Spis treści
Firmy w dzisiejszych czasach poszukują różnych form wyróżnienia się. Ciekawym narzędziem, które warto wykorzystać bez względu na branżę i wielkość biznesu, są komunikaty prasowe. Dobrze napisane materiały prasowe zwrócą uwagę mediów oraz zainteresują czytelników portali internetowych. Dlaczego warto je publikować, jak zainteresować nimi media i w jaki sposób przygotować dobre newsy do prasy? Przygotowałam kompendium wiedzy na temat publikacji materiałów prasowych.
Materiały prasowe — co to takiego?
Informacje i newsy dla prasy to popularny sposób komunikacji firm, organizacji i przedsiębiorstw z mediami i dziennikarzami. Są przygotowane i wysłane przez przedstawiciela agencji PR.
Korzyści z publikacji materiałów prasowych
Dobrze napisany komunikat prasowy ma niezwykłą moc. Wiedzą o tym przedstawiciele firm, którzy już współpracują z agencjami prasowymi. Materiały PR pozwalają zrobić szum wokół Twojej firmy bez względu na jej wielkość czy branżę. Oznacza to, że są ciekawym, choć jeszcze przez wielu niedocenianym narzędziem. Nie tylko ułatwiają kontrolowanie narracji wokół firmy, ale dodatkowo mogą być świetnym sposobem budowania jej silnej pozycji oraz wiarygodności. Warto jednak przemycić w nich słowa kluczowe i zastosować zasady SEO, dzięki czemu powstaje wyjątkowe narzędzie PR i SEO, które staje się subtelną, ale i skuteczną formą promocji firm, produktów oraz usług, a także pozycji eksperta. Angażujący artykuł prasowy może generować ruch na stronie www, wzbudzać emocje i skłaniać do pozostawiania komentarzy i reakcji, a także udostępnień w social mediach czy zainteresować dziennikarzy zagranicznych. Aby tak było trzeba dobrze je zapakować, przewiązać czerwoną kokardą i przestrzegać kilku prostych zasad.
Jak napisać dobry materiał prasowy?
Przyciągający uwagę temat, chwytliwy nagłówek, cenna wypowiedź eksperta to tylko kilka elementów sztuki pisania idealnych i porywających komunikatów prasowych. O czym jeszcze należy pamiętać?
Wybierz perspektywę, która będzie miała znaczenie dla odbiorców
Oczywiście, że szybciej, prościej i łatwiej jest wysłać ten sam artykuł prasowy do wszystkich mediów. Jednak punkt widzenia czytelników magazynu biznesowego, będzie zupełnie inny niż w przypadku portalu dla kobiet czy gazety lokalnej. W związku z tym najlepszym rozwiązaniem byłoby napisanie różnych wersji artykułu prasowego, tak aby trafić do czytelników każdego medium. Pamiętaj, że na skrzynki mailowe dziennikarzy trafiają setki komunikatów prasowych każdego dnia. Dostosowanie materiału do punktu widzenia jego odbiorców zwiększy prawdopodobieństwo, że zostanie on opublikowany.
Zamieść wszystkie niezbędne elementy komunikatu prasowego
Aby odnieść sukces, news prasowy powinien mieć chwytliwy tytuł. To pierwszy element, który sprawi, że dziennikarz zechce go przeczytać. Kolejna sprawa to lead, który zawiera odpowiedzi na najważniejsze pytania: kto, co, gdzie i kiedy oraz dlaczego, czyli wyjaśni czytelnikowi, o czym jest ten news. Po trzecie prezentacja istotnych szczegółów. Trzeba jednak pamiętać, że to nie jest powieść. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie zwięzły komunikat.
Opowiedz historię
Materiały prasowe opowiadają historie firm i muszą dotyczyć tematu wartego opublikowania. Pisz językiem zrozumiałym dla odbiorców. Stosuj zasady gramatyki i ortografii. Nie zapominaj o śródtytułach czy odpowiedniej prezentacji wypowiedzi ekspertów. Do stworzenia dobrego artykułu prasowego niezbędne jest poznanie marki, zrozumienie rynku oraz przewagi konkurencyjnej, jaką masz do zaoferowania.
Z jakiej okazji wysłać materiał prasowy do dziennikarzy?
Istnieje mnóstwo powodów, dla których warto przesłać do mediów i dziennikarze komunikaty, newsy i artykuły prasowe. Jako redaktor prowadząca 3 portale internetowe najczęściej otrzymuję je:
- Z przedstawieniem nowej firmy pojawiającej się na rynku.
- Gdy firma organizuje event,
- Kiedy marka stworzy nowy produkt lub usługę.
- W momencie, gdy firma otrzyma nagrodę.
- Raz na miesiąc lub raz na kwartał z przeglądem newsów od firmy.
- Z wywiadami lub wypowiedziami ekspertów na różnorodne tematy.
Stwórz relacje z dziennikarzami
Z autopsji wiem, że dziennikarze każdego dnia zasypywani są setkami materiałów prasowych. Warto poszukać sposobu, który sprawi, że Twój news wyróżni się spośród pozostałych i zachęci do przeczytania oraz publikacji.
Wielu PR-owców ogranicza się jedynie do mailowej wysyłki komunikatów prasowych. Zdarzają się też tacy odważni, którzy piszą lub dzwonią z pretensjami, dlaczego ich wspaniała informacja prasowa nie została opublikowana. Warto jednak przemyśleć strategię komunikacji z mediami. Oczywiście nawiązanie relacji poprzez zadanie sobie trudu i poznanie bliżej dziennikarzy jest bardziej czasochłonne. To jednak świetny sposób, by dać im się bliżej poznać. A wystarczy rozmowa telefoniczna, napisanie osobistego maila czy kreatywna przesyłka, by dać się zapamiętać i wyróżnić z tłumu ekspertów PR, którzy wysyłają jeden z setki maili, które trafiają do mediów każdego dnia. Ciekawym pomysłem jest także nawiązanie kontaktu z dziennikarzami w mediach społecznościowych, komentowanie ich wpisów czy po prostu zaproszenie na kawę.
Portale do publikacji materiałów prasowych
Materiały prasowe to wyjątkowa forma promocji firmy poprzez kontakt z mediami — portalami internetowymi, gazetami drukowanymi czy mediami lokalnymi. Warto nawiązać relacje także z portalami biznesowymi, portalami tematycznymi oraz blogerami, ponieważ istnieje mnóstwo miejsc idealnych do publikacji komunikatów prasowych dotyczących Twojej firmy, produktów i usług. Na przykład Beauty Centrum Prasowe na portalu kosmetyczno-urodowym TrustedCosmetics.pl publikuje newsy i wiadomości z branży beauty. Natomiast na portalu biznesowym PolecanyBiznes.pl chętnie publikujemy artykuły i komunikaty prasowe dotyczące szeroko pojętej tematyki biznesu.
Jak widać, istnieje mnóstwo okazji, by napisać komunikat prasowy i wysłać go do mediów. Ograniczeniem jest tylko wyobraźnia agencji PR lub przedstawicieli firmy. Warto wykazać się kreatywnością, ponieważ dzięki temu można się wyróżnić wśród setek materiałów prasowych, które każdego dnia docierają do dziennikarzy różnych mediów.
Komunikaty prasowe są istotnym elementem budowania świadomości marki w świecie marketingu internetowego. Ważniejsze od uzyskania linka zwrotnego jest stworzenie angażującej treści, którą ludzie będą udostępniać. Wykorzystaj materiały PR to budowania reputacji swojej marki. To narzędzie ma ogromną moc, czerp z niego jak najwięcej!