Spis treści
SEO, pozycjonowanie i link building są niezbędne, by zdobyć rozpoznawalność online i wyprzedzić konkurencję w wyszukiwarkach. Zwiększają ilość klientów i przekładają się na zarobki. Mimo to kwestie pozycjonowania, SEO i link buildingu nadal pozostają niezrozumiałe dla wielu przedsiębiorców. Przygotowałam kompendium wiedzy, w którym wspólnie z ekspertami SEO zdradzam, dlaczego SEO jest istotne dla Twojej firmy oraz odpowiadam na popularne pytania. Zapoznaj się także z pierwszą częścią artykułu pt.: Pozycjonowanie, SEO i link building — poradnik dla przedsiębiorców cz. 1, a teraz zapraszam do lektury drugiej części.
Kiedy pozycjonowanie się zwróci?
– "To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez osoby, które dopiero zapoznają się z tą formą promocji i są o krok od podjęcia decyzji czy w nią zainwestować. Żartobliwie można na nie odpowiedzieć: "Wtedy kiedy przychód z klientów będzie wyższy niż nakład na marketing".
Pisząc już natomiast całkiem, poważnie na wstępie należy sobie uświadomić, że pozycjonowanie strony internetowej to długotrwały proces, którego wyniki nie pojawiają się natychmiast. Słowem kluczowym jest słowo "proces", bo w wielu przypadkach oprócz osiągnięcia wysokich pozycji pod konkretnymi frazami kluczowymi konieczna będzie również praca nad utrzymaniem tych wyników.
Skuteczne pozycjonowanie to rezultat wielu czynników, które mogą wpłynąć na to, kiedy Twoja strona zacznie pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania oraz kiedy zaczniesz zauważać realnych klientów, którzy odwiedzają Twoją stronę. Najważniejszym z nich jest konkurencja w Twojej branży – im jest ona większa, tym czas na osiągnięcie zadowalających wyników może być dłuższy (konkurencja może prowadzić podobne działania).
Drugim czynnikiem jest stan obecny strony przed rozpoczęciem działań, a więc jej bieżąca pozycja w wyszukiwarce, oraz poziom jej zoptymalizowania (dostosowania) pod kątem wyszukiwarki, jakość treści i częstotliwość ich aktualizacji. Nie bez znaczenia pozostają również czynniki takie jak dynamika, z jaką wprowadzane będą na stronie istotne z punktu widzenia pozycjonowania strony zmiany. Im szybciej dostosujemy stronę do wymogów wyszukiwarki, tym szybciej możemy uzyskać pozytywne efekty. A także budżet, jaki zainwestujemy w pozycjonowanie — im mniejszy będzie miesięczny nakład, tym bardziej odłożone w czasie będą efekty prac.
Ogólnie rzecz biorąc, proces pozycjonowania może zająć od kilku miesięcy do nawet roku, zanim zobaczysz wyraźne efekty. Warto jednak pamiętać o tym, że każda strona to indywidualny przypadek, a czas potrzebny na osiągnięcie rezultatów może się różnić" – wyjaśnia Paweł Pawlak — Head of SEO w 4 People.
Ile czeka się na efekty pozycjonowania?
– "Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i wymaga cierpliwości. SEO często traktuje się jak inwestycję, a moment, w którym zacznie się zwracać, jest uzależniony od wielu czynników – nie da się jednoznacznie i dokładnie odpowiedzieć na pytanie, kiedy SEO zacznie na siebie zarabiać. Dlaczego?
Przede wszystkim zależy to od branży. Stosunkowo łatwo, tanio i szybko można wypozycjonować stronę lokalnej firmy przeprowadzkowej, a cholernie drogo, trudno i długo można walczyć o frazy związane z kredytami a na końcu i tak polec. Dlaczego? Bo ważny jest budżet, jakim dysponujesz i chcesz przeznaczyć na działania. Trzeba mierzyć siły na zamiary. Oczywiście im większy, tym lepiej.
Budżet w zasadzie dzielimy na 3 obszary:
- On-site – optymalizacja samej strony, jej kondycja techniczna itp.
- Treści – content, jego optymalizacja, plan, rozwój.
- Linki – link building jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Najczęściej realizowany jest w formie artykułów sponsorowanych.
Na pierwsze efekty można liczyć w ciągu kilku miesięcy.
Samą widoczność można budować na wiele sposobów. Można skupić się na frazach głównych tzw. money keywords, które mają największą szansę skonwertować, ale o nie też może być najtrudniej. Dobrym pomysłem są długie ogony (long tail), które łatwiej wypozycjonować, ale potencjalny ruch może nie konwertować tak sprawnie.
Jak widzisz, mamy tutaj wiele zależności, warto więc skorzystać z pomocy specjalistów. I pamiętaj — im wcześniej zaczniesz, tym szybciej będziesz mógł liczyć na efekty" – zachęca Michał Masternak — Head of (off-site) SEO w Off-site.pl.
Czym kierować się przy wyborze dobrej firmy pozycjonującej?
– "10 punktów, które należy sprawdzić, aby wiedzieć, czym się kierować przy wyborze tej najlepszej agencji SEO:
1. Agencja konkretnie mówi o celach biznesowych i poznaje biznes. Dobiera KPI, które odnoszą się do biznesu Partnera i wzrostu jego przychodów bezpośrednio lub pośrednio.
2. Przedstawia estymacje (wyliczenia). Najlepiej, aby bazowały na aktualnej widoczności SEO, weryfikacji potencjału oraz zrozumienia biznesu w tym np. danych o sprzedaży.
3. Dopasowuje model rozliczeń względem możliwości Partnera i przedstawionych prognoz (estymacji).
4. Ma doświadczenie w danej branży lub typie serwisu (e-commerce, non-ecommerce). Może potwierdzić osiągnięcia w branży.
5. Ma niezbędne zasoby i czas na obsługę, w tym pracę operacyjną, spotkania oraz omówienia raportów.
6. Nie przechodzi obojętnie obok problemów Partnera — stara się je eliminować przy prowadzeniu usługi, a nawet biznesu, bazując na swoim doświadczeniu, zasobach i relacjami z innymi podmiotami.
7. Współpracuje partnersko. Transparentnie raportuje działania i efekty.
8. Wskazuje blokery i potencjalną utratę korzyści.
9. Dobiera model współpracy w taki sposób, aby biznes Partnera mógł rosnąć wraz z Agencją.
10. Myśli o współpracy długoterminowo. Jest gotowa rozwiązać współpracę, jeśli jedna lub druga strona nie jest zadowolona z efektów bądź przebiegu współpracy" – wylicza Piotr Michalak — Head of SEO w Harbingers.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji SEO? Zdaniem Agencji marketingowej Semgence
– "Wybór agencji SEO nie jest procesem łatwym. Każda agencja SEO ma swoje własne metody pozycjonowania oraz różne podejście do zagadnień optymalizacyjnych. W związku z tym, jeżeli zgłaszamy się do kilku agencji SEO, to niemalże zawsze oferty będą się od siebie różniły. Aby uniknąć tego efektu, należałoby opracować sobie jeden wzór podstawowych elementów, które klient chce realizować, jednak do tego będzie potrzebna wiedza SEO, a tego z reguły zbierający oferty nie posiadają.
Moim zdaniem, najistotniejsze z punktu widzenia klienta, na co powinien on zwrócić uwagę, jest to, aby w umowie znalazły się w ujęciu miesięcznym:
- Liczba artykułów, które znajdą się na blogu klienta – o ile taki blog jest prowadzony.
- Liczba artykułów sponsorowanych, za pomocą których serwis klienta będzie pozycjonowany.
- Czynności, które będą realizowane w ramach umowy.
- Sposób raportowania wykonanych prac oraz termin przygotowania takiego raportu – najlepiej do 15 dnia miesiąca po okresie rozliczeniowym.
W umowie warto zawrzeć także cele, do jakich będą dążyć obie strony – w przypadku sklepów internetowych takim celem mogą być przychody na koniec roku obrotowego. Agencja SEO może wtedy dodatkowo wpisać, że za "gwarancję" wyniku będzie wypłacony dodatkowy bonus dla niej.
Jeżeli do umowy są wpisane KPI z uwzględnieniem słów kluczowych, to dobrze jest, aby klient sprawdził ich potencjał oraz przemyślał, czy wskazane przez agencję słowa kluczowe rzeczywiście przyniosą mu jakąkolwiek sprzedaż.
Zwracam też uwagę, że długość umowy na pozycjonowanie jest niejednokrotnie odwrotnie proporcjonalna do zakresu i odpowiedzialności agencji SEO. Dlatego powinna być jasna, zwięzła i zrozumiała dla klienta" – podpowiada Paweł Gontarek — SEO Freelancer, prowadzący bloga zgred.pl oraz twórca marki Semgence.pl.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji SEO? Zdaniem Agencji Digital Marketingu Tekstura
– "Warto zwrócić uwagę na to, czy dana agencja lub freelancer pyta nas na samym początku o nasz biznes, szczegóły produktów, priorytety sprzedażowe, nasze sugestie rynkowe, konkurencję, trendy, górki sprzedażowe, plany rozwojowe itp.
Jeśli ktoś tego nie robi, a tylko wrzuca nam cennikową ofertę jak dla każdego, np.: koszt audytu strony XXXX zł, działania YYYY zł miesięcznie, bierzesz albo nie – to jest to pierwszy sygnał, że być może nie rozpoczynasz współpracy z agencją, a zwykłym wystawcą faktur co miesiąc.
Ktoś, kto zajmuje się poważnie SEO, doskonale wie, że nie chodzi tu o zdobywanie pozycji samo w sobie i pokazywanie w raportach, że wszędzie jest na zielono. Główny cel to rozwój biznesu, pozyskiwanie klientów, docieranie do nowych grup docelowych itd. A więc ustalony cel SEO musi być tożsamy z celami firmy i już na etapie planowania działań musimy wiedzieć, że firma to rozumie, a nie będzie nam pozycjonować frazy, z których totalnie nic nie osiągniemy poza ładnym raportem.
Polecam uważać na oferty cennikowe-pakietowe, które są takie same dla każdego. Jeśli takie otrzymujesz, to dowiedz się, chociażby, jaki jest plan konkretnie dla Twojej firmy. SEO powinno być indywidualnie skrojone na miarę danej sytuacji, firmy, budżetu i możliwości, aby nie skończyło się tak, że ktoś będzie nam pozycjonował frazy na produkty w sklepie, które są ciągle niedostępne lub na usługi, których nie opłaca nam się wykonywać i z których powoli wychodzimy" – wskazuje Krzysztof Raźniak – CEO&Head of Digital Tekstura.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji SEO? Zdaniem agencji marketingowej EACTIVE #wiemyjak
– "Kierowanie się znanymi schematami, takimi jak np. porównywanie ceny, czy ilości wykonywanych działań w ramach tej ceny może okazać się niekorzystne w kontekście całej współpracy. W konsekwencji takich działań agencje skupiają się na bardzo szczegółowym raportowaniu każdego najdrobniejszego działania, żeby zadowolić klienta. W praktyce klient dostaje więc obszerne raporty, którym poświęca czas. W rzeczywistości nie widzi efektów w swoich wynikach finansowych.
Zatem wybierając agencję SEO, przede wszystkim należy zastanowić się, jaki cel biznesowy dana agencja ma dla nas osiągnąć. Dzięki jasno sprecyzowanym oczekiwaniom agencja może dopasować działania, które ten cel zrealizują.
Warto również sprawdzić model rozliczeń, jaki oferuje konkretna agencja. Masowe abonamenty, czy powielane, obszerne pakiety działań mogą zapewnić efekty w postaci np. wzrostu widoczności, ale niekoniecznie doprowadzą do osiągnięcia biznesowego celu, jak np. wzrost sprzedaży, ilość rezerwacji w systemie, czy pozyskanie klientów przy konkretnym poziomie ROAS.
W EACTIVE zmieniamy nasz sposób działania, by jak najszybciej dostarczać to, czego klient oczekuje. Wprowadziliśmy Aktywny Model Rozliczeń, gdzie najważniejszy jest cel biznesowy klienta. W tym modelu klient ma wyznaczone mierniki, dzięki którym kontroluje realizację celów, wie, ile roboczogodzin specjaliści poświęcają na jego projekt oraz premiuje agencję za osiągnięte rezultaty.
Szukając agencji SEO do współpracy, warto również postawić na biznesowe podejście. SEO to działania marketingu internetowego, ale przede wszystkim liczy się zrozumienie biznesu klienta. Jeżeli na każdym etapie sprzedaży, czy realizacji usługi Twój biznes jest na pierwszym miejscu, to znak, że znalazłeś dobrą agencję" – wyznaje Michał Kliszczak — Founder & CEO EACTIVE #wiemyjak.
Na szczęście coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z faktu, że SEO ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju firmy bez względu na to, czy prowadzisz firmową stronę internetową, czy sklep internetowy. Większość firm — szczególnie tych mniejszych i średnich nie docenia optymalizacji SEO i pozycjonowania, które wpływają na widoczność marki.
Eksperci z agencji SEO znają metody poprawy widoczności strony www i doskonale wiedzą, że na SEO wpływa mnóstwo aspektów. Śledzą najnowsze trendy oraz rankingi Google, mają wiedzę i doświadczenie, by oferować profesjonalną pomoc w tej kwestii. Dobra agencja SEO doradzi odpowiednie rozwiązania dla Twojej firmy.
1 komentarz
Bardzo dobry materiał! Wielkie dzięki za garść przydatnej wiedzy. Pozdrawiam!