PolecanyBiznes.plPorady BiznesoweProkliencka strategia firmy. Jak CX może skutecznie wyznaczać kierunek rozwoju przedsiębiorstwa?
Customer Experience Prokliencka strategia firmy

Prokliencka strategia firmy. Jak CX może skutecznie wyznaczać kierunek rozwoju przedsiębiorstwa?

przez Artykuł gościnny

Przepis na sukces firmy związany jest coraz częściej ze wdrażaniem strategii, która przyznaje priorytet potrzebom klientów, buduje ich zaufanie i lojalność względem marki. Dobre CX (Customer Experience) może skutecznie pomóc w tym procesie.

 

Przewaga konkurencyjna wsparta o czynnik ludzki

Podstawowym celem przedsiębiorstwa jest pomnażanie zysków poprzez ciągłe zdobywanie przewagi i zwiększanie udziału w rynku. Wyróżnianie się na tle konkurencji w biznesie realizowane jest przez wyższą jakość produktów i usług, niższą cenę, lepszą obsługę czy też skuteczniejsze zaspokajaniem potrzeb klientów. Czy któryś z powyższych czynników w dobie CX, proklienckiej komunikacji i podejścia do rozwoju firmy ma największe znaczenie?

Istnieją działania, których pozytywne rezultaty znane są relatywnie od niedawna, tj.m.in.:

  • przyciąganie klientów poprzez budowanie rozpoznawalności i świadomości brandu, na przykład za pośrednictwem ambasadorów marki,
  • angażowanie do reakcji i komentarzy poprzez kampanie w mediach społecznościowych,
  • skłanianie do decyzji zakupowych poprzez akcje prosprzedażowe,
  • budowanie zaufania poprzez programy lojalnościowe i dobre Customer Care.

Obecnie kluczem do sukcesu firmy jest ciągłe rozwijanie, doskonalenie przewagi informacyjnej i eksponowanie czynnika ludzkiego. To te elementy w wielu przypadkach są ważniejsze niż kwestia ceny i jakości produktu/usługi. Marki komunikują cenne z punktu widzenia klienta treści, obrazy, wartości, jednocześnie kreując swoich brand hero, dzieląc się różnymi szczegółami ze swojej codziennej pracy. Liczą na zainteresowanie i otrzymanie pożądanych reakcji zwrotnych ze strony konsumentów, w tym ich pełnego zaangażowania w relacje z marką.

– "Wyróżnienie się wśród bezpośredniej i pośredniej konkurencji należy do ważnych zadań, które planuje i realizuje zespół marketerów. Dzisiaj nie wystarczy już zainteresować klienta swoją ofertą. W czasach, gdy zyskaliśmy świadomość, że pozytywny stosunek odbiorcy produktów i usług do marki jest naprawdę istotny, można przekuwać go w daleko idący firmowy sukces, angażując konsumentów do coraz to nowych działań opartych na ich zaufaniu i lojalności. Są to m.in. uczestnictwo w konkursach, wydarzeniach online, badaniach satysfakcji klientów, ale także w akcjach promocyjnych czy programach lojalnościowych" – mówi Tomasz Kamiński, Marketing Specialist w Fixit – Customer Experience Company.

W sytuacji, gdy klient ma coraz więcej do powiedzenia, a marki zaczynają słuchać tego przekazu, pojawia się nowe pojęcie – Customer Experience. Pomaga w określeniu poziomu satysfakcji klienta ze styczności z marką. Dzięki opisowi doświadczeń słuchanie głosu konsumentów staje się bardziej jasne i wyraźne, a uważne przedsiębiorstwa wyciągają z CX daleko idące wnioski dla swojego rozwoju.

 

Prokonsumencki brand inwestuje w dobre CX

Aż 70% klientów wybiera firmy, które oferują nieprzerwane, spersonalizowane oraz bezbłędne CX. W ramach trendów Customer Experience 2023 można odnaleźć:

  • rozwijanie sztucznej inteligencji,
  • umożliwianie prowadzenia dialogu,
  • głębszą personalizację,
  • uwolnienie emocji,
  • zintegrowane zespoły.*1

CX, jako kategoria wspierająca prokliencką strategię firmy, nie tylko wyjaśnia, czym są pozytywne doświadczenia klienta, pomaga je również zrozumieć i budować. Customer Experience może także inspirować, być dobrym bodźcem dla wyboru nowych priorytetów w przedsiębiorstwie, opartych na potrzebach i pragnieniach konsumenta – na tym co dla niego jest naprawdę istotne, cenne, co sprawia, że odczuwa przyjemne emocje.

Customer Experience służy marketerom zarówno do wnikliwej analizy, wyciągania wniosków, jak i wdrażania nowych udoskonalonych ścieżek klienta, których schematy powiela się w celu osiągnięcia lepszego odbioru marki przez określoną grupę docelową. Doświadczenia konsumentów, dobrze odczytane przez przedsiębiorstwa, mogą wyznaczać w finale kierunek ich rozwoju. Na fundamencie empatii względem wartości, opinii, wrażeń, odczuć klientów powstają nie tylko sprawne i skuteczne Customer Care, ale także działy produktowe czy zespoły marketingowe.

Tomasz Kamiński z Fixit– "Dobre CX stanowi podstawę do budowania wartościowych relacji z klientami, które są oparte na zadowoleniu, radości, poczuciu spełnienia. Obecnie pozytywne doświadczenia klienta, a przy tym zrealizowanie jego oczekiwań, dawanie trwałej satysfakcji, budowanie zaufania i lojalności, są kluczowe w tworzeniu fundamentów nowoczesnych strategii firmy oraz osiąganiu przewagi konkurencyjnej na rynku. To już nie tylko domniemanie czy hipoteza, ale wynik analiz działalności wielu firm przez ośrodki badawcze i naukowe" – kontynuuje Tomasz Kamiński z Fixit, Customer Experience Company.

Współcześnie warto budować przewagę konkurencyjną na zasobach niematerialnych, czyli na doświadczeniach, korzyściach i wartościach proponowanych klientom.*2

 

Aktualnie firmy w dobie doskonale funkcjonującego rynku mobile i mediów społecznościowych, aby skutecznie się rozwijać, nie mogą nie zauważać siły i możliwości, jakie daje Internet. Doświadczenia klienta z daną marką budowane są każdego dnia, przy każdym kontakcie z brandem. Jest to zarówno ogromna szansa, jak i pewne ryzyko dla producenta produktów, usług. Ryzyko pojawia się wtedy, kiedy firmy nie realizują proklienckich działań, a jednocześnie prowadzą swoje social media i liczą na pozytywny odbiór społeczności. Może się to skończyć nie tylko brakiem zainteresowania kontami firmowymi danych marek, ale nawet negatywnymi reakcjami czy komentarzami. Jednak jeśli firma dba o relacje z klientem na każdym etapie jego ścieżki zakupowej, warto rozwijać tę współpracę, a dobre CX komunikować m.in. w ramach akcji marketingowych/PR. Takie działania wesprą nie tylko działy marketingu i sprzedaży, ale wizerunek całego przedsiębiorstwa, wyznaczając jednocześnie kierunek rozwoju.

 

 

*1 https://cxtrends.zendesk.com/#get-the-report

*2 Kamila Szymańska, BUDOWANIE PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ NA PODSTAWIE WARTOŚCI I DOŚWIADCZEŃ DLA KONSUMENTÓW Z POKOLENIA Z NA PRZYKŁADZIE RYNKU MODY, PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU, 2022, vol. 66, nr 4, str. 162 – https://dbc.wroc.pl/Content/118517/Szymanska_Budowanie_przewagi_konkurencyjnej.pdf

Powiązane artykuły

Napisz komentarz