Spis treści
Relacje w biznesie są niezbędne do sukcesu firmy. Właśnie dlatego tak ważna jest obecność każdej marki w miejscu, gdzie znajdują się potencjalne osoby zainteresowane produktami lub usługami. Facebook, Instagram, LinkedIn, Tik Tok – gdzie warto się pojawić? W jaki sposób zadbać o swoją obecność w mediach społecznościowych, gdy masz mnóstwo pracy w swoim biznesie? Przygotowałam kompendium wiedzy na ten temat.
Dlaczego warto prowadzić firmowe social media?
To jedno z często pojawiających się pytań. Spójrzmy na to po prostu oczami klienta. Szukając firmy, usługi lub produktu sami kierujemy się na stronę www danej marki, do mediów społecznościowych czy opinii Google. Przeprowadzone badania potwierdzają, że rzadko miewamy zaufanie do biznesu, którego nie ma na portalach społecznościowych. Wyjątek stanowią firmy z polecenia. Dorastające pokolenie Z tym bardziej będzie korzystać właśnie z takich kanałów informacji przy dokonywaniu wyborów.
Obecność firm w social mediach – dlaczego to tak ważne?
W mediach społecznościowych klient może podejrzeć, co się dzieje w firmie. Umiejętnie prowadzone profile firm pokazują, jak wygląda codzienna praca od zaplecza, jak wykonywane są usługi czy realizacje. Poza tym konsumenci w dzisiejszych czasach oczekują szybszej komunikacji. Facebook czy Instagram pokazują, jak firmy wychodzą do ludzi. Klienci oczekują, że jeżeli napiszą do nich, to odpowiedź otrzymają równie błyskawicznie. Kontakt z firmą przez social media często jest również alternatywą dla rozmowy telefonicznej. Spójność kanałów komunikacji jest bardzo ważna, a obsługa klienta powinna być na odpowiednim poziomie.
W jaki sposób dbać o firmowe media społecznościowe?
Wszystkie platformy społecznościowe lubią systematyczność! Algorytm działa najlepiej, jeżeli "widzi", że na profilu ciągle się coś dzieje. W przypadku przestojów zaczyna obniżać zasięgi. Tym samym mniej odbiorców zobaczy publikowane przez firmę treści. Jeśli więc Twojej firmie zależy na pozyskaniu obserwujących (sympatyków marki) w sposób organiczny, trzeba postawić na ciekawe treści, odpowiednie grafiki (spójne z całością brandingu firmy) oraz regularność publikacji. Warto również zainwestować w reklamy. Dobrze poprowadzona kampania reklamowa w mediach społecznościowych pozwoli zwiększyć widoczność firmy i sprzedaż. Jednak bez odpowiednio zaplanowanych i wdrożonych działań, bez wychodzenia naprzeciw obserwatorom, dodawania treści, klient, widząc stare treści na firmowym profilu, zrezygnuje z jego obserwowania. Pamiętajmy, że mamy kilka sekund na przyciągnięcie uwagi! Więc ważne jest to, w jakich odstępach czasowych publikowane są treści (często zwraca się na to uwagę), jak wyglądają posty, zdjęcia, filmiki czy relacje. Istotne jest to, czy są "poczytne" oraz, czy na profilu nie znajdują się inne posty całkowicie niezwiązane z firmą.
Firmowe treści w social mediach – jak dopasować je do medium i odbiorcy?
Oczywiste jest, że w zależności od rodzaju oferowanych usług lub produktów, ale także branży i charakterystyki firmy, w odpowiedni sposób należy tworzyć treści na profile w social mediach.
Facebook — niby umiera, ale dalej ma się dobrze
Jednym z najbardziej znanych portali społecznościowych jest Facebook. Charakteryzuje się dosyć prostymi i szybkimi do przeczytania treściami. Warto, żeby na profilu zawarte były wszystkie informacje o firmie, takie jak adres strony internetowej, mail czy numer telefonu. Grafiki powinny być spójne z marką i brandingiem. A odpowiedzi przez Messenger szybkie. Klient przyzwyczajony jest do tego, że komunikator ma przyspieszyć rozmowę, dobrze jest również stosować automatyczne wiadomości z informacją na przykład o godzinach pracy firmy czy z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania.
Instagram rolkami stoi
Miejscem idealnym do promocji biznesu jest także Instagram. Goni on Tik Toka, chociaż filmy i treści tam dodawane znacznie się różnią. Wydawać by się mogło, że Instagram przejęli też Boomersi i pokolenie Millenialsów, natomiast na Tik Toku możemy spotkać więcej osób z pokolenia Z. Stąd też takie zróżnicowanie na tych dwóch portalach społecznościowych. Same rolki (czyli Reelsy), znacznie zwiększają nasze zasięgi. Często pomagają dotrzeć do nieznanych osób. Przez to zwiększają szanse na zyskanie kolejnych sympatyków marki oraz sprzedaż.
Wygląd tzw. "feedu" na Instagramie również ma znaczenie. Po wejściu na profil pokazuje nam całość postów, więc dobrze, jeżeli są one spójnie. Może to być charakterystyczny kolor, szablon czy kolejność dodawania postów. Nie zapomnijmy jednak o ich treści. Nawet najładniej wyglądający feed, nie zastąpi merytoryki oraz tego, co obserwujący chciałby zobaczyć na profilu firmy, gdy szuka nowych usług czy produktów. Trzeba też pamiętać o relacjach i tworzyć je systematycznie. Użytkownicy Instagrama lubią "pogadanki" i pokazywanie codzienności w firmie.
LinkedIn — profesjonalny w każdym calu
LinkedIn jest platformą społecznościową błędnie kojarzoną jako portal do szukania pracy. Nic bardziej mylnego! Zrzesza on właścicieli firm, przedsiębiorców, jak również freelancerów czy właśnie osoby poszukujące pracy i headhunterów. Mówi się, że zaczyna on przypominać Facebooka, co po części jest prawdą. Coraz bardziej popularne jest dodawanie publikacji, dzięki czemu można dotrzeć do dużej liczby odbiorców oraz powiększać swoją sieć kontaktów. Nie wygląda to tak jak na Facebooku. Nie jest też uzależnione od tego, czy znamy te osoby. Na LinkedIn nawiązuje się kontakty z ludźmi, którzy mogą być naszymi potencjalnymi klientami czy zleceniodawcami lub partnerami biznesowymi. Wiele osób, specjalistów w swojej branży dzieli się darmową i profesjonalną wiedzą poprzez dodawanie publikacji czy artykułów. Jest to medium społecznościowe z bardzo dużym — często jeszcze nieodkrytym i niewykorzystanym — potencjałem. Jednak treści tutaj muszą być obszerne i profesjonalnie rozbudowane a całość prowadzenia i wyglądu profilu znacznie się różni od mediów, które opisałam powyżej.
Tik Tok — każdy chce mieć, a nikt nie chce nagrywać
I właśnie z tym jest problem. Żeby prowadzić profil na Tik Toku, trzeba albo nagrać siebie, albo nagrać to, co robimy i później to odpowiednio zmontować. Platforma ma bardzo duże grono odbiorców. Jednak jedynie umiejętne prowadzenie profilu na Tik Toku w sposób przemyślany, odporność na nieprzychylne komentarze oraz dobre nagrania, które można zlecić komuś z zewnątrz, są przepisem na sukces na Tik Toku.
Czy warto prowadzić firmowe profile w mediach społecznościowych?
Zdecydowanie tak! Jednak nie koniecznie we wszystkich. Oprócz tych wymienionych w artykule istnieją także inne portale społecznościowe. Przed założeniem w nich firmowych profili należy się zastanowić, gdzie jest obecna grupa docelowa, do której chcemy trafić z ofertą. Wybrać kilka platform i to wokół nich zbudować komunikację spójną z daną marką. Czasami warto będzie pod w inny sposób prowadzić komunikację na każdej z platform. Facebook i Instagram najczęściej przeznaczone są dla klienta "detalicznego" a LinkedIn do celów typowo biznesowych.
Prowadzenie firmowych social mediów — nie chcę, nie lubię, ale muszę?
Na szczęście, są takie osoby jak Wirtualne Asystentki czy Social Media Ninja, którzy zajmują się tego typu działaniami. Wspierają firmy, wyręczając je w prowadzeniu firmowych mediów społecznościowych. Dzięki temu ich właściciele i pracownicy nie muszą zaprzątać sobie tym głowy, a o profesjonalny wizerunek firmy zadba kompetentna osoba. Istnieją również freelancerzy oraz firmy, które oferują nagrywanie i montaż filmików promocyjnych na social media. Możliwości jest naprawdę wiele!
Artykuł gościnny przygotowała Katarzyna Hummel — Wirtualna Asystentka, która uwalnia czas swoich klientów, aby mogli oni więcej zarabiać. Zajmuje się kompleksowym prowadzeniem kont w mediach społecznościowych. Tworzy grafiki, treści, kontent oraz obsługuje profile firmowe i grupy w social mediach.
FB: https://www.facebook.com/kasiahummelpl
IG: https://www.instagram.com/kasiahummelpl/
strona: https://katarzynahummel.my.canva.site/
2 komentarze
Super! Bardzo pomocny artykuł
Dzisiaj nie wyobrażam sobie działań marketingowych bez social media. Przyznam jednak, że jest tego tyle na rynku, że ciężko nadążyć i trudno jest optymalnie działać we wszystkich platformach, dlatego warto wybrać sobie 1-2 platformy społecznościowe i osiągnąć w nich biegłość, aby potem korzystać z innych możliwości.