PolecanyBiznes.plBiznesKobiecy BiznesKobiety w biznesie – wywiad z Sylwią Petryna
Sylwia Petryna

Kobiety w biznesie – wywiad z Sylwią Petryna

przez Renata Zielezińska

Kobiety biznesu potrzebują wspierającego je środowiska. Mężczyźni postrzegają je coraz bardziej pozytywnie? Jednak do biznesu, jak do wielu spraw, trzeba się przygotować. Co wpływa na sukces kobiet w biznesie? Zapraszam do lektury wywiadu z Sylwią Petryna, która w 2022 roku otrzymała tytuł Liderka Równego Biznesu.

 

Do niedawna panowało przekonanie, że kobietom trudniej jest robić karierę niż mężczyznom. Jak to jest w dzisiejszych czasach?

Różnie. Dużo zależy od tego w jakiej "bańce" żyjemy. Jest wiele kobiet, które zanegują ten obszar. Ja tutaj bardziej odnoszę się danych i faktów niż do odczuć. Mimo że więcej kobiet niż mężczyzn w UE kończy studia, są one mniej obecne na rynku pracy. Według danych z 2022 roku prawie jedna trzecia (28%) kobiet w UE pracuje w niepełnym wymiarze godzin, w porównaniu do 8% mężczyzn, i znacznie częściej niż mężczyźni przerywają pracę, aby opiekować się dziećmi lub innymi członkami rodziny.

Kolejny aspekt to awanse – na stanowiskach menedżerskich ciągle jest więcej mężczyzn niż kobiet – to w pewnym stopniu pokłosie wychowania (dziewczynki muszą być skromne), fizjologii (to kobiety rodzą dzieci i idą na urlop macierzyński lub wychowawczy), podziału obowiązków (w wielu domach prace domowe i "obsługa" gospodarstwa domowego to domena kobiet). Już widać zmiany w tym obszarze – ale umówmy się, że jeszcze wiele lat upłynie, zanim ten aspekt będzie "zaopiekowany".

Luka płacowa – jest faktem. Nie będę tu dyskutować o jej wielkości, bo różne dane podają inne kwoty. Natomiast faktem jest, że kobiety na adekwatnych stanowiskach zarabiają mniej. Średnia europejska to 12% mniej. Według Forbes Woman luka płacowa w Polsce (czyli różnica w zarobkach kobiet i mężczyzn) to ok. 20%, bo dane, które są podawane, nie dotyczą luki płacowej skorygowanej. Czyli – jeśli programista zarabia 12 000 zł to programistka ok. 10 000 zł. A wykonują tę samą pracę.

Równość płac, szans na rynku pracy i awansu są ciągle solą w oku. I jest jeszcze sporo rzeczy do zrobienia w tym obszarze.

 

Czym różnią się kobiece firmy od biznesów zarządzanych przez mężczyzn?

To jest pytanie z cyklu: czy lepszy szef nosi spodnie, czy spódnicę? Znam kilku, co odpowiedzą, że spodnie. W mojej opinii biznes płci nie ma – to kolejny stereotyp pokutujący od lat nie tylko w polskim świecie biznesu. W drodze na szczyt kariery ważniejsze są charakter, osobowość i temperament niż liczba chromosomów. W dzisiejszych czasach umiejętności i kompetencje są ważniejsze niż płeć. W kontekście biznesu – bez względu czy firmę prowadzi kobieta, czy mężczyzna to jej wynik finansowy zależy od ich umiejętności biznesowych, a nie płci. Natomiast firmy zarządzane przez kobiety osiągają te same wartości finansowe, co firmy zarządzane przez mężczyzn. W tym rozumieniu widziałabym raczej różnice w prowadzeniu biznesu w zależności od branży lub wielkości firmy, a nie tego, czy na jej czele stoi kobieta, czy mężczyzna.

Natomiast bez względu na wszystko istotny aspekt dotyczy kompetencji pozwalających zarządzać firmą i oczywiście w zależności od wielkości firmy niektóre z tych kompetencji będą ważniejsze, inne mniej ważne. W zależności od tego, czy funkcjonujemy w mikro, czy w dużej firmie niezaprzeczalnie istotny jest element świadomości menedżerskiej i zarządczej. I tutaj mogę się zgodzić z faktem, że inaczej mogą podejmować decyzje zarządcze mężczyźni a inaczej kobiety, ale jednocześnie nie zgodzę się z tym, że jedne z tych decyzji są lepsze od drugich.

 

Czy każda kobieta ma szansę odnieść sukces w biznesie?

Nie – tak samo, jak nie każdy mężczyzna. Będę powtarzać jak mantrę – do biznesu, jak do wielu spraw, trzeba się przygotować.

 

Jakie biznesy prowadzą przedsiębiorcze Polki?

Tak trochę z przekory powiem, że różne. Pomagałam otwierać ponad 500 biznesów i ponad 70% były to biznesy otwierane przez kobiety. I przekrój branż był różny – od zakładów kosmetycznych, szwalnie a na firmach dostarczających odlewy kończąc. Z pewnością bardzo dużo kobiet jest w mojej branży konsultingowo-szkoleniowej, ale mam wrażenie, że im bardziej techniczne środowisko tym jest ich mniej (jeszcze).

 

Co wpływa na sukces kobiet w biznesie?

Oto mój subiektywny zestaw czynników:

  • Odwaga i pewność siebie – czeka cię podejmowanie decyzji, nowych wyzwań, czasami trudnych. A może być różnie i trzeba też brać pod uwagę porażkę.
  • Szukanie rozwiązań, zamiast problemów – proaktywność to podstawa, tam, gdzie inni widzą problem, Ty musisz widzieć alternatywę, sposób, możliwość.
  • Otwartość (elastyczność) na zmiany – pandemia, kryzys, wojna chyba nas tego nauczyły, ale z pewnością zmiany będą nam towarzyszyć ciągle, więc musimy je oswajać i wykorzystywać jak najlepiej.
  • Wiarygodność i uczciwość – to podstawa każdego biznesu, etyka, przejrzystość, trzymanie się wartości i wyznaczonej misji to warunek udanego biznesu.
  • Uczenie i oduczanie się – tak, z tym wiele osób ma problem, ale to konieczność w zmieniającym się świecie.
  • Umiejętność współpracy – czyli dobra komunikacja to połowa sukcesu – bo jak nawiązywać relacje biznesowe bez tej umiejętności? To również umiejętność niezajmowania się relacjami, które nas ściągają w dół.
  • Cierpliwość i wytrwałość – jeśli liczysz, że szybko zarobisz dużo pieniędzy i będziesz leżeć na plaży na Zanzibarze do końca życia, to … odpuść sobie ;).

Własny biznes to systematyczna, konsekwentna praca, planowanie, strategia. Oczywiście są tzw. złote strzały – ale umówmy się, ile takich szczęśliwych trafów może nas spotkać? Stare przysłowie mówi, że każdy jest kowalem swojego losu.

 

Czego w dzisiejszych czasach kobiety potrzebują do rozwoju zawodowego lub budowania własnych firm?

Przede wszystkim wspierającego je środowiska. Marzy mi się taka społeczność, która nastawiona jest na dawanie, a nie na branie. Mam też czasami wrażenie, że kobiety to takie Zosie samosie. Ja to wszystko sama – zamiast szukać wsparcia na zewnątrz. Każda z nas ma ograniczoną "moc przerobową" i czasami warto pójść do osoby, która zna odpowiedź, niż przechodzić dany proces samemu. To naprawdę jest strata czasu i energii a niejednokrotnie pieniędzy, zwłaszcza jeżeli te pieniądze możemy zarobić na tym, na czym się naprawdę znamy.

 

A Ty możesz nazwać się kobietą biznesu… dlaczego?

Z pewnością się tak nazywam. Kiedy słyszę pytanie, dlaczego – to mam ochotę się tłumaczyć. Ale potem mi to przechodzi. I odpowiem tak – a dlaczego nie? Ile znasz kobiet, które prowadzą biznes ponad 20 lat i tylko z niego utrzymują siebie i kilka innych rodzin?

 

Kim są przedsiębiorcze Polki skupione w Petra Consulting?

Jako Petra Consulting powołaliśmy projekt Biznesłomenki – a wokół niego jest skupionych prawie 1000 kobiet. Kim są przedsiębiorcze Polki? To trenerki, mentorki, copywriterki, finansistki, aktorki, inżynierki, programistki, wirtualne asystentki, właścicielki wielu różnych biznesów. Większość z tych biznesów to biznesy usługowe. Na rękach jednej ręki mogłabym policzyć biznesy produkcyjne. Nie mogłabym wyróżnić jednej – bo każda z nich zasługuje na wyróżnienie.

 

Jak mężczyźni postrzegają biznesy kobiet?

Myślę, że już coraz bardziej pozytywnie. Zdarzają się oczywiście takie sytuacje, że jak mówi się o kobiecym biznesie to mężczyźni myślą o paznokciach, gotowaniu czy też sprzątaniu. Na szczęście te głosy są coraz cichsze. Lub może mężczyźni, którzy je powtarzają, nie są już "w mojej bańce".

 

Bardzo dziękuję za wsparcie ważnej dla mnie akcji pt. Kobiety w biznesie. Dlaczego przedsiębiorcze Polki powinny wziąć udział w tej akcji?

Bo warto. Bo proaktywność to jeden z determinantów sukcesu każdego z biznesu. Mówi się też, że reklama dźwignią handlu – i mam świadomość tego, że udział w takich akcjach to doskonała reklama, ale również trening medialności.

Sylwia Petryna

Sylwia Petryna — mentorka, trenerka, coachka, społeczniczka, feministka. Ponad 20 lat temu stworzyła Petra Consulting, własną firmę consultingową. Z powodzeniem łączy umiejętności miękkie oraz twarde (związane z inwestycjami). Liderka Równego Biznesu – taki tytuł otrzymała w 2022 roku od Stowarzyszenia Kongres Kobiet, Ambasady Wielkiej Brytanii w Polsce i Forbes Women Polska. Realizuje programy mentoringowe dla kobiet. Prowadzi autorskie szkoły (trenerów, mentorów, coachów) w międzynarodowej certyfikacji VCC. Jest praktykiem Kaizen. Współautorka 5 książek edukacyjnych: "Lean Office", "Własny biznes – jak otworzyć i prowadzić działalność gospodarczą", "Zarządzanie projektami", "Trener" oraz "Mentoring – Odkrywanie i rozwijanie potencjału osobistego i zawodowego" oraz książki "My name is Woman… BiznesWoman", którą wydała w czasie pandemii.

Można ją spotkać w SoMe:

Powiązane artykuły

Napisz komentarz