Spis treści
SEO, pozycjonowanie i link building są niezbędne, by zdobyć rozpoznawalność online i wyprzedzić konkurencję w wyszukiwarkach. Zwiększają ilość klientów i przekładają się na zarobki. Mimo to kwestie pozycjonowania, SEO i link buildingu nadal pozostają niezrozumiałe dla wielu przedsiębiorców. Przygotowałam kompendium wiedzy, w którym wspólnie z ekspertami SEO zdradzam, dlaczego SEO jest istotne dla Twojej firmy oraz odpowiadam na popularne pytania.
Co to jest SEO?
SEO to skrót od "Search Engine Optimization". Oznacza proces optymalizacji strony internetowej, którego celem jest poprawa pozycji strony www w wynikach wyszukiwania. Wymaga zrozumienia, jak działają wyszukiwarki, czego szukają ludzie i dlaczego ludzie tego szukają. Działania SEO mają sprawić, że strona staje się atrakcyjna dla użytkowników i wyszukiwarek. Szereg czynności SEO możemy podzielić na te, które należy wykonać na stronie internetowej (on-page) oraz te poza stroną internetową (off-page).
On-page SEO
On-page SEO to działania w obrębie strony www, wśród których wyliczyć można:
- dobrze napisaną i zoptymalizowaną treść
- dopasowanie strony www do urządzeń mobilnych
- słowa kluczowe,
- zdjęcia i filmiki
- crawling i indeksowanie
- szybkość strony internetowej
- dopasowanie do intencji użytkownika
Off-page SEO
Off-page SEO to działania poza stroną internetową, które mają zbudować jej autorytet. A są to linki odsyłające do strony z zaufanych domen, czyli link building oraz interakcje w mediach społecznościowych i opinie.
Co to jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie stron internetowych często jest mylone z optymalizacją SEO. To różnorodne działania, które poprawiają widoczność strony w wyszukiwarkach na konkretne słowa kluczowe. Na przykład portalowi biznesowemu PolecanyBiznes.pl, który jest idealną przestrzenią dla przedsiębiorców oraz ludzi biznesu, zależy na tym, aby pozycjonować się na słowa kluczowe "portal biznesowy" czy "portal ludzi biznesu". Ale nie tylko, ponieważ mamy takie marzenie, aby znajdować się w wyszukiwarkach na wysokich pozycjach na hasła: "wydarzenia biznesowe", "katalog polecanych firm", "historie ludzi biznesu", "biznes mamy", "biznes taty", "kobiecy biznes", "męski biznes", "wywiady biznesowe", " porady biznesowe" i kilka innych wartościowych dla nas fraz kluczowych.
Co to jest link building?
Link building to absolutny must-have w pozycjonowaniu strony internetowej, który polega na zdobywaniu dobrej jakości linków przychodzących z artykułów sponsorowanych, portali, blogów, katalogów, forów internetowych czy presell pages. Bardzo istotne w link buildingu są wartościowe treści, które zwiększają zaangażowanie, ilość wyświetleń i konwersję. Warto korzystać także z linkowania wewnętrznego, czyli linkować do artykułów czy kategorii wewnątrz własnej strony internetowej.
Pozycjonowanie, SEO i link building — wypowiedzi ekspertów z agencji SEO
Nieustannie szlifuję swoją wiedzę z zakresu SEO, pozycjonowania i link buildingu, którą wykorzystuję na portalu biznesowym PolecanyBiznes.pl, portalu kosmetyczno-urodowym TrustedCosmetics.pl oraz blogu lifestylowym SposobyNaZycie.pl, a także tworząc teksty SEO na zamówienie dla klientów. Choć mogę się pochwalić pewnymi sukcesami, to jednak nie czuję się ekspertką w tej dziedzinie. Dlatego zapytałam kilka trudnych pytań seowcom. Mam nadzieję, że ich odpowiedzi rozwieją twoje wątpliwości i sprawią, że wiedza o pozycjonowaniu, SEO oraz link buildingu będzie bardziej zrozumiała.
Działania SEO a promocja biznesu
– "Podstawowy powód, który przemawia za stosowaniem SEO w przypadku biznesu to możliwość pozyskiwania, dzięki temu wartościowego ruchu. Nie jest to puszczany na ślepo mailing lub kampania CPC (Cost Per Click), gdzie jeden nieopatrzny ruch może spowodować przepalenie części budżetu. Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek sprzyja większej dostępności serwisu dla użytkowników aktywnie poszukujących informacji dotyczących zagadnień poruszanych w naszej witrynie.
Warto przy tym zrozumieć, że SEO nie polega na jakimś sztucznym upychaniu słów kluczowych na stronie. W mojej ocenie to raczej zbiór różnego rodzaju aktywności, mających na celu podniesienie atrakcyjności strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google (oraz innych wyszukiwarek). Działania te pod wieloma względami mogą pomóc w promowaniu biznesu, abstrahując już od kwestii zdobywania wyższych pozycji w wyszukiwarce. Mowa tu bowiem o:
- a) usprawnieniu technologicznym strony — jej szybkości i funkcjonalności pod kątem UX;
- b) tworzeniu atrakcyjnych treści, które pomagają w pozycjonowaniu, ale również kreują wizerunek eksperta w branży;
- c) budowaniu relacji z mediami i partnerami pod kątem link buildingu, np. moja wypowiedź dla portalu PolecanyBiznes.pl jest tego przykładem ;-);
- d) skonfigurowaniu analityki, co sprzyja lepszym wynikom w innych podejmowanych działaniach, np. kampaniach Google Ads, FB Ads, marketing automation na sklepie — wszystko to stanowi naczynia połączone.
Mówiąc inaczej, dbanie o SEO w wymiarze praktycznym oznacza wdrożenie wielu dobrych praktyk, które pomogą nam nie tylko w pozycjonowaniu, ale również na wielu innych polach. Warto to robić i do tego zachęcam" – radzi Korneliusz Smolik, CEO w Agencji SeoFly.
Dlaczego warto dbać o SEO na stronie www?
– "Dbając o SEO, możesz pokazać swój biznes ludziom, dotrzeć do potencjalnych klientów, bez potrzeby rozbudowywania miliarda kanałów sprzedaży. To ważne szczególnie w przypadku tych mniejszych firm, gdzie budżet może być mocno ograniczony, a zasoby niewystarczające na właściwą pracę z wieloma kanałami. Lepiej zadbać o jedno źródło zleceń, niż zaniedbać cztery. Łącząc SEO — czyli optymalizację strony, z procesem pozycjonowania, pozyskasz ruch na swoją stroną lub projekt. To od twoich działań zależy, czy ten ruch da się zmonetyzować.
Dbanie o SEO strony to poświęcanie uwagi elementom technicznym, ale także, a może przede wszystkim — zawartości i treści. SEO pozwala pozyskiwać ruch, poprzez dzielenie się własną wiedzą, co oznacza sytuację win-win. Znasz się na temacie, dzielisz się tym na swojej stronie, Google to widzi i tak trafiasz do ludzi. W dużym uproszczeniu oczywiście, bo trzeba robić to z głową i pisać faktycznie wartościowe rzeczy. Łącząc to z odpowiednią optymalizacją contentu i elementów technicznych można nawet na małych projektach zdziałać duże rzeczy.
Jasne, nie mam zamiaru nikogo przekonywać, że wystarczy tylko napisać artykuł, a za miesiąc będzie on w topie na bardzo grube frazy. To tak nie działa. Pisząc jednak na bardziej niszowe tematy, związane ze swoją branżą, możesz relatywnie szybko wskoczyć wysoko w wyniki wyszukiwania i pozyskać klientów. Działa to tak w przypadku firm, ale także w przypadku sklepów internetowych, marek osobistych, czy rękodzieła. Nikt nie mówi, że musisz przebijać się na bardzo konkurencyjne produkty. SEO jest na tyle elastyczne, że mniejszymi, mniej konkurencyjnymi frazami, możesz zbudować sobie ruch, który przyprowadzi do Ciebie klientów i zwiększy sprzedaż. No i będzie pracował stale, nie zaś, jak kampanie, tylko wtedy, gdy są uruchomione. Ba, mało tego, czasem wystarczy pozyskać lokalny ruch, aby w wystarczająco rozbujać biznes! Wystarczy poświęcić czas i energię na optymalizację.
SEO pomaga budować autorytet, zarówno jako autor, jak i marka. Skoro ludzie widzą Twoją stronę na różne zapytania, wchodzą na artykuły, produkty, szkolenia, czy e-booki, to zaczynasz zapadać im w pamięć. Skoro ludzie zapamiętują Twój brand, chętniej do Ciebie wrócą i wybiorą to, co oferujesz, zamiast szukać po omacku. SEO może świetnie działać na rynku lokalnym — poprzez wizytówkę Google, jak i globalnym, poprzez stronę www z wartościowymi treściami. Czasem wystarczy tylko wejść na odpowiednią drogę i systematycznie pracować. Dobra optymalizacja, nawet przy marginalnym udziale linków, pomoże pozyskać ruch na mniej popularne frazy.
Trafiają do mnie często lokalne firmy, które nie mają pomysłu, jak przebić się w gąszczu wielkich molochów, które zajęły dla siebie wyniki organiczne. Systematyczną pracą i pomysłem, pokazuję im, że SEO i pozycjonowanie może dla nich zarabiać, nawet gdy mówimy o małych i niszowych projektach" – podkreśla Michał Płomiński — seowiec, copywriter, project manager, twórca brandu kreacjamarki.pl, który pomaga markom znaleźć swoje miejsce na rynku i dotrzeć do właściwych klientów.
Jakie czynniki mają znaczenie dla on-site SEO?
– "Z racji tego, że specjalizuję się w działaniach Onsite, to najważniejszych czynników w SEO szukałbym właśnie w tej części pozycjonowania. Konkretnych czynników, które mają znaczenie dla SEO, jest bardzo dużo i można je wymieniać bez końca. Często zapomina się jednak o czynnikach ludzkich, które decydują o sukcesie, a w mojej opinii głównym czynnikiem jest zaangażowanie. Co rozumiem przez zaangażowanie? W momencie, kiedy współpracujemy z agencją SEO lub freelancerem, to zaangażowanie rozumiem na dwóch płaszczyznach. Pierwsza to odpowiadanie specjaliście na wszystkie jego maile i telefony — jeżeli jest to zgoda na wdrożenie, to akceptujemy, jeżeli jest to prośba o dodatkowe informacje, to ich udzielamy itd. Z drugiej strony — nie zostawiamy wszystkiego w rękach agencji, tylko sami również interesujemy się tym procesem, więc na przykładzie raportów. Oczekujmy od drugiej strony czegoś więcej, aniżeli tabelki z pozycjami — niech znajdą się tam informacje odnośnie do wdrożeń technicznych, jaki content został przygotowany na naszą stronę, jakie linki zostały pozyskane, a w konsekwencji, jakie to przyniosło efekty i jaki jest plan na dalsze działania. W Top Online mówimy na to "responsywność", więc w przypadku tego rodzaju współpracy jesteśmy responsywni z dwóch stron. Jeżeli realizujemy SEO samodzielnie, to wtedy zaangażowanie trzeba podzielić na 3 etapy:
1. Nauka, ponieważ musimy sporo czasu poświęcić na zdobycie wiedzy, aby przejść do praktyki. Tutaj mogę polecić nasz kurs SEO Samodzielni oraz naszą książkę.
2. To właśnie praktyka, czyli przechodzimy już do działania i nie traktujemy ich po macoszemu, albo nie realizujemy SEO, jak nam się przypomni. Stawiamy sobie jasny cel i poświęcamy na niego 30-60 minut dziennie przez wiele miesięcy.
3. Poziom zaangażowania to cierpliwość, bo efekty w pozycjonowaniu są przede wszystkim rozumiane różnie — dla SEO-wca wzrost widoczności to już efekt, a dla Klienta jest to ruch, albo najlepiej sprzedaż. A zarówno ruch, jak i konwersja pojawiają się po wielu miesiącach pracy. Dlatego cierpliwość i niepoddawanie się to ten trzeci filar zaangażowania dla realizowania SEO Samodzielnie" – podpowiada Kamil Stasiak — Head of SEO Top Online.
Zachęcam także do lektury drugiej części artykułu pt.: Pozycjonowanie, SEO i link building — poradnik dla przedsiębiorców cz. 2.