PolecanyBiznes.plPorady BiznesoweMenadżer kluczem do skutecznej rekrutacji pracowników
Menadżer kluczem do skutecznej rekrutacji pracowników

Menadżer kluczem do skutecznej rekrutacji pracowników

przez Artykuł gościnny

W mojej karierze spotkałam się z różnym podejściem do procesu rekrutacji. Bywało tak, że właściciel firmy mówił do menedżera "od jutra masz nową osobę w zespole", dyrektor rekrutował pracownika do zespołu, w którym ktoś inny był kierownikiem, albo dział HR rekrutował i zatrudniał samodzielnie bez udziału przełożonego. Dlaczego aktywny udział menedżerów w procesie rekrutacji pracowników jest tak bardzo istotny? Odpowiem w tym artykule.

 

Jak powinien wyglądać idealny proces rekrutacyjny?

Istnieje powszechne przekonanie, iż rekrutacja należy wyłącznie do działu HR. Niemniej jednak warto zastanowić się, dlaczego to podejście jest tak popularne, a także jakie korzyści płyną z aktywnego zaangażowania menedżerów w rekrutację. Uważam, że właśnie oni są kluczowi w tym procesie.

Angażując menedżerów w proces rekrutacji, pozwalamy im wziąć pełną odpowiedzialność za wybór nowego członka zespołu. Jeśli menedżerowie są bardziej zaangażowani w selekcję, będą bardziej zmotywowani, aby dokładnie przeanalizować sylwetki kandydatów. Dobór pracownika, który jest odpowiednio dopasowany do zespołu i kultury organizacyjnej, ma ogromne znaczenie dla osiągnięcia sukcesu.

 

Szansa na rozwój kompetencji menedżerskich

Menedżer, który nigdy nie rekrutował osoby do swojego zespołu, dużo traci. Poznanie procesu rekrutacji oraz umiejętność prowadzenia efektywnych rozmów z kandydatami to ważne elementy jego pracy. Wprowadzenie menedżerów w proces selekcji kandydatów do pracy przyczynia się do ich rozwoju jako liderów. Zdobywają oni nowe umiejętności, które wpływają na ich zdolność do efektywnego zarządzania zespołem. Oczywiście znajdą się tacy menedżerowie, którzy nie chcą brać odpowiedzialności za swoją decyzję lub chociażby udział w jej podjęciu, ale czy taka osoba w ogóle zasługuje na miano menedżera? Podobna postawa powinna skłonić do refleksji.

 

Zmniejszenie kosztów w firmie

Aktywny udział menedżerów w procesie rekrutacji poprawia szanse na znalezienie odpowiednich kandydatów. Skuteczna selekcja przekłada się na wyższą wydajność zespołu i ograniczenie kosztów związanych z utratą pracowników. Gdy menedżerowie są zaangażowani w wybór nowego pracownika, odczuwają większą odpowiedzialność za wyniki swojego zespołu.

Niezaplanowane zmiany pracowników, zwane rotacją, mogą być kosztowne dla firmy. Proces rekrutacji pomaga uniknąć niepotrzebnych kosztów związanych z rotacją (wg danych Instytutu Pracy utrata pracownika to dla firmy koszt w wysokości ok. 30% jego rocznego wynagrodzenia). Wybierając odpowiednich kandydatów, firmy minimalizują ryzyko szybkiego odejścia pracowników i związane z tym koszty szkoleń i rekrutacji nowych osób.

 

Aktywny udział menedżerów w procesie rekrutacji pracowników

Świadomy oraz chętny do współpracy i prowadzenia rekrutacji menedżer to pierwszy i najważniejszy aspekt. Jednak same chęci nie wystarczą. Pamiętam, jak zaczynając moją przygodę z rekrutacją, spotykałam się z menedżerami na tzw. kick off projektu rekrutacyjnego. Były to krótkie spotkania z menedżerem zlecającym proces rekrutacji, podczas którego omawialiśmy jeszcze raz potrzebę rekrutacyjną, zadania i oczekiwania wobec kandydata. Niestety menedżerowie początkowo uważali te spotkania za niepotrzebne, wychodzili z założenia, że wszystko to, co jest najważniejsze, opisali we wniosku rekrutacyjnym. Jednak to właśnie na takim spotkaniu eksperta HR z menedżerem mógł na spokojnie spojrzeć na swój zespół i na rzeczywiste potrzeby. Często okazywało się, że nie trzeba wcale szukać super specjalisty, a wystarczy doszkolić i awansować wieloletniego pracownika, albo inaczej rozłożyć zadania w zespole i wstrzymać się z rekrutacją. Innym razem okazywało się, że konieczne jest znalezienie sukcesora w ważnym dla firmy obszarze lub konieczne jest uzyskanie zgody na czasowe zatrudnienie na tzw. zakładkę. Wszystkie te sprawy nie "wyszłyby na jaw", gdyby nie rozmowa przedstawiciela HR z menedżerem.

 

A co jeśli nie ma w firmie HR?

Załóżmy, że mamy menedżera, który chce (albo musi) prowadzić spotkania rekrutacyjne. Jednak zanim do tego dojdzie, powinien posiąść, chociaż podstawową wiedzę na ten temat. Zwłaszcza jeśli będzie to ktoś, samodzielnie poprowadzi proces rekrutacji pracownika od A do Z. Istnieją na przykład pytania, których nie powinno zadawać się potencjalnemu przyszłemu pracownikowi.

Warto więc poznać listę pytań zakazanych czy aspektów prawnych związanych z RODO. Poszukać wcześniej informacji jak odpowiadać na trudne pytania podczas procesu rekrutacji pracownika i jakie pytania zadać, żeby dowiedzieć się tego, o co naprawdę nam chodzi? Krótkie szkolenie dla właściciela firmy, prezesa, dyrektora czy menedżera może spowodować, że będą oni wiedzieli, jak rozpoznać czerwone flagi świadczące o tym, że zatrudnienie danej osoby wpłynie źle na firmę i jej współpracowników.

 

Dlaczego to jest ważne w procesie rekrutacji?

Proces rekrutacji jest kluczowym elementem w budowaniu sukcesu firmy. Menedżerowie powinni aktywnie uczestniczyć w selekcji nowych pracowników, ponieważ są oni najlepiej zorientowani w potrzebach swojego zespołu. Ich zaangażowanie przyczynia się do trafniejszego wyboru kandydatów, lepszego dopasowania do kultury organizacyjnej i zwiększenia efektywności zespołu. Wprowadzenie menedżerów w proces rekrutacji jest szansą na rozwój ich umiejętności, zwiększenie zaangażowania w sukces firmy i redukcję kosztów związanych z rotacją pracowników. Dlatego warto inwestować w szkolenia menedżerskie z zakresu rekrutacji i selekcji, aby umożliwić menedżerom bardziej skuteczne zarządzanie zasobami ludzkimi i osiągnięcie sukcesów w swojej roli lidera.

 

Dominika Bielecka-KokotAutor: Dominika Bielecka-Kokot – pasjonatka HR, prowadzi szkolenia z rekrutacji i doradztwo kariery. Ma kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe zdobyte w korporacjach. W pracy angażuje się m.in. w projekty doskonalące procesy HR oraz wspiera managerów w ich codziennych działaniach. Uwielbia dzielić się wiedzą i doświadczeniem. Miłośniczka optymalizacji w życiu zawodowym i prywatnym. Od lat z powodzeniem łączy pracę, macierzyństwo oraz rozwój osobisty.

Instagram: https://www.instagram.com/dominika_bielecka_kokot/
LinkedIn: https://pl.linkedin.com/in/dominika-bielecka-kokot-b41400124

Powiązane artykuły

Napisz komentarz