Spis treści
Przedsiębiorcy muszą obecnie sprostać wielu wyzwaniom, które z roku na rok mają coraz większy wpływ na działalność biznesową. Nie tylko przed polskimi firmami, ale także tymi na całym świecie stają też zupełnie nowe szanse i możliwości. W perspektywie 2023 roku można wyszczególnić pewne trendy, które pośrednio i bezpośrednio zadecydują o sposobach pracy, kierunku biznesowym oraz metodach prowadzenia działalności.
Transformacja cyfrowa
Rok 2023 roku należeć będzie zdecydowanie do nowoczesnych technologii informacyjnych, takich jak sztuczna inteligencja, przetwarzanie w chmurze, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, blockchain czy szybka sieć bazująca na innowacyjnych protokołach. Innowacje te mają kluczowy wpływ na decyzje biznesowe, ponieważ są ściśle powiązane z organizacją pracy zdalnej i hybrydowej, automatyzacją obciążeń roboczych czy działalnością kreatywną. Rozwój technologii stopniowo prowadzi do momentu, w którym przedsiębiorstwa będą bazować na procesach i systemach inteligentnie wspierających się wzajemnie. W praktyce nawet najbardziej przyziemne zadania będą realizowane w bardziej efektywny sposób. Dotyczy to zarówno działań związanych ze sprzedażą czy marketingiem, jak i obsługą klienta, procesami produkcyjnymi oraz łańcuchem dostaw. Aby było to możliwe, firmy muszą umiejętnie dopasowywać nowe rozwiązania w każdym obszarze działalności.
Inflacja i stłumiony wzrost gospodarczy
Zdaniem analityków w 2023 roku najprawdopodobniej postępować będzie ciągła inflacja i stłumiony wzrost gospodarczy. Wiele branż nadal odczuwa pogłębiające się problemy po pandemii Covid-19, wyższymi cenami za energię elektryczną oraz konsekwencje aktualnej sytuacji gospodarczej na świecie. Przedsiębiorcy muszą szukać różnych rozwiązaniem na ich wyeliminowanie, aby utrzymać swoją firmę. Wiele firm zmiennych cen rynkowych towarów, co przełoży się także na ceny usług. Poza rozwiązaniem problemów z rosnącymi kosztami logistycznymi czy niedoborami surowców firmy będą też musiały umiejętnie identyfikować wszystkie sygnały związane ze wzrostem inflacji. Wielu z nich nadal szuka oszczędności tam, gdzie tylko może.
Świadomy i zrównoważony rozwój
Na świecie wzrasta świadomość problemów, które wynikają ze zmian klimatycznych. W 2023 roku staną się one jeszcze większym wyzwaniem niż w ubiegłych latach i dziesięcioleciach. Konsumenci i inwestorzy coraz mocniej zwracają uwagę na odpowiednie referencje społeczne i środowiskowe, co przekłada się na bardziej świadome decyzje zakupowe. W praktyce na pierwszym miejscu stawiany jest zrównoważony rozwój i umiejętne zarządzanie procesami związanymi z działalnością całej firmy. Przedsiębiorcy będą musieli zwiększyć swoją przejrzystość pod względem rozliczania, raportowania i bezpieczeństwa, głównie poprzez staranne planowanie działań z odpowiednio ustalonymi ramami czasowymi oraz jasnymi celami. W ten sposób mają szanse ograniczyć negatywne skutki dla środowiska.
Ukierunkowanie działalności na doświadczenia klienta
W 2023 roku klienci coraz mocniej oczekiwać będą odpowiednich doświadczeń związanych z całym procesem obsługi, wyboru, zakupu oraz korzystania z usługi i towarów. Dla wielu z nich kwestie te są równie istotne, co wysoka jakość oferty oraz atrakcyjna cena. Znaczny wpływ na ten aspekt ponownie będzie miała technologia, która usprawni realizację procesów i wyeliminuje szereg problemów związanych z doświadczeniami klientów. Dotyczy to, chociażby systemów rekomendacji, opracowywanych z myślą usprawnieniu i przyspieszeniu zakupów. Nie bez znaczenia pozostaje również odpowiednie wsparcie posprzedażowe.
Mindset ważny jest nie tylko w życiu osobistym, ale także w biznesie. Odpowiednie nastawienie umysłu sprawia, że widzimy więcej korzystnych rozwiązań. Często w sytuacjach trudnych znajdujemy możliwości. Tak też robią firmy, które mają odwagę iść własną ścieżką, nie skupiają się na trudnościach czy kryzysach. Świat, w którym żyjemy, jest aż po brzegi wypełniony dobrobytem oraz mnóstwem okazji, które tych najbardziej odważnych przedsiębiorców zainspirują do sięgania po więcej i osiągania niebywałych sukcesów biznesowych. Czego wszystkim nam, przedsiębiorcom, z całego serca życzę!