Spis treści
Branża kosmetyczna jest niezwykle konkurencyjna. Nieustannie fascynuje mnie od lat. Dlatego z prawdziwą przyjemnością poznałam historię firmy Farouk System Polska. Zapraszam do lektury rozmowy z Maciejem Mikulskim — jej właścicielem oraz producentem marek Bioelixire, Mysterium, Sunplex. Wykorzystuje 30 lat doświadczenia w branży kosmetycznej, wprowadza na rynek innowacyjne kosmetyki do włosów i skóry głowy. Nadal widzi niezagospodarowane nisze oraz nowe możliwości w tym segmencie rynku. Oto historia firmy Farouk Systems Polska.
Jak długo pracujesz w branży kosmetycznej i jaka jest historia firmy Farouk Systems Polska?
Kosmetykami zajmuję się już od 1990 roku, a moja historia jest podobna do tysięcy innych w tym kraju. To moja trzecia firma, którą prowadzę razem z moimi dwoma braćmi. Na początku sami byliśmy przedstawicielami handlowymi we własnej firmie. Dzięki temu doskonale poznaliśmy branżę kosmetyczną z obu stron: sprzedawców i sieci handlowych, jak i konsumentów. Zwiedziłem wtedy całą Polskę, a to doświadczenie dało mi najwięcej. Początkowo zajmowaliśmy się dystrybucją amerykańskich kosmetyków, aż w końcu zaczęliśmy produkować własne. Bardzo dobrze poznaliśmy branżę – wiedzieliśmy, jakie produkty chcemy wprowadzać na rynek. Powoli budowaliśmy firmę, zatrudniając sprzedawców, wynajmując i kupując nowe pomieszczenia, dostosowując się do ciągle zmieniających się podatków i upodobań rynku. Ten proces rozwoju nadal trwa i – po ponad 30 latach – nadal widzę w naszej branży niezagospodarowane nisze oraz nowe możliwości.
Uważasz, że branża kosmetyczna to trudny biznes?
Myślę, że każdy, kto prowadzi firmę, określa swoją branżę jako trudną. W kosmetykach jest duża, a nawet ogromna konkurencja. Na rynku rywalizują z nami koncerny kosmetyczne, duże firmy krajowe i zagraniczne oraz tysiące małych, średnich i mikrofirm, produkujących oraz sprzedających kosmetyki. Zaletą branży jest stały wzrost rynku kosmetyków w Polsce i na świecie. Czyli tort, którym się żywimy, jest każdego roku większy. Może dzięki temu łatwiej przetrwać w otoczeniu tak dużej konkurencji.
Jakie kosmetyki oferuje firma Farouk i kto jest jej klientem?
Produkujemy kosmetyki i jesteśmy dystrybutorami kilku marek kosmetycznych w Polsce i Czechach. Nasze produkty sprzedajemy w salonach fryzjerskich, salonach kosmetycznych i sieciach detalicznych. Specjalizujemy się w kosmetykach do włosów i skóry głowy. Naszymi klientami są osoby, które chcą świadomie dbać o włosy, ale nie tylko. Ofertę kierujemy też do tych, którzy nie chcą się zastanawiać, jaki szampon lub, którą odżywkę wybrać, a zależy im na dobrym składzie i efektach. Stale doskonalimy składy sprzedawanych kosmetyków – chcemy, żeby działały jak najlepiej, a jednocześnie były niedrażniące i neutralne dla środowiska naturalnego.
W 2023 roku planujemy wprowadzić na rynek produkty bardziej specjalistyczne i apteczne, np. wspomagające leczenie ran, oparzeń czy odleżyn. Obecnie jesteśmy w fazie badań prowadzonych przez naukowców związanych z branżą medyczną. Nie mogę jeszcze za wiele zdradzić, ale już teraz jestem pewny, że to będą intrygujące propozycje, dotąd niedostępne w naszym kraju.
Jakie kosmetyki znajdziemy w Farouk Systems Polska?
Nasze marki własne to Bioelixire, Mysterium oraz Sunplex. Jesteśmy dystrybutorem (w Polsce i Czechach) marek fryzjerskich CHI, Biosilk, Be Hair oraz AlterEgo Italy i RR Line.
Marka Bioelixire jest dostępna w większości sieci w Polsce, a już teraz wiemy, że w 2023 roku pojawi się w kolejnych sieciach. Nasze produkty są również dostępne w wielu sklepach i drogeriach online.
A sukcesy… możesz się nimi pochwalić?
Mamy jako firma już kilka patentów, a kolejne zgłoszenia są w toku. Nasze kosmetyki są na półkach niemal w każdym miejscu w Polsce, a świadomość marek Bioelixire i Biosilk stale wzrasta.
Jednak naszym największym sukcesem jako Farouk Systems Polska jest przedsięwzięcie, którego podjęliśmy się po 24 lutego 2022 roku. Wraz z naszymi zagranicznymi partnerami pomagamy około 70 uchodźcom z Ukrainy, którzy przebywają na terenie Poznania. Wynajęliśmy kilkanaście mieszkań i jeden dom. W całości pokrywamy koszty tych mieszkań, wspomagamy leczenie i rehabilitacje osób, które tego wymagają. Dopłacamy lub płacimy za szkolenia zawodowe, w tym naukę języka polskiego. W tę pomoc bezinteresownie zaangażowało się większość osób z firmy – Ci sami, którzy na co dzień pracują nad sukcesem marek Bioelixire czy Mysterium. To nie było i nie jest łatwe, ze względu na barierę językową, niechęć do proszenia o pomoc czy prywatne komplikacje. Zmierzyliśmy się z różnymi sytuacjami: chorobą onkologiczną, potrzebą rehabilitacji dla chłopca z autyzmem czy traumą wojenną. W jednej z rodzin urodziło się dziecko. To wszystko, co udało nam się zrobić, postrzegam jako sukces całego naszego zespołu. Kilkoro naszych podopiecznych wystąpiło w reportażu "Postrzyżyny".
Na czym polega Twoja codzienna praca?
Ja głównie zajmuję się planowaniem i tworzeniem nowych kosmetyków. Utrzymuję kontakty z naszymi partnerami zagranicznymi i wspomagam marketing. Jesteśmy firmą średniej wielkości, gdzie szefowie muszą być trochę uniwersalni. Często sprawdzamy szczegóły danych zagadnień i dzielimy się doświadczeniem z dużo młodszymi pracownikami. Jak każdego szefa, moja rola nie ogranicza się do jednej rzeczy, choć dobrze działa u nas delegowanie zadań i nie zajmuję się wszystkim.
W jaki sposób promujesz swój biznes i firmę Farouk Systems Polska?
Promocja biznesu to dzisiaj w ponad połowie social media, drugą połową jest dobra jakość produktu i dostępność kosmetyków. Kilka działów w naszej firmie działa na różnych obszarach – marketingu bezpośredniego, internetowego i społecznie zaangażowanego. W 2023 roku chcemy jeszcze bardziej zaangażować się w ten ostatni. W bieżącym roku kalendarzowym byliśmy obecni m.in. na targach Hair & Beauty w Katowicach, a na przyszły rok przygotowujemy się na targi zagraniczne. Mimo niezaprzeczalnego rozwoju e-commerce nadal mocno stawiamy na sprzedaż i kontakt bezpośredni. Poza korzyściami biznesowymi, po prostu lubimy naszych klientów i współpracowników.
Czy prowadzenie firmy w branży beauty to trudne wyzwanie?
Jeśli chcesz osiągnąć sukces, to musisz mierzyć się z dużą ilości trudności. Myślę, że te trudności, problemy i ciągłe zmiany mnie nakręcają. Jestem pracoentuzjastą. Cieszę się w niedziele pod wieczór, że już za chwilę poniedziałek. 😊 Ciągłe kroki do przodu, zmiany w składach kosmetyków i opakowaniach, żeby odpowiedzieć na potrzeby klientów i zmieniające się trendy na rynku, powodują, że czuję, że żyję. To pewnie podobne uczucie, jakie mają osoby szybko jeżdżące motocyklem, miłe uczucie słodkiego smaku adrenaliny w ustach.
A trudności, wyzwania, z którymi musisz się z mierzyć… napotykasz jakiekolwiek w swoim biznesie?
Największym "wyzwaniem" jest stworzenie dobrego zespołu. Zebranie dobrego składu czasami trwa latami. To ludzie budują firmę; ich zaangażowanie, chęć rozwoju i konkurowania. Większość pracowników po dwóch latach jest w pełni wydajna. Duża część naszego zespołu to pracownicy, którzy są z nami od początku istnienia firmy – nierzadko jest to staż kilkunastoletni. 15 czy 20 lat to częsty wynik w Farouk System Polska. Nie było łatwo zbudować taki zespół, ale cieszy mnie, że udało się tak dobrze dopasować do wzajemnych potrzeb i oczekiwań.
Drugim wyzwaniem jest ogromna konkurencja. W naszej branży na polski rynku są produkty z prawie 100 państw. Oni chcą przyjść do nas ze swoimi produktami, a my chcemy przyjść do ich krajów ze swoimi kosmetykami.
Dbasz o budowanie świadomości Farouk System Polska i marek kosmetycznych w jej portfolio?
Cały czas budujemy świadomość marek, które sprzedajemy i produkujemy. To mozolny proces, codzienna praca, ale miło jest oglądać kosmetyki, za które jesteś odpowiedzialna lub odpowiedzialny na półkach w salonach fryzjerskich, w tradycyjnych drogeriach czy na pierwszych stronach sklepów internetowych. Miło jest widzieć, jak blogerzy czy influencerzy chwalą Twoje kosmetyki, a jeszcze milej, gdy konsumenci je kupują.
W jaki sposób umacniasz świadomość własnej marki, by dotrzeć do kolejnych klientów lub zadbać o tych lojalnych?
To dzisiaj głównie działania w social mediach, czyli Facebook, Instagram i Tik-Tok. Dodatkowo wspieramy się kampaniami reklamowymi w Google i influencer marketingiem. Do tego spójna myśl w produkcji kosmetyków. Chcemy się wyróżniać jakością, czuję potrzebę, aby nasze kosmetyki faktycznie pomagały ludziom rozwiązywać konkretne problemy włosów i skóry głowy. Wszystkie nasze kosmetyki testujemy dermatologicznie na wrażliwej skórze, aby zminimalizować ryzyko podrażnień. Mamy kosmetyki o specjalnej jakości, którą opatentowaliśmy w Unii Europejskiej – to znak Essence of Nature. Pracujemy także nad kosmetykami dla osób z poważnymi problemami skórnymi. Obecnie prowadzimy prace nad 20 nowymi kosmetykami.
Wprowadzimy w 2023 opakowania, które pochodzą w 90 – 100% z recyklingu. Poza tym mamy dużą grupę kosmetyków wegańskich z ponad 95% naturalnymi składnikami – chcemy tworzyć więcej produktów, które będą odpowiednie dla wegan i bezpieczne dla środowiska.
Z Maciejem Mikulskim z Farouk Systems Polska rozmawiała Renata Zielezińska.