Spis treści
Czy to właśnie Startupy Pozytywnego Wpływu (SPW) będą tworzyć realną alternatywę dla dotychczasowego stylu uprawiania biznesu opartego na nadmiernej eksploatacji zasobów, nadmiernej konsumpcji produktów i pozbawionym wartości moralnych pędzie do osiągania nadmiernych zysków?
Startupy Pozytywnego Wpływu – co to takiego?
Adam Żelezik, Dyrektor Departamentu 3W, Bank Gospodarstwa Krajowego podkreśla, że:
– "Mierzymy się obecnie z niespotykanymi zmianami społecznymi, gospodarczymi i środowiskowymi. Odpowiedzialny biznes to taki, który reaguje na transformację oraz wprowadza nowe rozwiązania. Dziś — bardziej niż kiedykolwiek — musimy poszukiwać innowacji, które pozwolą skutecznie transformować gospodarkę w kierunku zeroemisyjności oraz zapewnią racjonalność wykorzystania kluczowych zasobów naturalnych naszej planety. Skuteczne łączenie biznesu z nauką oraz dużych przedsiębiorstw z tymi mniejszymi, jest sposobem na szybszą komercjalizację projektów. W tym kontekście idea 3W odgrywa rolę szczególnego hubu, który ułatwia rozwijanie innowacyjnych projektów na terenie całej Polski".
Startupy Pozytywnego Wpływu to taka aktywność gospodarcza, dzięki której osoby działające z pasją w imię dobra wspólnego – podnosząc poziom rzetelności i efektywności poprzez innowacyjność z wykorzystaniem technologii – doprowadzają do szybkiego wzrostu wartości firmy/organizacji, jakości życia ludzi i środowiska w ramach sfery swojego oddziaływania. Założyciele SPW przyczyniają się do rozwiązywania najważniejszych wyzwań sformułowanych w postaci Celów Zrównoważonego Rozwoju, wdrażając innowacyjne produkty i usługi.
Raport "Startupy Pozytywnego Wpływu. Ekosystem zmiany"
To innowacyjne podejście do odpowiedzialnego działania w biznesie przedstawione jest szczegółowo w raporcie – to już piąta edycja – "Startupy Pozytywnego Wpływu. Ekosystem zmiany", któremu towarzyszy publicznie dostępna baza 750 takich organizacji. Partnerami tego projektu są BNP Paribas Bank Polska, Orange Polska, Bank Gospodarstwa Krajowego, Danone i Grupa Żabka.
– "Grupa Żabka, nieustannie rozbudowując i udoskonalając swój ekosystem convenience, może zaoferować młodym przedsiębiorstwom i przedsiębiorcom możliwość wdrożenia produktu lub rozwiązania na naprawdę dużą skalę. Zależy nam na budowaniu partnerstw na rzecz pozytywnej zmiany oraz wspieraniu innowacyjności. Dlatego uważnie śledzimy nowe inicjatywy i zaprasza do współpracy podmioty oferujące rozwiązania wspomagające rozwój ekosystemu convenience" – stwierdza Karol Gajewicz, Head of Venture Studio, Grupa Żabka.
Innowacyjność a rozwój start-upów
Innowacyjność to najważniejszy element w rozwoju startupu – obok impaktu i możliwości implementacji rozwiązania. Pomysłodawca corocznych edycji Raportu Startupy Pozytywnego Wpływu prof. Bolesław Rok wprowadza definicję, w której określa się, że: "innowacyjność pozytywnego wpływu można opisać jako formę tworzenia wartości ekonomicznej, społecznej i ekologicznej poprzez przełomowe, korzystne dla środowiska i społeczeństwa rozwiązania".
– "Od początku wspieramy ideę nagradzania Startupów Pozytywnego Wpływu i przygotowywania Raportu pokazującego organizacje, które zmieniają świat na lepsze. Jako firma technologiczna wierzmy, że innowacje mogą rozwijać się w sposób zrównoważony i pozytywnie wpływać na nas samych, nasze otoczenie i społeczności. Jako firma odpowiedzialna społecznie chcemy maksymalizować swój pozytywny wpływ na otoczenie, wspierając i upowszechniając rozwiązania innowacyjnych firm i organizacji takich, jak nagradzane przez nas startupy" – mówi Monika Kulik, Ekspertka ds. CSR, Orange Polska.
Nagrody dla Startupów Pozytywnego Wpływu 2023
Dzięki pracy Panelu Pozytywnych Postaci pokazujemy też już po raz szósty Startupy Pozytywnego Wpływu 2023, laureatów naszej corocznej nagrody, wybranych z bazy prawie 750 takich organizacji w Polsce:
- w kategorii "dostawcy pozytywnej zmiany" to: Power Cob, PROTEINrise, SeaSoil, Solwena;
- w kategorii "produkty dobre dla świata": Karmnik, Las vegans, SERio, System DOT;
- w kategorii "pozytywne technologie": Gleevery, Mindgram, RetenTech, Skriware;
- w kategorii "usługi potrzebne": Clark, Figlisto, Laska Nebeska, Urvis Bike;
- w kategorii "społecznie pozytywne": GiveAndGetHelp, Torba-Borba, UHURU bionics, Uvera;
- w kategorii "dla wspólnego dobra": Agazi, ec0lint, Planeat, Samo Dobro, Sklep bez granic.
Innowacje i nieoczywiste rozwiązania biznesowe
– "Startupy dla nas są przede wszystkim źródłem innowacji, nieoczywistych rozwiązań i dotarcia do nowych pól biznesowych. Myślę, że nadchodzi bardzo dobry czas dla startupów oferujących produkty i usługi o pozytywnym wpływie. Jednak należy pamiętać, że zaraz obok takich terminów jak zielona transformacja, efektywność energetyczna czy ekonomia obiegu zamkniętego, pojawił się również greenwashing. Dlatego szczególnie istotne jest pamiętanie o transparentności, uczciwości i rzetelnym podejściu do biznesu" – zauważa Michał Miszułowicz, Dyrektor ds. Współpracy z Sektorem Innowacji w Banku BNP Paribas.
W sumie, przez te lata, wybrano prawie 140 startupów, z których niemal wszystkie nadal działają na rynku innowacji pozytywnego wpływu, a niektóre z nich szybko zwiększają skalę swojego pozytywnego wpływu.
– "Ale potrzebujemy znacznie więcej firm aktywnie poprawiających stan świata, które zwiększają przychody, jednocześnie rozwiązując problemy świata, a nie tworząc je. Nie chodzi bowiem już tylko o zmniejszanie szkodliwości prowadzonej działalności biznesowej – co samo w sobie jest oczywiście cenne i pożądane – ale o innowacyjne rozwiązania prowadzące do odnowy ekosystemów i poszanowania praw człowieka" – dodaje prof. Bolesław Rok.
Jak mówi Paulina Kaczmarek, Head of Sustainability, Grupa spółek DANONE: "W obszarze zrównoważonej produkcji i konsumpcji potrzebujemy nowych rozwiązań biznesowych. Dotyczy to także branży spożywczej. Dlatego bardzo się cieszę, że powstała kolejna edycja raportu startupów pozytywnego wpływu i że jako Danone jesteśmy partnerem programu. Naszym celem jest wspieranie wybranych startupów w procesie certyfikacji B Corp, to jest w takim kształtowaniu działań z zakresu zrównoważonego rozwoju, by były one silnikiem budowy odpowiedzialnej konkurencyjności. Nowe firmy, które pojawiły się w tegorocznej edycji Raportu, wskazują na moc przedsiębiorczości w kontekście brania odpowiedzialności za świat wokół nas".
Podsumowanie Raportu Startupy Pozytywnego Wpływu
Jak trafnie podsumowuje Mirella Panek-Owsiańska, współredaktorka Raportu: "zakładanie startupu pozytywnego wpływu jest pasjonującą i ambitną drogą przedsiębiorczości. Transparentność, inkluzywność, znajomość różnorodnych metodologii, umiejętność networkingu i kreatywność są nieodzowne dla skutecznego tworzenia innowacyjnych rozwiązań, które będą miały pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko. Kombinacja tych umiejętności pozwala na rozwinięcie biznesu opartego na wartościach, który przyczynia się do tworzenia lepszej przyszłości dla nas wszystkich".
Raport i baza do pobrania: https://kozminskihub.com/raport-startupy-pozytywnego-wplywu/.