PolecanyBiznes.pl - portal biznesowyPorady BiznesoweNajnowsze tendencje w SEM i marketingu: co przyniesie rok 2024?
Rok 2024 w świecie SEM i marketingu cyfrowego

Najnowsze tendencje w SEM i marketingu: co przyniesie rok 2024?

przez Artykuł gościnny

Rok 2024 zapowiada się jako okres dynamicznych zmian w świecie SEM i marketingu cyfrowego. W centrum uwagi znajduje się kwestia pozyskiwania zgód na przetwarzanie danych osobowych (consent mode), co stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na ochronę ich prywatności. Wdrażanie skutecznych metod zbierania zgód staje się nie tylko wymogiem prawnym, ale również elementem budowania zaufania i lojalności klientów. Jednocześnie, narastająca popularność i dostępność technologii AI w marketingu cyfrowym przekształca tradycyjne podejście do SEM, otwierając nowe możliwości optymalizacji kampanii i zwiększania ich skuteczności. Oto tendencje w SEM i marketingu.

 

Czy tradycyjne cookies zostaną z nami?

Popularne ciasteczka (cookies), stanowią nośnik danych o użytkowniku. Zapamiętują działania, które zostały podjęte przez użytkownika i są przechowywane na urządzeniu. Z racji sposobu zbierania ich danych wyróżniamy first-party cookies (własne) oraz third-party-cookies. Własne pliki cookies, zapamiętują informację dotyczącą interakcji z podstawową stroną. Jednym z takich przykładów może być dodanie konta w ulubionym serwisie z funkcją “zapamiętaj mnie". Bez tego rozwiązania, gdyby własne pliki cookies były blokowane, musieliśmy uzupełniać nasze dane na nowo. Zazwyczaj są one nieszkodliwe, ponieważ nie 'szpiegują’ użytkowników.

Dosyć duże zmiany, jeśli chodzi o trendy w nadchodzącym czasie, będą dotyczyć third-party cookies. Takie mini pliki są generowane i umieszczane na urządzeniu użytkownika przez inną stronę internetową niż ta, którą użytkownik odwiedza. Przeglądając określoną kategorię na stronie, właściciel serwisu korzysta z serwisu reklamowego Google Ads i przekazuje mu te dane, w celu dostosowania reklam do tego, co przeglądaliśmy w trakcie naszej wizyty.

Cookies stanowią ogromną pomoc dla reklamodawców i usprawniają zbieranie danych. Natomiast sam Google zapowiedział w 2024 ciekawy eksperyment, gdzie w styczniu dla losowego 1% użytkowników Google Chrome 3rd party cookies zostaną wycofane.

 

Kontrola nad danymi i system Consent Mode

Odgórny nacisk nad tym, aby w zrozumiały dla użytkownika zarządzać jego danymi, zapoczątkował proces wdrażania zmian prawnych (RODO) oraz technologicznych (blokowanie ciasteczek). Tryb uzyskiwania zgód, który jest wdrażany na serwisach, nosi nazwę Consent Mode. Jest to format, za pośrednictwem którego odwiedzający portale są informowani o korzystaniu z plików cookies i mogą zaznaczyć te, na których zapisywanie się zgadzają.

Źródło: Google Consent Mode od DevaGroup

Istotne wyzwanie nie tylko stanowi wdrożenie takiego trybu, ale również poprawność jego implementacji.

 

Czy ja muszę to mieć?

Pomimo że można odnieść wrażenie “ociągania" klientów na wprowadzenie tego w swoich serwisach, wdrożenie Consent Mode jest obowiązkowe. Google coraz mocniej idzie w kierunku ochrony danych osobowych i prywatności. Dodatkowym faktem potwierdzającym są wysyłane maile i powiadomienia na niektórych kontach zawierających groźbę zawieszenia konta Google Ads, jeśli Consent mode nie będzie wdrożony w najbliższym czasie.

Źródło: Mail od Google w sprawie braku Consent Mode

 

Konwersje rozszerzone

Kolejny trend, który może być wyraźniej zauważalny to wprowadzenie konwersji rozszerzonych, które pozwalają na dokładniejsze śledzenie działań użytkownika na stronie, takich jak np. transakcje. Konwersje te łączą informacje o identyfikatorze i wartości konwersji z danymi użytkownika (e-mail, imię i nazwisko, adres, numer telefonu) za pomocą algorytmu szyfrowania SHA256. Dzięki temu system Google Ads może efektywniej łączyć kliknięcia w reklamę z zakupami lub wypełnieniem formularzy, nawet jeśli cookie użytkownika nie istnieje lub zostało usunięte. Choć trudno oszacować dokładny wzrost poziomu konwersji, wykorzystanie tej informacji przez sztuczną inteligencję może znacząco poprawić skuteczność kampanii reklamowych. W tym momencie możemy wprowadzać konwersje rozszerzone na kontach Google Ads. Funkcja ta pojawiła się również w fazie beta, w Google Analytics 4.

Źródło: Konwersje rozszerzone w kampaniach internetowych

 

Uczenie maszynowe i modelowanie w narzędziach analitycznych

W nowej wersji narzędzi analitycznych idziemy również w kierunku wdrażania i wykorzystywania rozwiązań machine learning (uczenia maszynowego), modelowania statystycznego opartego na sztucznej inteligencji oraz trendach. System automatycznie wzbogaca dane, korzystając z systemów uczących się (opracowanych przez Google) i przewiduje na tej podstawie przyszłe zachowania użytkowników. Również w całym narzędziu GA4, twórcy będą dążyć do ulepszenia profili klientów i tworzenia spójnych modeli danych.

Źródło: Modelowanie danych w Google Analytics 4

Źródło: listy odbiorców prognozowanych na podstawie takich zachowań użytkowników

Źródło: Proponowane trendy analiz w Google Analytics 4

 

Mainstream technologii AI

W 2024 roku, technologia sztucznej inteligencji (AI) staje się głównym nurtem w obszarze Search Engine Marketing (SEM) i marketingu, przynosząc znaczące zmiany i możliwości. Obserwujemy wciąż nowe ulepszenia w bieżących kampaniach jak niezmiennie aktualizowane i testowane Performance Max, ale także zapowiedzi nowości. Jedną z takich ciekawostek jest ogłoszenie przez Google powstanie nowego modelu językowego AI – Gemini. Model ten ma być używany w Search i Ads w USA w najbliższych miesiącach. Pojawiły się już też pierwsze zapowiedzi wdrożenia Search Generative Experience (SGE), do których dostęp został zauważony na jednym z kont w Holandii. Eksperymentalna wersja wyszukiwarki Google ma wykorzystywać sztuczną inteligencję do udzielania odpowiedzi kontekstowych na bardziej złożone pytania zadawane przez użytkowników. SGE ma nie tyle zastąpić nasze "stare reklamy", co stać się ich uzupełnieniem.

 

Rok 2024 w świecie SEM i marketingu cyfrowego – podsumowanie

Ten rok zapowiada się jako czas, w którym transparentność i etyka w przetwarzaniu danych osiągają pierwszoplanowe znaczenie, równocześnie otwierając drzwi do bardziej świadomego i zaangażowanego podejścia do marketingu cyfrowego. Natomiast najnowsze trendy z branży SEM będzie można poznać podczas semWAW#2 – startup edition już 22 marca 2024 roku w Campusie Google w Warszawie. Jako patron medialny serdecznie zapraszamy na to wyjątkowe wydarzenie biznesowe. Więcej informacji i bilety tutaj: https://semwaw.pl/.

 

Artykuł przygotowała: Aleksandra Pizoń-Liwocha – Senior SEM Specialist w DevaGroup. Certyfikowana Specjalistka Google Ads oraz uczestniczka programu Digital Champions Program. Zajmuje się zarządzaniem kampaniami w Google Ads i Facebook Ads. Uwielbia patrzeć, jak przychody Klientów rosną i z zafascynowaniem poszerza horyzonty w marketingu internetowym. Relaksuje się podczas intensywnych wyjazdów i wędrówek po górach. Po intensywnym dniu lubi się zaszyć w kuchni lub wyciszyć z dobrą książką.

 

Popularny portal biznesowy PolecanyBiznes.pl to skarbnica wiedzy oraz najnowszych trendów dla przedsiębiorców.

Powiązane artykuły

Napisz komentarz