Strona główna Biznes Przepis na sukces w e-biznesie – rozmowa z Olą Gościniak z Jestem Interaktywna
Ola Gościniak

Przepis na sukces w e-biznesie – rozmowa z Olą Gościniak z Jestem Interaktywna

przez Renata Zielezińska

Wiele osób marzy o tym, by otworzyć własny biznes, jednak nie ma pojęcia jak rozpocząć budowanie go online. Na początku działalności nie zawsze są też środki na zamówienie strony internetowej. Okazuje się, że teraz możesz zrobić własną stronę www. Poznaj przepis na sukces w e-biznesie w rozmowie z twórczynią marki Jestem Interaktywna – Olą Gościniak.

 

Kiedy i w jakich okolicznościach zrodził się pomysł stworzenia własnego biznesu?

Miałam wtedy bardzo dużo zleceń. Bywały takie dni, kiedy spędzałam na pracy całe dnie — od rana do wieczora. W efekcie miałam dla siebie mało czasu i czułam, że nie do końca tak wyobrażam sobie moją pracę. To się kłóciło z tym, że zawsze widziałam własny biznes jako taki, w którym mam czas dla siebie, na swoje pasje, a także dla najbliższych. Tamtejsza rzeczywistość okazała się zgoła inna.

Ważnym momentem w mojej zmianie podejścia do pracy były kobiety, które chciały rozkręcić małe biznesy na urlopie macierzyńskim. Ze względu na ograniczony budżet nie było ich stać na zamówienie strony WWW u mnie. Bardzo chciałam im pomóc, a jednocześnie wiedziałam, że prowadząc własną działalność, muszę także zarabiać. Dlatego postanowiłam stworzyć bloga Jestem Interaktywna, na którym chciałam uczyć tworzenia stron WWW. Miałam liczne obawy, że dzielenie się taką wiedzą to będzie strzał w kolano, przez który stracę klientów (bo po co mieliby zamawiać strony u mnie, jak nauczę ich tego za darmo?). Okazało się zupełnie inaczej — przyszło do mnie jeszcze więcej klientów!

Idąc za ciosem, postanowiłam stworzyć swojego pierwszego e-booka “SEO w 14 dni", a potem kolejne. Dalej robiłam strony WWW dla klientów, a po godzinach powoli rozwijałam własny biznes online. Z czasem zrobiłam podsumowanie, z którego okazało się, że własne produkty opłacają mi się dużo bardziej — ich tworzenie, a potem sprzedaż zajmowało mi mniej czasu, a jednocześnie przynosiło lepsze zyski.

 

Czym zajmujesz się zawodowo?

Z wykształcenia i zawodu jestem programistką. Aktualnie zajmuję się swoim biznesem Jestem Interaktywna, którego misją jest pokazywanie, że każdy może stworzyć swoją stronę WWW i działać w sieci, nawet jeśli wcześniej obawiał się, że jest osobą “nietechniczną" i sobie nie poradzi. Można powiedzieć, że zawodowo wspieram innych w realizacji ich interaktywnych marzeń.

 

Strona z szablonem w kolorze białym czy czarnym? Która jest najlepszym rozwiązaniem w dzisiejszych czasach?

To zależy od branży, typu biznesu, a także estetyki i funkcjonalności strony. Jeśli niezbędne informacje są łatwe do znalezienia i czytelne, to strona WWW spełni swoją funkcję niezależnie od koloru szablonu.

 

Jak wyklikać marzenia o własnym biznesie?

Trzeba zrobić ten pierwszy krok, który często jest najtrudniejszy. Często czekamy w nieskończoność na “idealny moment", a gdzieś tam podświadomie on nie istnieje. Lepiej założyć, że to jest JUŻ i TERAZ, a potem przejść do działania.

Co jest niezbędne na start?

  • Pomysł: to podstawa. Warto zastanowić się, jak chcesz, by wyglądał Twój biznes, czego chcesz w nim uczyć i jakie potrzeby swoich przyszłych klientów zaspokajać. W czym jesteś dobra? Jaką wartość dasz innym? Czy jest zapotrzebowanie na takie usługi lub produkty?
  • Strona WWW: czyli Twój “dom w sieci". Od tego warto zacząć wyklikanie swojego biznesu online. Strona WWW z początku może być tylko Twoją wizytówką, jednak z czasem możesz ją rozwinąć o sklep online i dodatkowe funkcjonalności biznesu online. O tym, jak zaplanować stronę WWW, by była skutecznym narzędziem sprzedażowym i budującym Twoją markę, pisałam w książce “Bądź online".
  • Wybrane social media: gdy masz już pomysł i stronę WWW, warto powoli budować społeczność zainteresowaną tym, co robisz. Do tego przydatne są social media. Wcale nie musisz być na początku wszędzie, wystarczy, że zdecydujesz się na platformę, gdzie są Twoi odbiorcy. Dopiero jak będzie Ci na niej dobrze szło, możesz pomyśleć, o innych kanałach społecznościowych.
  • Produkt: czyli Twój pierwszy produkt, na którym zaczniesz zarabiać. Wybierz taki, którego stworzenie nie będzie wymagało od Ciebie ogromu pracy. Na start polecam e-booka, mini kurs video, konsultacje, albo nagranie np. webinaru.
  • Sklep online: skoro masz już produkt, to niezbędne będzie umieszczenie go w sklepie online. Jeśli postawiłaś stronę WWW na WordPressie, to bardzo łatwo wyposażysz ją w dodatkową funkcję sklepu za pomocą bezpłatnej wtyczki WooCommerce.

W ten sposób masz już fundamenty swojego biznesu online, które możesz dalej rozwijać. W następnych krokach warto uzbroić się w cierpliwość, nawiązywać kontakt ze swoimi odbiorcami, uważnie słuchać o ich potrzebach i tworzyć produkty skrojone na miarę.

 

Czego potrzebuje osoba, która chciałaby zbudować firmę online?

Moim zdaniem 3 x W, czyli wsparcia, wytrwałości i wiedzy.

Wsparcie → dzięki temu o wiele łatwiej jest budować swoją działalność. Takie wsparcie dotyczy nie tylko grona najbliższych osób, ale także i tych, które mają podobny cel i również dążą np. do stworzenia dochodowej firmy w swojej branży. Otaczając się takimi osobami, będziesz zainspirowana do działania, a także szybko pozbierasz się po mniejszych bądź większych porażkach, wstaniesz, poprawisz koronę i śmiało będziesz sięgała po więcej. Bo widzisz po innych, że jak najbardziej można to robić i warto tak robić.

Wytrwałość → czyli konsekwentne realizowanie swojego planu i uświadomienie sobie, że przed Tobą mogą być różne dni i nie zawsze jest to pasmo sukcesu, jednak… Zamiast rezygnować i się załamywać, dobrze jest przemyśleć każdą taką sytuację, która nas zasmuciła czy rozczarowała i wyciągnąć wnioski. I działać dalej. Jak to mówię – “bój się i rób".

Wiedza → do tworzenia biznesu online potrzebujesz wiedzy z różnych dziedzin. WordPressa, marketingu, copywritingu, reklam, SEO, grafiki księgowości i wielu innych. By ciągle rozwijać swoją działalność, także i Ty musisz regularnie się rozwijać (nawet jeśli cześć z wymienionych rzeczy później oddelegujesz), poprzez kursy, rozmowy, książki, artykuły branżowe. Chęć ciągłego zdobywania wiedzy (i szybkiego jej wdrażania) to świetna cecha, która pozwoli Ci jeszcze lepiej zbudować firmę online.

W rozwijaniu tych wszystkich 3 x W świetnie sprawdza się Interaktywna Akademia WordPressa (nabór już 20 lutego!). To miejsce, w którym zdobędziesz niezbędną wiedzę o tworzeniu biznesu online (strona WWW na WordPressie, sklep online, promocja), otrzymasz wsparcie od innych uczestników, którzy także chcą zbudować swój biznes online, a także dzięki poczuciu wspólnoty i wzajemnej motywacji łatwiej będzie o wytrwanie w realizowaniu Twojego planu.

Ola Gościniak

Są jakieś predyspozycje, niezbędne narzędzia, które pomogą odnieść sukces w prowadzeniu e-biznesu? I czy każdy może zbudować silną markę online?

Moim zdaniem ogromną rolę odgrywa tutaj nastawienie do samego prowadzenia biznesu online. Jeśli to, co robisz, jest Twoją pasją, chcesz dzielić się wiedzą, tworzyć świetnie produkty, to naprawdę da się to wyczuć.

Dobrze (jak mówiłam wcześniej) być wytrwałym w działaniach. Nie zniechęcać się szybko. Zamiast tego analizować, testować i sprawdzać, co w Twoim przypadku będzie strzałem w dziesiątkę, a co niekoniecznie. I nie łamać się, gdy coś nie wyjdzie od razu tak, jak chcesz. To normalne i naprawdę każdy przedsiębiorca prędzej czy później to przeżył.

Niezwykle istotne jest także to, jaka misja przyświeca całej Twojej działalności, bo dzięki postępowaniu zgodnie z nią i spójności z czasem zbudujesz silną markę online.

Dla przykładu — uwielbiam uczyć i sprawiać, że osoby, które uważały się za “nietechniczne" tworzą swoje strony WWW i rozkręcają biznesy online. To moja misja, którą realizuję i która przyświeca całej mojej działalności w sieci. Tym samym wszystko, co robię w onlajnach, jest z tym związane. Dzięki temu jestem kojarzona właśnie z WordPressem, wyklikaniem strony WWW, rozwojem biznesu… Tym samym uważam, że każda osoba, która jest wytrwała, ma plan, pasję i cierpliwość — jest w stanie z czasem zbudować silną markę online.

 

Czym różni się e-biznes od e-commerce?

Elektroniczny biznes to pojęcie szersze niż e-commerce. Obejmuje ono wszystkie działania firmy w sieci, począwszy od wysyłki dokumentów, poprzez nawiązywanie współprac, a skończywszy na relacjach z klientami. Za to e-commerce to nic innego, jak handel elektroniczny w tym właśnie poprzez sklepy online, zarówno te małe obejmujące raptem kilka produktów, jak i te, w których mieści się asortyment sięgający setek tysięcy (i więcej) produktów i usług.

 

W jaki sposób wspierasz biznesy działające online?

Poprzez dzielenie się wiedzą, a także wsparcie. Dbam o to, by społeczność Interaktywnych rosła w siłę, dlatego tworzę produkty i organizuję wydarzenia, które są odpowiedzią na potrzeby. Uważnie obserwuję swoich odbiorców, rozmawiam z nimi i staram się podejmować takie działania, które wesprą ich w osiąganiu założonych celów biznesowych. Do tego regularnie przeprowadzam wywiady z osobami z mojej społeczności, które zamieniły swoje marzenia w zrealizowany plan i teraz cieszą się prężnie rozwijającymi się biznesami online — wiem, że to pozwoli im nie tylko dotrzeć do kolejnych odbiorców, ale także pokazać reszcie Interaktywnych, jakie wyniki są w zasięgu ich ręki. Wystarczy tylko po nie sięgnąć. Organizuję konkursy, w których można wygrać moje produkty — staram się, by dostęp do wiedzy był łatwy i by większość mogła sobie na niego pozwolić. Dlatego dzielę się często wiedzą za darmo, aktywnie działam w Interaktywnej Paczce, tworzę e-booki, a potem większe kursy online.

 

Popełniłaś książkę "SEO w 14 dni". Dlaczego warto ją przeczytać i czy naprawdę wystarczy 14 dni, aby dać się zaleźć online?

By świetnie zoptymalizować swoją stronę WWW, zrozumieć SEO i docierać do nowych odbiorców. A to ostatnie jest przecież niezbędne w każdym biznesie online. W e-booku “SEO w 14 dni" zawarłam samą esencję, która jest do tego niezbędna.

Tak, wystarczy 14 dni, by poznać najważniejsze zagadnienia SEO i zacząć wprowadzać je na swoją stronę WWW, czyli:

  • zaplanować strategię SEO dla swojej strony WWW,
  • zadbać o czynniki, które wpłyną na pozycję strony w wyszukiwarce,
  • przeprowadzić audyt swojej strony WWW,
  • sprawdzić, czy wszystkie najważniejsze kroki zostały przez Ciebie wykonane.

To podstawa, którą możesz wykonać w 14 dni, jednak to nie oznacza, że wystarczy przeczytać e-booka, wykonać zadania i na tym koniec. E-book SEO daje niezbędną wiedzę, jednak istotna jest także systematyczność w budowaniu swojej pozycji w Google — np. poprzez publikowanie nowych treści, sprawdzanie strony WWW, wybieranie odpowiednich fraz kluczowych.

 

Jak stworzyć markę w Internecie, która pozostanie na stałe w pamięci konsumentów i przekuć ją w dochodowy biznes?

Nie tworzyć jej dla siebie a dla KLIENTÓW. Wiele osób zaczyna przygodę z biznesem online, skupiając się na tym, co im się wydaje dobrym pomysłem, a często to nie jest związane z tym, czego tak naprawdę oczekują odbiorcy.

Dlatego ich poznanie jest tak istotne! Nawiązywanie bliższych relacji, bo tak naprawdę nie chodzi o to, by mieć setki tysięcy obserwujących. Można ich mieć o wiele mniej, ważne jest jednak to, by chcieli czytać Twoje treści, oglądać live’y i kupować produkty, bo trafiasz w ich potrzeby.

Co prócz tego? Jasno sprecyzowana misja. Co chcesz robić, dlaczego i jakie działania będziesz podejmować, by to zrobić? Wyrazista misja, która będzie przyświecała Twoim działaniom, sprawi, że będziesz przyciągać odpowiednich konsumentów i krok po kroku rozwijać swój biznes online.

Ścieżka produktów — zadbaj o to, by Twoi klienci kupowali u Ciebie więcej niż raz. Twórz produkty, uwzględniając ich rozwój i potrzeby, które mogą pojawić się za jakiś czas. Dzięki temu, gdy np. przerobią e-booka z danego tematu, chętniej skuszą się na kurs, który zaprowadzi ich jeszcze dalej.

Mów do klientów ich językiem i zadbaj o spójny przekaz. Gdy odbiorcy czują, że kierujesz swoje treści wprost do nich, trafiając w ich potrzeby i obawy, o wiele chętniej zostają z Tobą, bo czują, że ich rozumiesz.

 

Dlaczego warto skorzystać z konsultacji online u Ciebie i do kogo są one skierowane? W czym możesz pomóc podczas takich konsultacji?

Konsultacje online kierowane są do osób, które potrzebują mojego wsparcia w bardzo konkretnej sprawie np. strony WWW, biznesu online, pomysłu na produkt. Przed konsultacjami dokładnie przeanalizuję Twoją działalność, stronę WWW, social media, by jak najlepiej odpowiedzieć na Twoje pytania i udzielić niezbędnych porad.

Tym samym to czas, w którym skupimy się na rozwiązaniu konkretnego problemu. W rezultacie ruszenie dalej z działalnością i jej rozwój będzie o wiele łatwiejsze.

 

Jakie znasz patenty na odniesienie sukcesu w e-biznesie i e-commerce?

Mogę powiedzieć, co zdecydowanie u mnie sprawiło, że zwiększyły się moje zasięgi i szybciej zbudowałam cudowną społeczność interaktywnych wokół swojej marki.

Pierwszym z nich jest prowadzenie bezpłatnych wyzwań. To doskonały sposób, by przyciągnąć nowe osoby na swój profil i od razu zaoferować im konkretną wartość i pokazać procent tego, jak wygląda współpraca z Tobą np. w realizowaniu Twojego kursu online. Prócz tego, że zdobywa się nowych obserwatorów, to także buduje listę mailingową i bliżej poznaje grupę swoich odbiorców. To naprawdę ogrom korzyści!

Drugi z nich wiąże się pośrednio z wyzwaniami, czyli video na żywo. Transmisje live to sposób, by pokazać siebie bez “cenzury" i być bliżej z odbiorcami.

Te wszystkie działania spajała także moja misja, która przez cały czas jest spójna. Myślę, że to także istotne, bo nadaje kierunek mojej działalności.

Ola Gościniak

W jaki sposób można zostać interaktywną?

Wystarczy zrobić krok do oswojenia technologii — z moją pomocą bądź społeczności interaktywnych, którą łączy jeden podstawowy cel — zaistnieć w sieci i działać tak, by zrealizować swoje marzenia.

 

Poznaj moją rozmówczynię – Olę Gościniak

Ola Gościniak — pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online w Interaktywnej Paczce, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej Bądź Online oraz kursów online w Interaktywnej Akademii WordPressa, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman.

Od 2015 roku pomaga kobietom z całej Polski w realizacji ich interaktywnych marzeń i osiągnięciu niezależności finansowej na własnych zasadach. Przeszkoliła już ponad 50 000 Polek. Pokazuje im, jak stworzyć stronę WWW od podstaw, jak założyć sklep internetowy czy rozpocząć biznes online. Z sukcesem tworzy zaangażowaną społeczność Jesteśmy Interaktywne.

Laureatka w XII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku w kategorii Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu oraz LadyBusiness Awards w kategorii Przedsiębiorcza Kobieta to TY. Od 2018 roku w rankingu TOP20 wpływowych blogerów JasonHunt. Prelegentka i mówczyni na wielu branżowych wydarzeniach, m.in. I Conference Poznań, BusinessWoman Live.

Absolwentka Informatyki na Politechnice Poznańskiej, Grafiki Projektowej w Collegium Da Vinci oraz Coachingu Biznesowego w WSKZ. Swoją pierwszą stronę internetową stworzyła jeszcze w podstawówce 20 lat temu. Od tamtej pory stworzyła ich ponad 500.

Powiązane artykuły

Napisz komentarz