Strona główna Biznes Raport: Jak przedsiębiorcy spędzają wakacje? Część 2
Raport: Jak przedsiębiorcy spędzają wakacje?

Raport: Jak przedsiębiorcy spędzają wakacje? Część 2

przez Renata Zielezińska

Wszyscy wiemy, że urlop i wakacyjny wypoczynek jest istotnym elementem budowania zrównoważonej firmy. Każdy z nas potrzebuje czasu, by naładować akumulatory. Mimo to badanie przeprowadzone wśród czytelników portalu biznesowego potwierdza, że przedsiębiorcom i właścicielom małych firm trudno jest wyjechać na urlop, nie odbierać maili i telefonów podczas wypoczynku z najbliższymi. Dlaczego? Zapraszam do drugiej części artykułu, w której prezentujemy kolejną porcję wyników naszej ankiety dla przedsiębiorców!

 

Przeczytaj także pierwszą część artykułu: Raport: Jak przedsiębiorcy spędzają wakacje? Część 1.

 

Urlop przedsiębiorcy jako detoks od komputera? To też możliwe?

Z drugiej strony dla wielu przedsiębiorców odpoczynek jest czasem ładowania baterii i w 100% przeznaczają go na odpoczynek, detoks od świata online. Wypoczywają, nawet jeśli ich praca jest dla nich pasją.

– "Tegoroczny urlop był pierwszym takim, kiedy nie miałam dostępu do komputera, a i z zasięgiem bywało różnie. Przygotowałam innych na to, że w takich warunkach po prostu nie będzie możliwości kontaktu ze mną. Było to jednocześnie uwalniające, jak i stresujące. Od kiedy jestem aktywna zawodowo, nie miałam tak długiego urlopu. Nie wchodziłam na skrzynkę, nie odbierałam telefonu. Bardzo potrzebowałam skupienia się na jednym, czyli moim wypoczynku, a także – jednocześnie – celu mojej wędrówki. Zaowocowało to "zaskakującym" odkryciem. Po latach urlopów z trzymaniem ręki na pulsie: świat naprawdę się nie zawali, gdy pozwolę sobie na taki moment wyłączenia" – odkrywa Agnieszka Falborska – dietetyk i copywriter medyczny z www.medwriter.pl.

 

– "Odpoczynek to ładowanie baterii. Nie mogę porządnie odpocząć, pracując. Nawet jeśli moja praca to moja pasja. Odbieranie maili czy telefonu podczas urlopu byłoby dla mnie odłączeniem się od ładowarki. Albo praca, albo odpoczynek!" – pisze Jakub Świniarski z Manufaktury Wędlin Świniarscy.

 

– "Skupiam się 100% na wypoczynku. Jestem offline. Potrzebuję w pełni naładować baterie, być tu i teraz. Skupić się na rodzinie, na sobie, nadrobić zaległości w życiu prywatnym i rozwoju pasji" – wyznaje Natalia Leśnikowska – Promotion Coaching. Strona www: www.natalialesnikowska.pl.

 

– "Skupiam się na wypoczynku. Dlatego prowadzę własną działalność, aby mieć 100% wpływu na swoje decyzje. Na wakacjach, moim priorytetem jest relaks i czas dla bliskich" – podsumowuje Jolanta Bujnowska. Strona www: https://jolantabujnowska.pl/.

 

Biznes dla przedsiębiorcy jest jednym z elementów życia

W wielu przypadkach przedsiębiorcy informują klientów i kontrahentów o urlopie i odbierają telefon w wyjątkowych sytuacjach. Niektórzy przedstawiciele świata biznesu znaleźli też dobry patent na to, by nie pracować podczas urlopu. Otóż wybierają miejsca z ograniczonym zasięgiem i dostępem do internetu.

 

– "Często powtarzam sobie i moim klientom, że człowiek nie jest podzielny na życie prywatne i zawodowe. Są to obszary, które we współdziałaniu tworzą życie. Sama w trakcie urlopu nie wchodzę bez celu na social media i uważnie wybieram skupienie na wakacjach, na ludziach, z którymi jestem i na miejscu, które wybraliśmy na odpoczynek. Jestem obecna i zaangażowana w ten czas. Nauczyłam się już nie rozpraszać sobie uwagi podczas urlopu i wówczas nie odbieram telefonów z nieznanych numerów" – podpowiada Joanna Barakomska, przedsiębiorczyni prowadząca firmę ponad 10 lat, mentorka, coach. Autorka programu rozwojowego Biznes w Kobiecym Rytmie. Strona www: www.joannabarakomska.pl.

 

Czy lipiec i sierpień to czasu zastoju w biznesie?

Zapytaliśmy też przedstawicieli świata biznesu o to, czy czas wakacji, czyli miesiące: lipiec i sierpień, jest czasem przestoju w ich firmach. Aż 40% z nich odpowiedziało, że tak, a 60% przedsiębiorców powiedziało, że nie. W tej kwestii wszystko zależy od branży i dla niektórych firm takimi martwymi miesiącami w biznesie są marzec i listopad. Niektórzy właściciele firm odczuwają jedynie nieco mniejszy ruch niż zazwyczaj.

 

– "Nie, raczej stabilnie. Są to miesiące, kiedy pojawiają się nowości produktowe, a kobiety mają więcej czasu, ponieważ nie mają pewnych obowiązków, które towarzyszą im w ciągu roku szkolnego" – podkreśla Justyna Guzdek – Doradca Kobiecego Piękna. Strona www: https://www.justynaguzdek.com/.

 

– "Rzeczywiście jest mniejsza sprzedaż przez sklep internetowy, ale za to więcej plenerowych imprez, na których się pokazujemy, więc jest to czas dość intensywny zawodowo. Na pewno też w związku z harmonogramem imprez mamy więcej weekendów pracujących, niż w pozostałej części roku" – pisze Magda Małagowska – właścicielka małej palarni kawy Megan Coffee.

 

– "Są wakacje, ruch jest mniejszy, ale nie oznacza to braku pracy. W firmie zawsze jest coś do zrobienia. W tym czasie skupiam się nad podciągnięciem bloga, social mediach, reelsach i przygotowaniem propozycji nowych produktów, bo zanim się obejrzę, a już będą Święta Bożego Narodzenia." – planuje Karolina Maj z firmy Cuda z drewna.

 

– "Lipiec zdecydowanie jest słabszym miesiącem, jednak jest to doskonały czas na przygotowanie materiałów. Sierpień natomiast jest jednym z ważniejszych miesięcy w mojej pracy" – podobnie do twierdzi także przedsiębiorczyni – Magdalena Kwiecień. Strona www: https://kwiecien.academy.

 

– "Jakbym tego chciała! Nie wiem, kto ma sezon ogórkowy, ale ja jako online project manager i konsultantka biznesowa na pewno nie. Wydaje mi się nawet, że jest jej więcej, ponieważ już teraz zaczyna się przygotowanie do kampanii jesiennych i przedświątecznych. Jest nie tylko więcej pracy, ale także zapytań o współpracę niż zwykle. Pomagam w przygotowaniu strategii biznesowej oraz kampanii sprzedażowych, dlatego nie ma tak, że mam przestój. Ciągle są zapytania odnośnie usprawnienia biznesu. A kampanie sprzedażowe to proces, który zaczyna się miesiące przed startem kampanii" – wyznaje Gosia Galbas; Online Project Manager. Strona www: https://gosiagalbas.com.

 

– "Zdecydowanie nie. Public Relations nie zna pojęcia wakacje" – dodaje Izabela Morawska, Be More, Consulting i doradztwo w obszarze PR, PA, komunikacji i wizerunku.

 

– "Prowadzę szkołę językową i centrum edukacyjne. Wakacje to czas dla mnie odpoczynku i przygotowań do kolejnego intensywnego roku" – podkreśla Joanna Czak-Małecka z centrum językowo-edukacyjngo The Language Factory.

 

– "W tym roku muszę przyznać, że mam mniej klientów niż w zeszłe lato, ale myślę, że to moja zasługa, ponieważ w tym roku więcej odpoczywam" – podsumowuje Marzena Szybiak – Coaching & Self Development, co pokazuje, że przedsiębiorca może sobie też odpowiednio zaplanować wakacje. Strona www: https://marzenaszybiak.com/.

 

– "Zdecydowanie nie. Cały rok można pracować z klientami nad ich strategią, ale faktycznie zapytań ofertowych jest mniej" – inne zdanie na temat sezonu ogórkowego w biznesie prezentuje Bartłomiej Świstak Piotrowski. Strona www: www https://www.swistak-krakow.pl/.

 

– "Niestety nie. Firma pracuje pełną parą w wakacje. Jest to firma usługowo-edukacyjna dla dzieci. W wakacje mamy 8 turnusów półkolonii" – pisze Dominika Gołuńska z Parku Robotów.

 

– "Nie, ale mam przerwy i pracuje w mniejszym wymiarze godzin, ponieważ wielu klientów wyjeżdża na urlopy oraz trudniej mi zorganizować opiekę dla moich dzieci" – podkreśla Biznes MamaIwona Biernat z Gabinetu Perspektywa.

Raport: Jak przedsiębiorcy spędzają wakacje?

 

Wakacje przedsiębiorców – podsumowanie

Przedsiębiorcy zgodnie przyznają, że podczas wakacyjnego odpoczynku trudno im oderwać myśli od biznesu. Chcą trzymać rękę na pulsie, wiedzieć, co się dzieje w firmie podczas ich nieobecności i doglądać biznesu w sytuacji gdy mają pracowników lub współpracują z wirtualną asystentką. Biznes jest dla wielu z nich elementem życia i choć mogliby pozwolić sobie na 100% wypoczynek to jednak martwią się, czy w ich biznesach wszystko działa prawidłowo. Wielu właścicieli firm biorących udział w naszej ankiecie potrafi znaleźć i rozdzielić czas na zasłużony relaks i odpoczynek. Dla własnego komfortu psychicznego niektórzy z nich odpowiadają na maile podczas urlopu i odbierają telefony od klientów czy kontrahentów, ponieważ zależy mi na utrzymaniu dobrych relacji w biznesie.

Powiązane artykuły

Napisz komentarz