trzcińska — współzałożycielka i prezes Polskiej Izby Biznesowej we Włoszech CAPI z siedzibą w Bolonii. Absolwentka Instytutu Dziennikarstwa na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat zawodowo związana z Italią, doskonale zna tak kulturę bycia, jak i biznesową obowiązująca na Półwyspie Apenińskim. Ma ponad 25-letnie doświadczenie w promowaniu działalności gospodarczej na rzecz Polski i Włoch, organizacji wystąpień targowych i innych eventów. Jest dziennikarką i tłumaczką z języka włoskiego. Laureatka konkursów dziennikarskich poświęconych tematyce społecznej. Współpracuje z prasą polonijną we Włoszech i mediami w Polsce. Prywatnie mama Karoliny. Miłośniczka zwierząt, szczególnie upodobała sobie koty. Zaangażowana w działania na rzecz równości społecznej i zawodowej kobiet, zawsze gotowa stanąć w obronie słabszego czy potrzebującego pomocy.

Powiązane artykuły

Napisz komentarz