Spis treści
Książki są jednym z cennych źródeł informacji i porad dla przedsiębiorców, którzy chcą osiągnąć sukces. Wśród innych sposobów wyliczyć można szkolenia, mastermind czy doświadczenie biznesowe i zawodowe. Zapraszam na przegląd nowości – książki dla przedsiębiorców w lutym 2024.
Książki dla przedsiębiorców są niezbędnym elementem codzienności
Prowadzenie biznesu to wyjątkowa, ekscytująca i pełna wyzwań podróż, która wymaga ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i doskonalenia umiejętności. Skarbnicą cennych spostrzeżeń i wiedzy są książki i poradniki, w których odnoszący sukcesy przedsiębiorcy i liderzy biznesu dzielą się swoimi przemyśleniami, spostrzeżeniami, wiedzą i doświadczeniem. Oto 5 książek dla właścicieli firm, wartych przeczytania.
AI w biznesie
Sztuczna inteligencja staje się częścią naszej codzienności. W związku z tym moim naturalnym wyborem jest książka pt.: "AI w biznesie. Jak zarabiać więcej dzięki sztucznej inteligencji?". Mirosław Skwarek w publikacji tej pokusił się o zaprezentowanie potencjału sztucznej inteligencji oraz narzędzi takich jak ChatGPT. Odkrywa przed czytelnikiem "magię współpracy ze sztuczną inteligencją", jak czytam w publikacji.
- W pierwszym rozdziale opisuje jak zdobyć przewagę w biznesie dzięki AI.
- Drugi rozdział to prezentacja 8 rzeczy, które warto wiedzieć przed rozpoczęciem przygody z AI. Trzeci rozdział omawia jak wykorzystać AI w planowaniu biznesu.
- Rozdział 4 pokazuje, jak stworzyć lejek sprzedażowy w oparciu o AI.
- W rozdziale 5 eksperci copywritingu znajdą mnóstwo wskazówek dotyczących łączenia copywritingu z AI. Autor odpowiada w nim na pytanie, jak przyspieszyć tworzenie treści za pomocą sztucznej inteligencji.
- Rozdział 6 omawia potencjał sztucznej inteligencji w social mediach.
- W rozdziale 7 Mirosław Skwarek dowodzi, że sztuczna inteligencja może pomóc w obsłudze klienta.
- Rozdział 8 to skarbnica podpowiedzi jak zwiększyć efektywność i produktywność dzięki AI. Rozdział 9 prezentuje pomysły na biznes oparte na AI.
- W rozdziale 10 autor prezentuje tematykę AI dla autorów książek, twórców kursów, konsultantów. Rozdział 11 odpowiada na pytania, jak pisać skuteczne polecenia dla AI, żeby osiągnąć najlepsze wyniki.
- Ostatni rozdział dotyczy instalacji i wykorzystania wtyczek ChatGPT.
Publikacja ta, jak sam autor pisze we wstępie, ma być "przewodnikiem po możliwościach, dzięki którym zarobisz w firmie więcej pieniędzy, odzyskasz czas czy pozbędziesz się niepotrzebnego stresu".
Wynagrodzenie odczarowane
Wynagrodzenie za pracę czy świadczone usług jest szalenie istotne, mimo iż czasem nie wiemy, jak wycenić swoje umiejętności. Do rozmów o wynagrodzeniu nie jesteśmy przygotowywani. Tej wiedzy nie zdobywamy w szkole, w domu ani na studiach. Bywa także, że nie mamy pojęcia, ile chcielibyśmy zarabiać. Lektura książki pt. "Wynagrodzenie odczarowane. Skąd się bierze płaca i ile mogę zarabiać?" autorstwa Anny Morawiec-Bartosik uczy szacować, ile pieniędzy wnosisz do firmy oraz czy wypłacane wynagrodzenie odpowiada Twoim umiejętnościom. Autorka rozjaśnia tajemnice premii, prowizji i nagród finansowych. To lektura obowiązkowa, która pozwoli przygotować się do rozmowy o podwyżce lub ułatwi podjęcie decyzji o założeniu własnej firmy. W poradniku "Wynagrodzenie odczarowane. Skąd się bierze płaca i ile mogę zarabiać?" najbardziej zaintrygował mnie ostatni rozdział zatytułowany "wynagrodzenie a kultura firmy".
Bądź bogaty. Teraz!
Na temat pieniędzy, ich zarabiania i przyciągania napisano już mnóstwo książek. To popularny temat rozmów, który budzi wiele skrajnych emocji oraz skłania do refleksji. Niestety większości osób na świecie brakuje podstaw edukacji finansowej, a w efekcie nie wykorzystują swojego potencjału. Książka pt. "Bądź bogaty. Teraz! Zarabiaj więcej, szybciej i łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej" napisana przez Briana Tracy składa się z 10 rozdziałów, w których autor omawia prawa i mity związane z pieniędzmi. We wstępie do publikacji autor zapewnia, że przeczytaniu tego poradnika i zastosowaniu opisanych koncepcji w życiu, odniesiemy finansowy sukces. Poradnik podzielony jest na 10 rozdziałów o tytułach:
- Czym są pieniądze?
- Mity związane z pieniędzmi
- Wydawanie pieniędzy z sensem i bez sensu
- Plusy i minusy zadłużenia
- Generowanie przychodów
- Tworzenie zasobności
- Prawa związane z pieniędzmi
- Jak chronić zasobność?
- Pieniądze i szczęście
- Zasady dynamicznej ekonomii.
Brian Tracy w swojej książce pisze, że "chcąc odnieść sukces, powinniśmy przede wszystkim zacząć kwestionować przekonania, które nas ograniczają". Radzi też obserwować ludzi biznesu, w tym również kobiety w biznesie, przedsiębiorców i milionerów, którzy dorobili się dzięki własnej pracy. Myśląc i działając tak jak oni, zwiększamy szansę na odniesienie sukcesu. Podczas lektury tej książki poznasz ważne kwestie związane z bogaceniem się i pieniędzmi. Jeśli zaczniesz stosować je w życiu prywatnym i zawodowym, masz szansę odnieść sukces finansowy.
UX writing
Jako pasjonatkę copywritingu SEO i zawodową copywriterkę kolejną z książek dla przedsiębiorców, która mnie zaciekawiła, jest publikacja pt. "UX writing. Moc języka w produktach cyfrowych" napisana przez Wojciecha Aleksandra. To poradnik, który uczy jak pisać treści dla aplikacji. UX writing (projektowanie treści) to pisanie treści przyjaznych użytkownikowi do stron internetowych, aplikacji i produktów cyfrowych. Powinny być zrozumiałe i skłaniać do wykonania określonego zadania – zapis na newsletter, kontakt telefoniczny czy dokonanie zakupu. Jak sam autor pisze we wstępie do książki "bez względu na to, czy tworzysz treści UX w pełnym wymiarze godzin, freelancersko, czy dlatego, że nikt inny tego w Twoich makietach nie zrobi, każdy tekst musi spełniać wszystkie cele, z powodu których w przestrzeni cyfrowej spotykają się biznes i osoby korzystające z oferty. Chciałbym, żeby zagadnienia i porady zawarte w tej książce dodały Ci pewności siebie, gdy będziesz podejmować decyzje związane z komunikacją". Publikacja podzielona jest na 12 rozdziałów:
- Interfejs do człowieka
- Projektowanie treści bez barier i wykluczeń
- Głos i ton w produktach cyfrowych
- UX wriring, czyli proces w procesie UX
- Prosty język – fundament UX writingu
- Komunikaty o błędach
- Treści zastępcze i brak danych
- Przyciski
- Formularze
- Powiadomienia
- Potwierdzanie
- UX writerskie życie
Mnie najbardziej zaintrygował ostatni rozdział, w którym poznajemy kluczowe kompetencje UX writingu, tajniki pracy na w zawodzie UX writera i wiele innych kwestii związanych z codzienną pracą UX writera.
Jedyny taki coach
Dobry coach jest jak wygrana na loterii. Może absolutnie odmienić życie osobiste i zawodowe. Wskaże drogę, pomoże odkryć różnorodne talenty. Nie daje gotowych rozwiązań, a pomaga w zrozumieniu naszych celów i opracowaniu planów, które prowadzą do ich realizacji. Brian Tracy w książce pt.: "Jedyny taki coach. Sekretny system przełamywania barier na drodze do sukcesu" opisuje selektywnie dobrane i najskuteczniejsze metody polepszania swoich wyników, które odmieniają życie, korzystnie wpływają na jakość relacji, a często są trampoliną do radykalnej zmiany życia. Poradnik jest podzielony na 3 części: zyskaj jasność, zwiększ produktywność i rozwiń swoją działalność. Autor opisuje w nim 7 sposobów na wzrost przychodów czy zasadę budowania biznesu poprzez polecenia.
Publikacja została wzbogacona o wiele praktycznych ćwiczeń, które wymagają bliższego przyjrzenia się swojemu biznesowi i przekonaniom. Jak pisze autor "jeśli sprzedaż jest silnikiem, który napędza Twoją działalność, to satysfakcja klienta jest paliwem. Twoja zdolność zadowalania klientów jest kluczowym czynnikiem sukcesu w zwiększaniu sprzedaży i rozwoju Twojej działalności". Uważam, że to lektura obowiązkowa dla każdego przedsiębiorcy. Właściciele firm znajdą w tym poradniku Briana Tracy mnóstwo istotnych myśli i wskazówek. Kolejną są na przykład słowa: "przetrwanie wszystkich przedsiębiorstw, dużych i małych, zależy od generowania przychodów. Kiedy pieniądze trafią już do firmy, muszą być rozsądnie alokowane i starannie zabezpieczone pod kątem zasilenia przyszłego wzrostu. Jednak najwyższym priorytetem każdej działalności musi być generowanie przychodów".
Książki dla przedsiębiorców – podsumowanie
Przedsiębiorcy i właściciele firm uczą się przez całe życie. Po prostu nie mają wyboru, gdyż nowe wyzwania pojawiają się niemal każdego dnia. W związku z tym każdego dnia muszą wymyślać nowe rozwiązania, by odpowiadać na potrzeby rynku oraz potencjalnych klientów. Niezależnie od tego, jak dużą firmę prowadzisz oraz z jakiej branży, mam nadzieję, że podobne przeglądy książek dla właścicieli firm i przedstawicieli świata biznesu, które zamierzam publikować regularnie, ułatwią Ci prowadzenie biznesu.