PolecanyBiznes.plMateriały partneraOdszkodowanie za opóźniony lot – kompendium wiedzy
Odszkodowanie za opóźniony lot - kompendium wiedzy

Odszkodowanie za opóźniony lot – kompendium wiedzy

przez Renata Zielezińska
Artykuł sponsorowany

Przedsiębiorcy często podróżują samolotami w różnorodnych celach biznesowych. Biorą udział w wydarzeniach biznesowych, prowadzą rozmowy z zagranicznymi kontrahentami i potencjalnymi partnerami biznesowymi z całego świata. Jednak opóźnione loty są dla nich nie tylko niedogodnością, ale także sporym utrudnieniem. Kiedy i jak można otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot? Przygotowałam kompendium wiedzy na ten temat.

 

Opóźnienia w lotach samolotów a plany przedsiębiorców

Opóźniony lot zazwyczaj jest bardzo frustrujący dla pasażerów, również dla przedsiębiorców, którzy latają klasą biznes i w klasie ekonomicznej. Może przyczynić do zakłócenia harmonogramu podróży biznesowej, utrudnić ważne spotkania biznesowe czy udział w targach i zagranicznych misjach biznesowych, tym samym utrudniając możliwość rozwoju biznesu i prezentacji firmy.

 

Prawa pasażera w przypadku opóźnionego lotu

Zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej nr 261/2004 wprowadzonym w 2004 roku za opóźnienie lotu przysługuje odszkodowanie, o które można się ubiegać w przypadku gdy:

  • opóźnienie wynosi co najmniej 3 godziny;
  • linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność za opóźnienie;
  • jego przyczyną nie były nadzwyczajne okoliczności, na które linie lotnicze nie miały wpływu.

Wśród takich nadzwyczajnych okoliczności wyróżnić można niekorzystne warunki atmosferyczne, zderzenie z ptakami, konflikty polityczne, niepokoje społeczne, strajk pracowników kontroli ruchu lotniczego czy zagrożenia bezpieczeństwa. Problemy techniczne nie są traktowane jak okoliczność nadzwyczajna, ponieważ konserwacja samolotów wchodzi w zakres obowiązków linii lotniczych.

Warto też pamiętać, że linie lotnicze nie zawsze informują o przyczynach opóźnienia. Firma Air Cash Back to ekspert ds. odszkodowań za opóźniony lot, który dysponuje odpowiednimi narzędziami i zasobami, by dowiedzieć się, co jest podstawą opóźnienia lotu.

 

Opóźniony lot – jakie prawa ma pasażer?

Jeśli Twój lot jest opóźniony, masz prawo do:

  • rekompensaty finansowej
  • zwrotu kosztu zakupu biletu lub zmiany trasy
  • bezpłatnej opieki (zakwaterowanie w hotelu, wyżywienie, napoje, transport z lotniska do miejsca zakwaterowania).

Co więcej, według Europejskiego Centrum Konsumenta w przypadku opóźnienia powyżej 2 godzin pasażer ma prawo otrzymać posiłek i napoje w ilościach odpowiednio dostosowanych do czasu oczekiwania. Jeśli zaś nastąpi konieczność oczekiwania przez co najmniej jedną noc na lot zastępczy, pasażer ma prawo do zakwaterowania w hotelu na koszt linii lotniczych, a także do transportu pomiędzy lotniskiem i hotelem. A także prawo do zwrotu kosztu biletu albo innego połączenia, w przypadku, gdy opóźnienie wyniesie ponad 5 godzin. Jeśli linie lotnicze nie zapewnią mu prawa do opieki, może domagać się zwrotu kosztów na podstawie paragonów lub faktur.

 

Co to jest odszkodowanie za opóźniony lot?

Odszkodowanie za opóźniony lot nie ma żadnego związku z zakupionym biletem. Jest to rekompensata finansowa za stracony czas oraz niedogodności spowodowane opóźnionym lotem. Wysokość odszkodowania za opóźnienie lotu zazwyczaj zależy od długości opóźnienia i odległości, jaką masz do pokonania.

 

Kiedy przysługuje i ile wynosi odszkodowanie za opóźniony lot?

Odszkodowanie za opóźniony lot uzależnione jest od lokalizacji miejsca docelowego, a także długości trasy i może ono wynieść od 250 do 600 Euro. Przewoźnik lotniczy ma obowiązek wypłacić zadośćuczynienie za opóźniony lot w przypadku gdy:

  • Od jego daty nie minęło 12 miesięcy.
  • Opóźnienie w dotarciu do miejsca podróży wyniosło co najmniej 3 godziny.
  • Wynikało jedynie z problemów technicznych lub innych trudności linii lotniczych.

 

Jak starać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Reklamację w sprawie opóźnionego lotu można zgłosić bezpośrednio u przewoźnika, wypełniając odpowiedni wniosek. Jeśli zakłócenia są konsekwencją jego zaniedbań, to powinien wypłacić odszkodowanie. Trzeba jednak wiedzieć, że linie lotnicze nie zawsze odpowiadają korzystnie na roszczenia klientów, a proces ich rozpatrywania może być żmudny i czasochłonny. W związku z tym dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług specjalistów, którzy znają się na prawie lotniczym. Na przykład firma AirCashBack już od 10 lat skutecznie wspiera pasażerów w uzyskiwaniu odszkodowań za opóźnione czy odwołane loty. Firma pobiera opłatę za swoje usługi dopiero w momencie, gdy otrzymasz rekompensatę finansową.

Powiązane artykuły

Napisz komentarz