Spis treści
Branża eventowa przeszła mnóstwo różnych zmian w ciągu ostatnich lat. Nowe technologie sprawiają, że ludzie doświadczają wydarzeń w zupełnie odmiennych sposób. Fakt ten sprawia, że organizatorzy konferencji i eventów robią wszystko, co tylko mogą, aby ich wydarzenia okazały się niezwykłym sukcesem. Poznaj najważniejsze trendy w event marketingu, na które należy zwrócić uwagę w 2023 roku.
Zrównoważony rozwój
Obawy związane ze zmianami klimatycznymi są jednym z popularnych tematów ostatniej dekady. Kryzys klimatyczny i zrównoważony rozwój znalazły się na szczycie listy priorytetów także dla branży eventowej. W związku z tym organizowanie zrównoważonych wydarzeń będzie ogromną siłą napędową w nadchodzących miesiącach. Wielu organizatorów wydarzeń biznesowych oraz konferencji dla firm i przedsiębiorców szuka sposobów na zmniejszenie wpływu wydarzeń na naszą planetę. Jest wiele do zrobienia w tej kwestii. Ekologia wypełni zatem branżę eventową, tradycyjnie uznawaną za generującą mnóstwo odpadów — po plastikowych butelkach, jedzeniu czy wyrzucanych po zakończeniu imprezy gratisach.
Istnieje wiele możliwości, by zorganizować bardziej zrównoważone eventy. Można rozpocząć od sprzedaży cyfrowych biletów i konieczności ich drukowania, zastąpienia plastikowych butelek i sztućców tymi biodegradowalnymi, wykorzystywania lokalnych i sezonowych produktów w menu cateringu czy przekazywania resztek jedzenia pozostałego po eventach lokalnym organizacjom dobroczynnym, czy oddawania go do jadłodzielni. Wielu organizatorów wprowadza też możliwość uczestniczenia w wydarzeniu online oraz offline.
Wydarzenia nastawione na doświadczanie uważności oraz zdrowie i dobre samopoczucie
Długie godziny w pracy i brak balansu pomiędzy życiem zawodowym i osobistym staje się już "passe". Pracownicy wolą pracować mądrze, przywiązując większą uwagę do dobrego samopoczucia i zdrowia psychicznego. W jaki sposób łączy się to z wydarzeniami i konferencjami? Otóż przeładowane programy wydarzeń wypełnione do granic możliwości warsztatami i seminariami będzie przestarzałym podejściem. To nowoczesne będzie uwzględniać ćwiczenia uważności, świadomego oddechu i dobrego samopoczucia niezależnie od branży, dla której zostanie zorganizowane. Warto pomyśleć o warsztatach jogi i medytacji, warsztatach self-love oraz zaproponowaniu przestrzeni do wyciszenia lub kreatywności, stref wolnych od technologii, sesji wellness czy zajęć na świeżym powietrzu. Dobrą praktyką będzie także skupienie się na zdrowej żywności, która podniesie poziom energii uczestników eventów.
Wydarzenia hybrydowe
Czasy pandemii i lock downów przyczyniły się do popularyzacji wydarzeń online, które wielu uczestnikom pozwalają zaoszczędzić mnóstwo czasu związanego z dotarciem na event. W związku z tym wydarzenia hybrydowe — czyli takie, w których uczestnicy mają możliwość wziąć udział online lub offline zyskują na popularności. Choć wiąże się to z większym zasięgiem eventu, to zdecydowanie stawia przed organizatorami mnóstwo wyzwań.
Mniejsze i bardziej kameralne imprezy
Duże i efektowne wydarzenia niewątpliwie napawają dumą. W opozycji do spotkań online i eventów hybrydowych rośnie zapotrzebowanie na mniejsze imprezy biznesowe, które zapewnią możliwość kontaktu osobistego, networkingu i nawiązania wzajemnych relacji biznesowych. Kameralne wydarzenia poza możliwościami marketingowymi są szansą na zbudowanie zaufania i lepsze zaangażowanie odbiorców. Konsumenci poszukują autentyczności w markach i tracą zaufanie do dużych biznesów. Stworzenie okazji do rozmów indywidualnych sprawia, że marka osobista zyskuje na znaczeniu w porównaniu z ogromną korporacją "bez twarzy".
Unikalne i butikowe przestrzenie eventowe
Kolejnym, zyskującym na popularności, trendem w branży eventowej, jest organizowanie wydarzeń w atrakcyjnym wizualnie miejscu. Fakt ten angażuje uczestników do publikowania zdjęć z wydarzenia w mediach społecznościowych. Nieszablonowymi miejscami, w których warto organizować eventy, będą: stodoły, ogrody, galerie sztuki, magazyny czy przestrzenie coworkingowe. Ciekawą opcją będzie także urocze siedlisko, przytulny plener udekorowany łańcuchami świetlnymi czy brzeg jeziora.
Wydarzenie jako wyjątkowe doświadczenie
Jak sprawić, by biznesowe eventy były bardziej wartościowe dla uczestników? Niektóre elementy wydarzeń są naturalnie tymi bardziej empirycznymi. Na przykład poprzez food trucki, torby z gadżetami, występy artystów, dodatkowe atrakcje dla VIP-ów czy fotobudki.
Warto wspomnieć, że doświadczanie wydarzenia zaczyna się na długo przed jego rozpoczęciem i pozostaje na długo po zakończeniu. Zaangażowanie uczestników można przełożyć na generowanie sprzedaży, budowanie PR wydarzenia oraz w celu zebrania opinii. Intrygujące aktywności podczas wydarzeń firmowych i biznesowych utrzymują zaangażowanie uczestników. Dobrym pomysłem jest zaplanowanie wyjątkowych atrakcji takich jak:
- Pokazy barmańskie — spektakularne i krótkie wystąpienia utalentowanych barmanów, którzy robią wyjątkowe show, podrzucając butelki i przygotowując trunki.
- Degustacje podczas wydarzeń mogą obejmować czekolady, sery, cygara oraz różnorodne trunki, w tym także degustacje wina, degustacje whisky czy piwa.
Reasumując, kluczem do wyróżnienia się i przyciągnięcia uczestników w event marketingu jest uwzględnienie ich potrzeb. Biorąc pod uwagę trendy związane z wydarzeniami w 2023 roku, masz szansę przekłuć je w niebywały sukces.